کد خبر: ۸۱۸۸۳۳
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۲
تعداد بازدید: ۳۱۵
مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری واقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه در دو، سه ماه اخیر التهاباتی در بازار مسکن ایجاد شد که منشا آن ارائه اطلاعات جعلی در سایت‌های اینترنتی فروش بوده است، گفت: هر چند ممکن است قیمت‌هایی برای واحدهای مسکونی ارائه شود اما تا زمانی که آن واحد با این قیمت‌ها معامله نشود، نمی‌توان گفت قیمت‌ها واقعی هستند.
منشا التهاب بازار مسکن انتشار اطلاعات جعلی از قیمت‌ها است/ قیمت مسکن در سایت‌های اینترنتی مسکن واقعی نیست/ خطر انتشار اطلاعات سمی از بازار مسکن

به گزارش خبرداغ، عباس فرهادیه در گفت‌وگو با ایلنا،‌ درباره راهکار وزارت راه و شهرسازی برای افزایش عرضه و اجرای طرح اقدام ملی در قالب ساخت 400 هزار واحد مسکونی، اظهار داشت: 200 هزار واحد از این طرح در شهرهای جدید، 100 هزار واحد توسط بنیاد مسکن و 100 هزار واحد دیگر در بافت فرسوده به اجرا می‌رسد.

فرهادیه با بیان اینکه تامین مالی این پروژه بر عهده دولت نیست گفت: سهم دولت در این پروژه در بخش تامین مالی صفر است اما از سایر ظرفیت‌ها مانند ارائه زمین و اعطای مجوزهای ساخت و ساز استفاده می‌کنیم و در اختیار سازندگان قرار می‌دهیم.

وی درباره وضعیت بازار مسکن در سال جاری گفت: در دو، سه ماه اخیر التهاباتی در بازار مسکن ایجاد شد که منشا آن ارائه اطلاعات جعلی در سایت‌های اینترنتی فروش بوده است که البته امروز مدیران این سایت‌ها دریافتند این تحرکات تیشه به ریشه خود است و منافع خودشان را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد بنابراین در حال تعدیل رفتار خود هستند.

فرهادیه با بیان اینکه در سال گذشته شاهد دو برابر شدن قیمت مسکن در تهران بوده‌ایم، گفت: واقعیت این است که معاملات نشان می‌دهند بازار برای این قیمت‌ها کشش ندارد و از این رو شاهد کاهش 45 درصدی حجم معاملات در فروردین ماه بودیم.

وی تاکید کرد: تا زمانی که معاملات با یک قیمت به یک حجم مشخصی نرسد آن قیمت‌ها واقعی نیستند. هر چند ممکن است قیمت‌هایی برای واحدهای مسکونی ارائه شود اما تا زمانی که آن واحد با این قیمت‌ها معامله نشود، نمی‌توان گفت قیمت‌ها واقعی هستند.

مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری و اقتصاد مسکن تاکید کرد: اتفاقی که در سه ماه گذشته افتاد این بود که هر چند قیمت‌ها اعلام می‌شد اما معامله‌ای شکل نمی‌گرفت و بسیاری از این قیمت‌ها غیرواقعی بودند که این جریان به ضرر همه تمام شد.

وی با تاکید بر اینکه بنای برخورد با ملتهب کنندگان بازار مسکن را نداریم گفت: برخورد با عاملان آشفتگی بازار مسکن در حیطه اختیارات وزارت راه و شهرسازی نیست اما می‌توانیم با شفاف‌سازی در قیمت‌ها غش در معاملات را حذف کنیم.

فرهادیه با اشاره به افزایش اطلاعات و داده‌های سامانه سابا اظهار داشت: اگر اطلاعات این سامانه به روز شود و قیمت معامله شده املاک در نقاط مختلف را در این سامانده ثبت و در اختیار همگان قرار دهیم این سامانه می‌تواند منبعی برای تعیین قیمت‌ها باشد.

مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری و اقتصاد مسکن با اشاره به آخرین تصمیمات برای انتشار آگهی‌های فروش مسکن در فضای مجازی و سایت‌های اینترنتی اظهار داشت: هر چند که قیمت‌ها از روی سایت حذف شده و اعلام شده است که قیمت‌ها به صورت توافقی تعیین می‌شود اما اتفاق بدتری افتاده است که خطرناک‌تر از اعلام قیمت است.

وی با تاکید بر اینکه اطلاعات سمی‌تری در سایت‌های اینترنتی و فضای مجازی درباره تعیین قیمت‌ها ارائه می‌شود گفت: در حال حاضر کف و سقف قیمت اعلام می‌شود و این باعث می‌شود که خریدار قیمت حداقلی و فروشنده قیمت حداکثری را در نظر بگیرد که این اعلام حداکثر و حداقل قیمت بسیار سمی است.

فرهادیه تاکید کرد: پیشنهاد ما این است که متوسط قیمت اعلام شود که منبع این متوسط قیمت مسکن می‌تواند سامانه سابا باشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: