کد خبر: ۸۱۶۸۱۲
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۸
تعداد بازدید: ۵۴۷
رئیس سازمان جهاد کشاورزی ایلام در نشست ستاد مدیریت بحران با موضوع مبارزه با ملخ‌های صحرایی که به نقاط مرزی استان ایلام در منطقه دهلران وارد شده‌اند، گفت که برای نابودی این ملخ‌ها به همکاری دستگاه‌های مختلف از جمله محیط زیست برای جلوگیری از مسمومیت احتمالی وحوش منطقه و نیز به کمک مرزبانی و دانشگاه علوم پزشکی برای جلوگیری از مسمومیت احتمالی جمعیت انسانی و منابع غذایی و آبی نیازمندیم.
ملخ ها در حال پیشروی به خاک ایران/ تخصیص اعتبار سیل ایلام برای مبارزه

نشست ستاد مدیریت بحران با موضوع مبارزه با ملخ‌های صحرایی که به نقاط مرزی استان ایلام در منطقه دهلران وارد شده‌اند، برگزار و در آن تاکید شد زمان طلایی برای مبارزه با این پدیده ۲ هفته است.

به گزارش خبرداغ به نقل از  ایسنا، سید محمد تراب میری، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام در این نشست اظهار کرد: در گام اول ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار برای تهیه تجهیزاتی چون نیروی انسانی، سم و دستگاه سم پاش مورد نیاز است.

وی ادامه داد: برای نابودی این ملخ‌ها به همکاری دستگاه‌های مختلف از جمله محیط زیست برای جلوگیری از مسمومیت احتمالی وحوش منطقه و نیز به کمک مرزبانی و دانشگاه علوم پزشکی برای جلوگیری از مسمومیت احتمالی جمعیت انسانی و منابع غذایی و آبی نیازمندیم.

میری با اشاره به اینکه وضعیت موجود و نیازهای استان برای مبارزه با افت ملخ به وزارت جهاد کشاورزی ابلاغ شده، از دستگاه‌های مختلف خواست در تأمین خودروهای کمک فنردار از نوع پیکاپ برای نصب دستگاه سم پاش بر روی این دستگاه‌ها همکاری لازم با سازمان جهاد کشاورزی داشته باشند.

شناسایی سه کانون آلوده به ملخ صحرایی در دهلران

سیامک بیگی، مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی ایلام هم در این نشست، اظهار کرد: تاکنون سه کانون آلوده در «شرهانی»، «موسیان» و «فکه» شناسایی شده ولی حجم اصلی کانون در آن سوی مرز و در خاک عراق واقع شده که هر لحظه حرکت این حشرات به سوی نوار مرزی ما نزدیک‌تر می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر مناطق آلوده فاقد مسیر ماشین رو است و باید با هواپیمای سمپاش و نیروی انسانی از طریق هوا و زمین منطقه را سم پاشی کرد و برای این منظور در صدد اجاره دستگاه‌های سم پاش به کشاورزان هستیم، تصریح کرد: برای پاکسازی منطقه ۵۰۰۰ لیتر سم خالص بدون آب نیاز است که در حال حاضر سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام ۷۰۰ لیتر سم دارد و درخواست سم مورد نیاز به وزارت خانه داده شده است.

ظاهراً عراق برنامه‌ای برای مبارزه با ملخ‌ها ندارد

مجید عسگری، فرماندار دهلران نیز گفت: با توجه به بررسی‌های انجام شده بیشترین حجم ملخ در ناحیه زبیدات عراق است که دولت عراق باید برای مبارزه با این حشرات مهاجم اقدام کند چرا که ملخ‌های وارد شده به دهلران، نسل دوم و حاصل تخم‌ریزی ملخ‌های بالغ در عراق است.

وی گفت: از تمام هنگ‌ها و پاسگاه‌های مرزی خواسته شده که حرکات و جهت پرواز ملخ‌ها را به صورت روزانه، پایش و رصد و به فرمانداری و مرزبانی گزارش دهند تا مسیر حرکت این حشرات تیز پرواز گم نشود.

اختصاص ۳ میلیارد ریال اعتبار اولیه برای مقابله با ملخ‌ها از محل اعتبار سیل

قاسم سلیمانی دشتکی، استاندار ایلام نیز گفت: سه میلیارد ریال از محل اعتبارات تخصیصی سیل، در گام اول برای مبارزه و مهار ملخ‌های صحرایی وارد شده به نوار مرزی استان ایلام در شهرستان دهلران تا فردا یا شنبه به حساب سازمان جهاد کشاورزی استان واریز می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه مبارزه با این ملخ‌ها با توجه به حجم بالای خسارت‌هایی که به اراضی ملی و کشاورزی وارد می‌کنند باید در اولویت و دستور کار سازمان جهاد کشاورزی و همه دستگاه‌های مرتبط با موضوع قرار بگیرد، تصریح کرد: در این زمینه ایلام محدودیت مالی و تجهیزاتی دارد و برای موفقیت در مبارزه با این پدیده با وزارت جهاد کشاورزی، امور خارجه و ستاد بحران برای رسیدگی به مهار زودهنگام و به موقع ملخ‌های صحرایی رایزنی خواهد شد.

سلیمانی همه دستگاه‌های استان ایلام را به همکاری با سازمان جهاد کشاورزی در زمینه‌های مختلف چون تأمین نیروی انسانی و ماشین‌های کمک فنردار مکلف کرد و به همه دستگاه‌های مرتبط با موضوع نیز دستور آماده باش و پایش لحظه‌ای مرز تا زمان مهار کامل ملخ‌ها داد.

وی با بیان اینکه هجوم ملخ‌ها یک افت و بلای طبیعی است، گفت: امسال به خاطر شرایط مناسب جوی، بارش‌های مطلوب باران، تراکم در رویش گیاهان و افزایش منابع آبی حوضچه‌ها و رودخانه‌ها به سمت ایران سرازیر شده‌اند و باید از طغیان آنها جلوگیری شود.

سلیمانی دشتکی یادآور شد: با توجه به شرایط اقتصادی کنونی کشور همچون دیگر بلایای طبیعی نظیر سیل و زلزله باید همه دستگاه‌ها و نهادها برای نابودی این ملخ‌ها و پاکسازی مناطق آلوده با هم بسیج شوند.

در روز ۲۶ خرداد، ورود اولین گروه از ملخ‌های صحرایی به مناطق مرزی ایلام ثبت شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: