کد خبر: ۸۱۶۶۶۱
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۴
تعداد بازدید: ۴۱۰
برانکو ایوانکوویچ گفت که من چهار سال بسیار زیبا و شگفت آور در پرسپولیس پشت سر گذاشتم و عملا و تقریبا همه آنچه که می‌شد را به تصاحب در آوردیم. در کنار هواداران موفق شدیم در فینال لیگ قهرمانان حضور پیدا کنیم. سه جام مختلف را کسب کردیم و از نظر ورزشی به حداکثر نتایج ممکن دست یافتیم.من به دنبال تعامل و توافق هستم، اگر مسوولان توافق را نپذیرند در آن موقع مجبور خواهم شد به مراجع فیفا روی بیاورم.
برانکو: پرسپولیس احتیاج به اندیشه جدید داشت/ زمان رفتن من و یک چالش جدید فرا رسیده بود

سرمربی موفق پرسپولیس در چهار فصل اخیر که به تازگی این تیم را ترک کرده، در گفت و گویی، پیرامون جوانب این تصمصم خود و اتفاقات اخیر صحبت کرد.

به گزارش خبرداغ به نقل از  ورزش سه، قهرمان هر دو جام فوتبال ایران در فصل اخیر، پس از اتمام رقابت هایش روزهایی عجیب و غیر منتظره را پشت سر گذاشته است. در نهایت شایعات ضد و نقیض درباره سرنوشت سرمربی موفق پرسپولیس، به خبر قطعی جدایی او از این تیم و پیوستنش به الاهلی عربستان منجر شد. برانکو پس از ۴ فصل موفق و کسب ۶ جام در فوتبال ایران، سرانجام از پرسپولیس رفت و چالش حرفه ای خود را در کشور عربستان ادامه خواهد داد. درباره رفتن این مربی از ایران اما صحبت های زیادی شنیده می شود. مدیران باشگاه پرسپولیس هنوز حرف از برگشتن این مربی می زنند و عده ای هم گزینه های اصلح برای جانشینی برانکو را بررسی می کنند. اینکه دلیل تصمیم مهم ایوانکوویچ و ورود پرسپولیس به یک دوره جدید چه بوده، از صحبت های افراد غیر چندان قابل دستیابی نبوده و از همین رو، مصاحبه ای اختصاصی با این سرمربی انجام دادیم. برانکو در گفت و گو با ورزش سه، تقریبا درباره همه مسائل موجود، به صورت شفاف و صمیمی سخن گفت.

این گفت و گو را در اینجا می خوانید:

سلام آقای ایوانکوویچ. این روزها خبر پیوستن شما به الاهلی اعلام شده و همه محافل فوتبالی ایران را فرا گرفته است

سلام گرمی عرض می‌کنم و دلم برای همه تنگ شده است. هنوز چیزی امضا نکردیم! با توجه به شرایط فیزیکی که من داشتم و مدام در حرکت (سفر) بودم امکان این نبود که به امضا برسد. آنها باشگاه بزرگی هستند و جاه طلبی‌های زیادی دارند، باشگاهی هستند که می‌خواهند قهرمان شوند، قهرمان آسیا شوند. به این واسطه طرفین به عنوان دو طرف قرارداد، موفق شدیم بهم نزدیک شدیم و خودم یک انگیزه ورزشی داشتم، صرفا ورزشی با آنها وارد مذاکره شوم. این مذاکره کم کم و آرام آرام به سمتی می‌رود که قطعی شود.

چه شد که چالش بعدی خود را اینگونه انتخاب کردید؟

من چهار سال بسیار زیبا و شگفت آور در پرسپولیس پشت سر گذاشتم و عملا و تقریبا همه آنچه که می‌شد را به تصاحب در آوردیم. در کنار هواداران موفق شدیم در فینال لیگ قهرمانان حضور پیدا کنیم. سه جام مختلف را کسب کردیم و از نظر ورزشی به حداکثر نتایج ممکن دست یافتیم. به طوری که به نظرم من و پرسپولیس موفق شدیم یک دوره بسیار درخشانی را رقم بزنیم در تاریخ باشگاه و علی الخصوص در سابقه من. به نظرم این می‌تواند جاودانه و دست نیافتنی باقی بماند. اکنون به دنبال یک چالش جدید هستم و دوباره تجربه اندوزی جدیدی داشته باشم. افتخار می‌کنم به شرایطی که در این چهار سال اخیر داشتم، به تمام بازیکنانم افتخار می‌کنم که با قدرت کارها را دنبال می‌کردند. بدون بازیکنان و حمایت هواداران امکان دستیابی به این نتایج وجود نداشت. به ویژه تاکید من حمایت جمع کثیر هواداران است که در روزهایی که حتی ضعیف هم بودیم ما را روی شانه‌های خود به جلو می‌بردند. اجازه بدهید باز هم تشکر کنم از بازیکنان که دستورات تاکتیکی را اجرا می‌کردند.

آیا در این مدت تماسی از سوی بازیکنان پرسپولیس داشته اید؟

من تماس مستقیمی از بازیکنان یا کادر مدیریتی نداشتم. از آنجایی که ما مانع زبان را داریم اما تا دل تان بخواهد انواع استوری یا پیام‌ها که در فضای مجازی عنوان می‌کردند را می‌دیدم.

شما خاطرات خوبی را برای هواداران پرسپولیس ساختید. گویا دوست داشتید که در اوج ایران را ترک کنید

تکرار می‌کنم که خیلی به کارم افتخار می‌کنم. من احساس دارم که بازیکنان ما نیاز دارند به یک ایده جدید تا بلندپروازی جدیدی داشته باشند و مسیر جدیدی را به آنها نشان دهد. از آنجایی که بازیکنان ما موفق شدند نتایج خارق العاده ای را کسب کنند نیازمند حمایت ویژه‌ای از مسوولان و حمایت هستند تا این مسیری را که تا به اینجا آمده ایم را با سرمربی جدید ادامه دهند. این تصمیمات واقعا دشواری هستند چرا که لحظه تصمیم برای ترک را نمی‌تواند تشخیص داد. من عشقی که با آن مواجه شدم از سوی هواداران، بازیکنان و حتی رسانه‌ها را، هرگز فراموش نخواهم کرد اما زمان آن رسیده بود که به دنبال مسیر جدید باشم و تشکر می کنم از تمام عواملی که همیشه در کنارم بودند و باید بروم به میادین مبارزه جدید و انگیزه جدیدی را دنبال کنم.

اصلی ترین عامل این انتخاب شما چه بود؟

دلیل اساسی برای این تصمیم من، احساس تعهد حرفه‌ای و مبارزه طلبی حرفه‌ای و در جستجوی یک مکان و مسیر جدید باشم بود و به هیچ وجه موارد و مشکلات مالی که البته وجود داشتند نقشی در این تصمیم من ایفا نمی‌کرد. الخصوص با شخص آقای عرب که مدیرعامل من بودند طی فصل اخیر و محسن خلیلی که به عنوان سرپرست طی چندماه اخیر، فوق العاده همکاری می کردیم و این همکاری در نوع نتیجه و میادینی که برای مسابقه رفتیم شاهد بودند. دلایل حرفه ای و انگیزه های حرفه ای دلیل اصلی تصمیم من برای جدایی بود.

این روزها حرف های زیادی شنیده می شود، مبنی بر اینکه محسن خلیلی برای مذاکره با مربیان بعدی اقدام کرده و برخی او را مقصر می دانند

این صحت ندارد. من و محسن همکاری فوق العاده زیبایی داشتیم و راجب همه چیز به توافق می‌رسیدیم. به طور قطع ایشان در افکارشان نبود که به دنبال مربی دیگری به جای من باشد. در چند روز قبل که تصمیمم هنوز قطعی نشده بود با یکدیگر در تماس بودیم و درباره اینکه کدام بازیکن را جذب کنیم و کدام مکان را برای اردوی پیش فصل تعیین کنیم بحث می‌کردیم. به نظرم نتیجه خوبی در این جلسات حاصل شد. ایشان بازیکن سابق و بزرگ پرسپولیس بوده و الان هم جزو مسوولین است و با بازیکنان و مربیانی که فعلا در ایران کار می‌کنند، آشنایی و رابطه خوبی دارد. همانطور که من با آقای زنوزی مالک باشگاه تراکتورسازی، یا مدیرعامل پیکان یا سایپا یا سایرین اگر مذاکره می‌کردم، قطعا اگر ایشان هم مذاکره می‌کردند اصلا جای تعجب ندارد و عجیب نیست. به طوری که من هم با آقایان علیرضا منصوریان، دایی و شفر صحبت می‌کردم و آنها همکاران من هستند. من و آقای قطبی بارها در هتل اسپیناس با یکدیگر ملاقات کردیم و درباره همه چیز حرف زدیم. این کاملا عادی است در جامعه ورزشکاران که همکاران با هم نزدیک باشیم و با هم تبادل افکار داشته باشیم.

حالا که گفتید قراردادی با الاهلی امضا نکرده اید، آیا کوچکترین امکانی برای بازگشت شما به ایران وجود دارد؟

متاسفانه چنین چیزی امکان ندارد چرا که من قول دادم و حرفم را آنجا گذاشتم. من رابطه‌ای با هواداران داشتم که برای خودم باورنکردنی است. هواداران قطعا مرا درک می‌کنند و قولی که داده شود را نمی‌شود هر 5 دقیقه یک بار عوض کرد. من نمی‌توانم حرفی که زدم را از آن برگردم.

بعد از نزدیک به 10 سال حضور در ایران می‌توانستید از این قول زبانی مثل ایرانی‌ها عبور کنید!

عاشقتم، همین!

تجمع اعتراضی شدیدی از سوی هواداران جلوی ساختمان باشگاه پرسپولیس بعد از جدایی شما رقم خورده، از این شرایط باخبر هستید؟

من از هواداران محترم و بزرگ خواهش میکنم که آنها هم شروع کنند به درک کردن من. کسانی که حرفه‌ای به این شغل می‌پردازند، عملا زندگی ما به این سبک و سیاق هست که هرگز نمی‌دانیم چه زمانی باید تصمیم بگیریم که صفحه حرفه‌ای جدید را انتخاب کنیم. به هیچ وجه جدایی من ارتباطی با اعضای هیات مدیره یا مدیرعامل محترم نداشته و آنها هیچ دخیل نبودند و این تصمیم شخصی من بود. هواداران هم کاملا می‌دانند که اطلاعات را کاملا رصد می‌کنند. من در چین بودم، آلمان، عربستان، کرواسی و ... و دو دوره در ایران که بالاترین رقم سال‌هایی که کار کردم در اینجا رقم خورده.

میراث تاریخی و پرافتخاری را در زمان حضورتان در تیم پرسپولیس شکل دادید که اکنون انتخاب سرمربی بعدی و کشف سلیقه و اعتماد را کاملا سخت می‌کند.

طبیعتا کار برای نفر بعدی راحت نخواهد بود چرا که ما استانداردهای بالایی را برای پرسپولیس شکل دادیم ولی در ازای آن ما تیمی را به جا گذاشتیم که سه جام را به ارمغان آورد. اکنون یک بازیکن هم تیم قهرمان را ترک نکرده و همه در تیم می‌مانند و فصل بعد هستند. برای آینده پرسپولیس جای هیچ نگرانی نیست. پشت سر خودم یک بیابان به جا نگذاشتم، یک بیابان خشک و بی آب و علف، بلکه تیمی را به جا گذاشتم که مدعی جام است و چندین جام کسب کرده و به راحتی می‌تواند ادامه مسیر دهد.

با توجه به اینکه مطالبات خود را دریافت نکردید آیا قصد شکایت از این تیم را در فیفا دارید؟

قبل از هر چیز من به دنبال تعامل و توافق هستم، اگر مسوولان تیم به دنبال آن باشند. اگر مسوولان نخواهند بپذیرند توافق را در آن موقع مجبور خواهم شد به مراجع فیفا روی بیاورم.

در مورد قراردادتان یک موضوع وجود داشت که برای فصل آینده حداقل قرارداد داشتید. این موضوع را توضیح می‌دهید؟

قرارداد فسخ می‌شود به زیان باشگاه! چون تعهدات بر طبق چیزی که توافق شد و امضا شد اجرا نشد.

اکنون که از ایران و پرسپولیس رفتید یک سوال داشتیم و امیدوار به پاسخ صادقانه هستیم؛ آیا پیشنهادی از تیم ملی داشتید و جلسه‌ای در این زمینه با مهدی تاج برگزار کرده بودید.

نه، نه! به من هیچ پیشنهادی از سوی هیچ کسی نشد و نه در خیالات من این پیشنهاد وجود داشت که بخواهم درباره آن فکر کنم. فقط به تعهدات خودم فکر می‌کردم و اینکه وظایفی که داشتم را در قبال قراردادم درست انجام دهم.

برای کادرفنی حضورتان در الاهلی چه تصمیمی دارید و آیا شخصی از این کادر حضور خواهد داشت؟

در واقع سایر همکارانم که در پرسپولیس بودند عملا فسخ قرارداد خواهند کرد و مربی آزاد می‎شوند چرا که طبق قرارداد همانند چیزی که در قراردادم انجام نشده، درباره آنها نیز انجام نشد. بله، آنها در کنارم خواهند بود و آنها را خواهم برد.

صحبت پایانی شما با هواداران پرسپولیس و اینکه چه پیامی برای آنها دارید؟

سلام گرمی را امیدوارم پذیرا باشند، هواداران کثیر پرسپولیس. همه هواداران را می بوسم بخاطر حمایت بی حد و حصری که از ما دریغ نکردند. چه آنهایی که بسیار تهیدست بودند و چه آنها که بسیار غنی بودند. من از آنها درخواست می‌کنم که همان حمایتی که نسبت به پرسپولیس طی چهار سال اخیر داشتند، اکنون همان حمایت را دریغ نکنند و به همان شکل ادامه دهند. پرسپولیس را در شانه‌های خود حمل کنند، اکنون هم همان شکل و به خانه برسانند و به نتیجه برسند. در آخر هم دوست‌تان دارم.

مطمئنا برنمی‌گردید؟

طبیعتا این بستگی به فرصت‌ها و شرایطی دارد که زندگی به دنبال خواهد آورد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: