کد خبر: ۸۱۶۵۷۵
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۶
تعداد بازدید: ۴۴۳
هنوز عمرش به صدسال نرسیده است و در سرزمین‌های مختلفی تبدیل به ضرب‌المثل و حتی اعتبار شده است. «باید تو کتاب گینس ثبت بشه» این جمله ممکن است به دفعات در مکالمات روزانه مورد استفاده قرار بگیرد. در برنامه‌های استعدادیابی هم از این تعبیر استفاده زیاد یا حتی سوءاستفاده هم می‌شود.
مشاور گینس در ایران: ادعاهای گینسی عصر جدید صحیح نیستبه گزارش خبرداغ به نقل از روزنامه فرهیختگان: یکی از برنامه‌هایی که در آن از این عبارت استفاده می‌شود و برخی از شرکت‌کنندگانش مدعی هستند در کتاب گینس، رکوردشان ثبت شده، «عصر جدید» است. با اشکان دشمن‌زیاری، مشاور در حوزه گینس که خودش هم دو رکورد ثبت‌شده در این کتاب دارد، درباره صحت و سقم چنین ادعاهایی هم‌صحبت شدیم.


مشاور گینس در ایران: ادعاهای گینسی عصر جدید صحیح نیست

تعدادی از شرکت‌کنندگان «عصر جدید» ادعاهایی داشتند که رکوردشان در کتاب گینس ثبت شده است. چقدر این ادعاها درست است؟

نمی‌گویم همه شرکت‌کنندگانی که در عصر جدید شرکت کردند و گفتند رکوردشان در گینس ثبت شده ‌است، دروغ گفتند؛ به جز یکی از میهمانانی که در خاک امارات رکورد ثبت کرده و در ایران آن رکورد ثبت نشده است، بقیه موارد صحیح نیست.

طبق قانون گینس، هرکس در کشوری رکوردی ثبت کند به نام آن کشور ثبت می‌شود. همه کسانی که در عصر جدید گفتند رکورددار جهانی هستیم، سندی در گینس ثبت نکرده‌اند. تنها مرجعی که ثبت رکوردهای جهانی را انجام می‌دهد و همه کشورها قبولش دارند، شرکت گینس است که خصوصی است و سازوکار خودش را دارد و همه دنیا قبولش دارند. مثل جایزه نوبل و بقیه جایزه‌هایی که برای کشورها ارزشمند است.

چقدر این حرف اعتبار دارد؟ یعنی پیشرفت از هر لحاظ و در هر رشته‌ای؟

کلی عرض می‌کنم. همه رکوردهای جهانی شامل انسانی، غیر‌انسانی، عمرانی، طبیعی و هر چیزی را ثبت کرده و حتی درمورد گذشته هم صدق می‌کند. درمورد عصر جدید هم باتوجه به اینکه خیلی اتفاق خوبی است که چنین برنامه‌ای اجرا می‌شود و جذب استعداد می‌کند، ولی نیاز است تغییراتی در زمینه داوران داده شود. یک داور اگر بخواهد قضاوت خوبی کند که حتی ممکن است با سرنوشت یک فرد هم ارتباط داشته باشد، باید شرایطش مهیا باشد. مثلا یکی کار جدیدی را انجام می‌دهد و جواب مثبت می‌گیرد، ولی نفر بعد همان کار را با کیفیت بهتر انجام می‌دهد ولی چون داور برای دومین‌بار می‌بیند، برایش جذابیتی ندارد و آن را نمی‌پذیرد.

پیشنهاد بنده با توجه به اینکه 14 سال است که کار رکوردهای جهانی را پیگیری می‌کنم و بعضا به خود دفتر گینس هم راهنمایی می‌دهم و در مقابل هیچ‌کدام از رکوردهای عصر جدید هم احساساتی نمی‌شدم این است که به داوران دو روز قبل اطلاعات زیادی درمورد شرکت‌کننده‌ها و نوع رکوردهای‌شان بدهند که مطالعه کنند و تسلط کاملی برای قضاوت داشته باشند. مثلا از رکوردهای جهانی، سوابق رکورد، چگونگی انجام رکورد، شرایط اولین رکورد انجام شده و شرایط مشابه آن، اطلاعات لازم را داشته باشند.

شباهت عصر جدید با رکوردهای بی‌فایده گینس

شاید هیجان ابتدایی مخاطب از تماشای یک حرکت محیرالعقول مانع از دقت‌نظر به مسائل دیگری شود، اما شاید بعد از چند دقیقه از خودش بپرسد که چه؟ اینکه یک خواننده نوجوان بیاید و با صدای زیبایی بخواند، جذاب است و البته هدفمند حتی برای استندآپ و تقلید صدا هم می‌توان چنین جایگاهی متصور شد.

فضای بادکرده‌ سلبریتیستی موجود در کشور ما، یکی از مهم‌ترین دلایل تحقق چنین وضعیت استثنایی و میل به تمایزخواهی از طریق ثبت رکورد است و البته که این روزهای تلویزیون و برنامه عصر جدید در موردی خفیف‌تر از گینس، اسباب نمایش‌های توهمی مبتنی‌بر ‌سلبریتی‌پروری را فراهم کرده است. در این میان فرآیندی در تلویزیون قوت می‌یابد که به‌راحتی انسان و همه متعلقاتش از جمله بدن و استعدادش را مصرف می‌کند تا در مسیری دیگر به پول تبدیل شود و گویا همه‌چیز باید ارتباطی با عنصر «پول» داشته باشد! مولفه‌ای که مهم‌ترین عنصر تمایزبخش در جهان کالایی-‌مصرفی-سرمایه‌داری است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: