کد خبر: ۸۱۳۶۷۱
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۷
تعداد بازدید: ۱۷۶
یک استاد روابط بین‌الملل دانشگاه دهلی‌نو گفت: اروپا موظف است اقدامات دیپلماتیک فعالانه‌ای را برای جلوگیری از بدتر شدن شرایط در پیش بگیرد چرا که علاوه بر ایالات متحده همپیمانان منطقه‌ای از جمله اسرائیل و عربستان سعودی به دنبال این هستند تا با یک بهانه آتش جنگ را شعله ور کنند. ایران هم باید یک دیپلماسی خلاقانه را دنبال کند که اهداف شریف و صلح آمیز او را به جامعه جهانی نشان دهد.
آمریکا هیچ دلیلی برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه تهران نداشت/ آژانس به ندرت دربرابر ایالت متحده ایستادگی می‌کند/اروپا با اقدامات دیپلماتیک مانع بدتر شدن شرایط شود/ تهران ابتکار عمل را از کاخ سفید بگیرد

به گزارش خبرداغ ، آچین واناییک در گفت‌وگو با  ایلنا، در خصوص فشار ایالات متحده به شرکای تجاری تهران برای اعمال فشار بر اقتصاد ایران، در خصوص لزوم مبارزه با یکجانبه گرایی واشنگتن گفت: راه‌حل آسانی برای مقابله با یکجانبه گرایی آمریکا وجود ندارد. اگر اروپایی‌ها زیر فشار آمریکا کمر خم کنند، ایران هم اظهار خواهد کرد که دیگر به تعهدات و توافقات خود پایبند نخواهد ماند. در این شرایط است که تهران تمایل بیشتری به روسیه و چین پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: در این صورت ایران چندراهی سختی در پیش رو خواهد داشت که باید تصمیم بگیرد که یا از  عمل به تعهدات خود دست بردارد یا نشان دهد که قدم‌های جدی برای توسعه و افزایش ظرفیت اتمی‌اش برنمی‌دارد. 

سیاست صبر استراتژیک تهران تاکنون بهترین استراتژی بوده

استاد دانشگاه دهلی‌نو افزود: سیاست صبر استراتژیک تهران تاکنون بهترین استراتژی بوده چرا که ایالات متحده باید تصمیم بگیرد تا کجا می‌خواهد در مقابل ایران قرار بگیرد و این شرایط را ادامه دهد.

هیچ دلیلی برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه تهران نداشت

واناییک در پاسخ به این سوال که علیرغم آنکه جامعه جهانی برجام را مهمترین دستاورد دیپلماسی در سده اخیر می‌دانند اما رئیس‌جمهور آمریکا یکجانبه از آن خارج شد و تاکنون هم کشورهای اروپایی در انجام تعهدات خود ناتوان بوده‌اند و در این شرایط تهران هم تصمیم به کاهش تعهدات خود در چهاچوب برجام گرفته است؛ در ارزیابی این تصمیم ایران گفت: توافق هسته‌ای که زمان ریاست‌جمهوری باراک اوباما بین ایران و ۵ کشور دیگر به امضا رسید از بدتر شدن یک شرایط بحرانی جلوگیری کرد. این درحالی است که با تغییر دولت در آمریکا، این کشور اولین قدم نامناسب را در این خصوص برداشت چرا که هیچ دلیلی برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه تهران و بازگشت به شرایط پیش از برجام وجود نداشت.

ایالات متحده دو رویکرد متناقض در خصوص مساله هسته‌ای دارد

وی ادامه داد: ایالات متحده دو رویکرد متناقض در خصوص مساله هسته‌ای کشورها در پیش گرفته است؛ دوستان او مانند اسرائیل و هند دارای سلاح هسته‌ای هستند در حالی که ایران را که هیچ شواهدی مبنی بر حرکتش به سمت سلاح هسته‌ای وجود ندارد و تنها فعالیت‌های صلح‌آمیز خود را ادامه می‌دهد، تحریم می‌کند. البته باید این مساله را تاکید کنم که به هر دلیلی با ساخت سلاح هسته‌ای مخالف هستم.

ایران عملکرد صلح‌آمیز هسته‌ای خود را در چهارچوب برجام برای افکار عمومی شفاف‌سازی کند

واناییک افزود: در همین راستا ایران اعلام کرد که برخی از تعهدات خود را کاهش می‌دهد و همزمان هم گفت به برجام پایبند خواهد ماند. امروز مساله این نیست که آیا ایران این حق را داشته تا سطح تعهدات خود را کاهش دهد یا خیر، بلکه سوال این است که ایران چگونه می‌خواهد تنش‌ها را مدیریت کرده و بهانه دست جنگ‌طلبان آمریکایی ندهد.

این فعال سیاسی و مدنی در این خصوص دستور (فتوا) رهبر ایران درباره ممنوع بودن دستیابی به سلاح هسته‌ای را مثبت ارزیابی کرد و گفت: ایران باید همچنان اعلام کند علیرغم آنکه خواسته‌های خودسرانه و غیرقابل توجیه آمریکا را قبول ندارد، اما مایل به همکاری با هرگونه پروسه بین المللی در این رابطه است.

وی در خصوص مسئولیت آژانس بین المللی انرژی اتمی برای حفظ برجام گفت: آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای به ندرت دربرابر ایالت متحده ایستادگی می‌کند در حالی که ایران همچنان تلاش می‌کند تا اعضای دیگر را از ایالات متحده جدا کند. با این حال ایران می‌تواند همچنان با دعوت از کارشناسان این آژانس و همچنین برخی دیگر از اعضا مانند روسیه، چین، برزیل، ترکیه و دعوت از رسانه‌های بین‌المللی، عملکرد صلح‌آمیز هسته‌ای خود را در چهارچوب برجام برای افکار عمومی شفاف‌سازی کند.

معقولانه نیست که به جای حل مساله خونسرد بمانیم

اسرائیل و عربستان سعودی می‌خواهند آتش جنگ را شعله ور کنند

این استاد روابط‌بین الملل همچنین در خصوص تلاش اروپایی‌ها برای قانع کردن ایران به صبر تا سال ۲۰۲۰ و انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به جای اجرای تعهدات خود در همین مقطع زمانی گفت: به هیچ عنوان معقول به نظر نمی‌رسد که شما به جای حل مساله بخواهید خونسرد باقی بمانید و در نهایت بهانه به دست آمریکا بدهید. اروپا موظف است اقدامات دیپلماتیک فعالانه‌ای را برای جلوگیری از بدتر شدن شرایط در پیش بگیرد چرا که علاوه بر ایالات متحده همپیمانان منطقه‌ای از جمله اسرائیل و عربستان سعودی به دنبال این هستند تا با یک بهانه آتش جنگ را شعله ور کنند.

ایران باید یک دیپلماسی خلاقانه را دنبال کند

تهران ابتکار عمل را از ایالات متحده بگیرد

وی ادامه داد: همچنین هیچ تضمینی مبنی بر اینکه دونالد ترامپ در انتخابات آتی آمریکا پیروز نشود وجود ندارد. تنها هدف اروپایی‌ها این است که خود را از تنش با واشنگتن دور نگه دارند.

وی افزود: صرفنظر از رفتار دوگانه و ضعف اروپا، ایران باید یک دیپلماسی خلاقانه را دنبال کند که اهداف شریف و صلح آمیز او را به جامعه جهانی نشان دهد و تهران می‌تواند ابتکار عمل را از ایالات متحده بگیرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: