کد خبر: ۸۱۳۶۱۱
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۶
تعداد بازدید: ۲۸۴
رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان گفت: هدف اصلی پویش ملی کنترل فشارخون، شناسایی و آموزش افرادی است که از بیماری خود بی‌اطلاع هستند و یا درمان موثری را انجام نداده‌اند.
نمک، متهم ردیف اول بسیاری از بیماری‌هابه گزارش خبرداغ ،  پرویز قزلباش پیش از ظهر امروز در نشست خبری بسیج ملی کنترل فشارخون، اظهار کرد: طرح ملی کنترل فشارخون، طرحی جامع برای پیشگیری، شناسایی، درمان موثر و آگاهی افرادی است که مبتلا به فشار خون بالا هستند.

وی در رابطه با هدف اصلی بسیج ملی فشارخون، تصریح کرد: هدف اصلی پویش ملی کنترل فشارخون، شناسایی و آموزش افرادی است که از بیماری خود بی‌اطلاع هستند و یا درمان موثری را انجام نداده‌اند. بر اساس آمار منتشر شده وزارت بهداشت 16 میلیون فرد مبتلا به فشارخون که اطلاعی از بیماری خود ندارند در کشور وجود دارد و می‌توان گفت بیماری فشار خون از اصلی‌ترین عوامل مرگ و میر در جهان است.

این مسئول در رابطه با رژیم غذایی و اصلی‌ترین متهم فشارخون "نمک"، افزود: رژیم غذایی می‌تواند عامل مرگ و میر 11 میلیون نفر در دنیا باشد و اصلی‌ترین نکته در رژیم غذایی نمک است که زمینه‌ای فرهنگی دارد. استان زنجان از لحاظ میزان مصرف نمک به میزان توصیه شده 6.7 درصد، پایین‌تر از شاخص کشوری است ولی میانگین نمک دریافتی روزانه در استان 10.2 درصد و درصد استفاده از نمکدان در سر سفره 58 درصد بالاتر از شاخص کشوری است.

وی همچنین در رابطه با اصلی‌ترین منبع نمک، گفت: اصلی‌ترین منبع نمک "نان" است که باید در استان کنترل و آگاه‌سازی شود. نمک می‌تواند یکی از عوامل ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی، پوکی استخوان، سرطان معده و اختلالات کلیوی باشد.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان اظهار کرد: در کنترل فشار خون کیفیت دارو و دسترسی مردم به دارو موثر است که وضعیت استان در این مورد تاکنون قابل قبول بوده است و بحث‌های اقتصادی نیز در این موضوع بی‌تاثیر نیست. بسیاری از افراد جامعه دارای فشارخون نرمال هستند که با افزایش سن در معرض فشار خون قرار می‌گیرند.

قزلباش با اشاره به سبک زندگی موثر در سبد غذایی مصرفی افراد، افزود: سبک زندگی کنونی سلامت انسان را به خطر می‌اندازد. در سبک زندگی کنونی مصرف فست فودها، زیتون شور، خیارشور، سوسیس و کالباس افزایش یافته است که باید با فرهنگ‌سازی مردم را در این زمینه آگاه کنیم.

وی در رابطه با چگونگی اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشار خون، یادآور شد: دانشگاه‌های علوم‌پزشکی در محور اجرای این طرح قرار دارند و همه سازمان‌ها بنا به ظرفیتی که برای کمک به این طرح داشته باشند همکاری خواهند کرد.

 ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: