کد خبر: ۸۱۲۱۰۸
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۰
تعداد بازدید: ۳۳۲
رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور از زنده شدن آرتمیا یا طلای سرخِ دریاچه ارومیه خبر داد و گفت: به برکت بارش‌های مناسب، پهنه خشک دریاچه ارومیه جانی دوباره گرفت و حجم آب آن به بیش از چهار میلیارد مترمکعب رسید، وضعیتی که موجب شد آرتمیای در معرض خطر، جانی دوباره بگیرد.
طلای سرخِ دریاچه ارومیه زنده شدبه گزارش خبرداغ به نقل از فارس : علی نکوئی‌فر عصر امروز در حاشیه نمونه‌برداری از حیات آرتمیا در دریاچه ارومیه، با بیان اینکه شوری مطلوب برای زنده ماندن آرتمیا ۱۵۰ گرم نمک در لیتر است، اظهار کرد: در حال حاضر غلظت نمک در دریاچه ارومیه 150 گرم در لیتر است و سیست‌ها در حال آب‌گرفتن هستند تا از تخم خارج شوند و با توجه به شوری استاندارد حیات آرتمیا که 150 گرم در لیتر است، طلای سرخ دریاچه ارومیه جانی دوباره گرفته است.

وی افزود: خشکسالی‌های دهه اخیر در منطقه و تبخیر آب دریاچه و تغییر وضعیت اکولوژیکی دریاچه ارومیه سبب شد که غلظت نمک به بالاترین حد خود رسیده و شرایط مطلوب برای ادامه حیات تنها موجود زنده دریاچه ارومیه از بین رود.

رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور خاطرنشان کرد: اما امسال به برکت بارش‌های مناسب، پهنه خشک دریاچه ارومیه جانی دوباره گرفت و حجم آب آن به بیش از چهار میلیارد مترمکعب رسید، وضعیتی که موجب شد آرتمیای در معرض خطر، جانی دوباره بگیرد.

وی گفت: براساس آخرین ارزیابی‌ها در هر مترمربع آب دریاچه ارومیه 100 آرتمیای جوان و 200 آرتمیای بالغ مشاهده شده است.

نکوئی‌فر اظهار کرد: آرتمیا امکان زنده مانی بیش از 20 سال را دارد و با به خطر افتادن حیات آرتمیا براثر خشکسالی، دومین بانک سیست و ژن آرتمیا در ارومیه راه‌انداری و در این مرکز از 17 نقطه کشور و 49 نقطه دنیا سیست‌های مختلف جمع‌آوری و ذخیره شد.

رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور بابیان اینکه کشور به تخم آرتمیا نیاز دارد که 100 درصد این نیاز از طریق واردات رفع می‌شود، افزود: با احیا شدن آرتمیا در دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی برای واردات 50 تنی سیست آرتمیا در سال 98 و 260 تنی برنامه ششم توسعه، دیگر نیازی به واردات نخواهیم داشت و در کشور به خودکفایی خواهیم رسید.

به گزارش فارس، آرتمیا اورمیانا یکی از هفت گونه شناخته شده آرتمیای دو جنسی در جهان و شاخص‌ترین موجود زنده دریاچه ارومیه است که با احیا، توسعه و پرورش این گونه سخت پوست می‌توان ظرفیت‌های بسیاری در ایجاد اشتغال، تولید درآمد و تامین نیازهای کشور در صنعت آبزی‌پروری ایجاد کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: