کد خبر: ۸۱۱۴۲۰
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۹
تعداد بازدید: ۲۸۷
رییس سازمان حج و زیارت با تاکید بر این‌که از حج هیچ سود و بهره‌ای نمی‌بریم، گرانی و تفاوت قیمت حج را به هزینه‌های مسکن در عربستان نسبت داد.
رییس سازمان حج و ‌زیارت: از حج «سود» نمی‌کنیم

رییس سازمان حج و زیارت با تاکید بر این‌که از حج هیچ سود و بهره‌ای نمی‌بریم، گرانی و تفاوت قیمت حج را به هزینه‌های مسکن در عربستان نسبت داد.

به گزارش خبرداغ به نقل از ایسنا، علیرضا رشیدیان که در همایش آموزشی «حجاج بیت‌الله‌الحرام ۳۲ کاروان مشهد مقدس» سخن می‌گفت، در خصوص ‌ماموریت‌های سازمان حج و زیارت و تمهیدات و توصیه‌های لازم به زائرین اظهار کرد:‌ ماموریت سازمان حج و زیارت در کنار حوزه نمایندگی ولی فقیه و سایر دستگاه‌ها و نهادها و بخش‌های مردمی و کارگزاران، وظیفه سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و اداره حج و زیارت را بر عهده دارد که با رعایت الزمات آن که حفظ عزت، کرامت و امنیت زائرین و ارائه خدمات با کیفیت است، تلاشش آن بوده که این اصل را محقق کند.

وی افزود: در تمام مراحل کار، از مذاکره با کشور عربستان سعودی تا مرحله مقدمات که اعزام و فراهم کردن حوزه‌های مسکن، حمل‌ونقل، پزشکی و غیره است و نیز تا زمان اجرا، این اصل را که حفظ عزت و کرامت زائران ایرانی است، دنبال می‌کنیم.

رییس سازمان حج و زیارت ادامه داد: همه‌ساله سازمان حج و زیارت برای بهبود کارها با همکاری که از بازرسان، ناظران و خود حجاج و زائران دریافت می‌کند، به آسیب‌شناسی عملیات حج اقدام کرده و امسال نیز در ۲۲ کارگروه، آسیب‌هایی که در سال گذشته وجود داشت، شناسایی شده و تلاش همه همکاران در تمام حوزه‌های اجرایی آن بوده که آنچه در حوزه اختیارات و توان ما است، رفع کنیم تا حجی آرام‌تر، روان‌تر و زمینه‌ساز بهره‌برداری فکری بیشتر برای حجاج را فراهم کنیم.

رشیدیان گفت: باید اشاره کنم که هیچ چیز به اسم بهره یا سود برای این سازمان وجود نداشته و نخواهد داشت. هزینه‌های حج از دو بخش تشکیل می‌شود؛ یکی بخش ریالی که منظور هزینه‌های ریالی داخل کشور ما است و بخش ارزی که بیشترین بخش را در بحث تامین هزینه تشکیل می‌دهد.

قیمت حج چرا متفاوت است؟

وی افزود: در بخش ارزی حدودا ۳۰۰۰ دلار هزینه هر زائر است که به حج اعزام می‌شوند و بیشتر این سهم به حوزه مسکن مربوط است. همچنین تمام سیاست‌های سازمان حج و زیارت با هدایت‌های نماینده محترم ولی فقیه آن بوده که با سیاست‌های لازم، بتواند با حفظ کیفیت خدمات، هزینه‌های سربار را کاهش دهد.

او بیان این که بزرگترین سهم هزینه‌ای در بحث هزینه‌های حج مربوط به مسکن است، ادامه داد: تفاوتی هم که در بین گروه‌های قیمتی از ۲۱ میلیون تومان تا ۲۸ میلیون تومان به‌وجود آمده، در هیچ حوزه‌ای به جز حوزه مسکن نبوده است و مسکن هم با توجه به تصمیم کشور عربستان و بازار قیمت‌گذاری که در عربستان وجود دارد، نسبت به اجاره آن اقدام شده و سهم، نقش و میزان آن کاملا مشخص و شفاف است.

رییس سازمان حج و زیارت ادامه داد: الحمدالله امسال با تدابیر و اقدامات به موقع صورت گرفته، در حوزه مسکن، همان میزان سال گذشته را، لیکن با ۵۵ میلیون ریال کاهش هزینه اجاره کردیم؛ چرا که با اقدام به موقع و همکاری دولت و بانک مرکزی، توانستیم بحث اجاره مسکن را در زمان خودش به انجام رسانیم.

رشیدیان گفت: در عربستان به نسبت مکه مکرمه، در مدینه منوره، هتل ساخته نشده و ما در مدینه با کمبود هتل و قیمت‌های بالا مواجهیم. به این دلیل عملا در مدینه و مکه تفاوت ما بین هتل‌ها را داریم که حجاج باید نسبت به این تفاوت ذهنیت و آمادگی لازم را داشته باشند. از طرف دیگر، ما در مدینه محدودیت اقامت داشته و ۵ شب و ۶ روز و برای برخی کاروان‌ها در روزهای آخر، ۵ روز و چهارشب اقامت در مدینه را خواهیم داشت.

وی همچنین گفت: امیدواریم‌ هیچ‌کس مبتلا به بیماری مصرف مواد مخدر در بین حجاج و زائرین نباشد در غیر این صورت در این مدت زمانی که تا اعزام باقی مانده بتواند این بیماری را درمان و از آن رهایی یابد تا با توجه به قوانین سخت‌گیرانه عربستان مشکل و مساله‌ای برای خود، خانواده و کشور ایجاد نشود. زیرا این برخورد می‌تواند برای حیثیت و آبروی کشور ما در یک کشور خارجی بسیار آسیب‌رسان باشد.

حمل و نقل در عربستان 80 درصد گران شده

رشیدیان درباره حمل و نقل بین شهری و درون‌شهری گفت: متاسفانه کشور عربستان در حج امسال حمل و نقل داخلی خود را بیش از ۸۰ درصد گران‌تر کرده است و با وجود اعتراضی که در زمان مذاکره با طرف سعودی داشتیم، کاهش قیمتی را در پی نداشت. اما در تلاشیم تا بتوانیم این افزایش قیمت را مدیریت کرده و به این خاطر که در مجموع هزینه حج امسال با میانگین ۲۵ میلیون تومان تدوین شد، سبب شد که این هزینه آنچنان فشاری به زائرین و ‌حجاج نیاورد.

وی افزود: در هر حال باید توجه داشت که در زمان ورود به کشور عربستان، باید در مجموعه قوانین و قواعد این کشور عمل کرد و به همین خاطر رعایت قواعدی که همکاران ما به آن اشاره می‌کنند بسیار ‌مهم است. ضمن این که زائرین در بدو ورود انگشت‌نگاری خواهند شد که البته ما با وزیر حج عربستان صحبت‌هایی داشتیم مبنی بر این که این کار در ایران توسط خود ما انجام شود که طرف عربستانی پذیرفت و سپس اعلام کرد که مقامات امنیتی این کشور با این مساله موافقت نکرده‌اند و لذا امسال هم انگشت‌نگاری حجاج ایرانی را خواهیم داشت و به این خاطر بایستی با مدیریت مدیران محترم که همراه شما حجاج هستند و نمایندگان سازمان حج و زیارت که در کشور مقصد حضور دارند، این مرحله را با صبر و ‌تحمل پشت سر گذارید.

رییس سازمان حج و زیارت بیان کرد: در خصوص حمل و نقل درون شهری که بیشترین آن در مکه مکرمه است، پیش‌بینی انتقال حجاج از هتل‌ها به بیت‌الله صورت گرفته تا به صورت منظم بتوانیم زائران را به صورت روزانه و در نوبت‌های مختلف به بیت‌الله منتقل کنیم.

وی اضافه کرد: در رابطه با مساله طرح قربانی هماهنگی‌ها و مذاکرات اولیه با بانک توسعه اسلامی صورت گرفته و با توجه به مسائل شرعی و هماهنگی‌هایی که در این خصوص با حوزه نمایندگی ولی فقیه برای نظارت بر طرح قربانی پیش‌بینی شده تا بتوانیم در روز عید قربان برای‌ ‌همه ۸۴ هزار حاجی در کنار ۲۵۵۰ نفر کارگزار قربانی حجاج را داشته باشیم. اما اگر به هر دلیل در روز عید قربان این کار انجام نشد، با توجه به هماهنگی‌هایی که با بعثه‌های آیات اعظام و خصوصا بعثه مقام معظم رهبری صورت گرفته، قربانی در روز بعد انجام‌خواهد شد.

رشیدیان یادآور شد: به هرحال عربستان سرزمینی محدود است و افزایش حجاج نیز فشردگی خاصی در چادرها برای حجاج ما به وجود می‌آید و در زمان و مکانی محدود، زندگی اردوگاهی را باید تجربه کنند و آمادگی لازم را کسب کرده تا مشکلات مسیر ما را از اصل این هدف باز ندارد.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: مسلما در رابطه با رمی جمرات با توجه به مساله‌ای که چندسال پیش در حین انتقال زائران در روز عید قربان رخ داد و منجر به شهادت تعداد زیادی از حجاج شد، از دو سال پیش برای اعزام و حرکت حجاج برای رمی جمرات زمان‌بندی صورت گرفته که مدیران کاروان‌ها برای این موضوع کامل توجیه شده و آموزش لازم را دیده‌اند و خواهشمندیم زائرین عزیز ما نسبت به این زمان‌بندی مقید باشند و بر اساس زمان‌بندی ارائه شده، با حفظ آرامش حرکت کنند.

وی ادامه داد: از جمله مشکلاتی که امسال در مذاکره مطرح شد، زیرگذری بود که مقابل اقامت چادرهای ایرانی در منا قرار داشت که به دلیل تنگ بودن مسیر باعث ازدحام می‌شد و با هماهنگی صورت گرفته، این مشکل رفع شده و امیدواریم که با وضعیت مناسب‌تری مسیر حرکت حجاج ایرانی را به منطقه رمی جمرات داشته باشیم.

رییس سازمان حج و زیارت گفت: نکته‌ای که امسال نسبت به سنوات ماضی متفاوت بود، این بود که با توجه به رخداد سیل در کشور، کمک‌های خوبی توسط زائران و کارگزاران جمع‌آوری شد که در استان‌های گلستان، لرستان و خوزستان به‌هموطنان سیل‌زده تقدیم شد و این مهم نشان می‌داد حجاجی که برای این سفر معنوی حاضر می‌شوند، به فکر هموطنان خود بوده‌اند و رسالت خود را به عنوان یک ‌حاجی به‌خوبی دنبال می‌کنند.

رشیدیان درباره سوغات گفت: با توجه به مسائل مختلف موجود، از جمله تامین ارز و تفاوت قیمت کالای عرضه شده در عربستان با قیمت برابری ارز با کالای کشور خودمان، توافقاتی با فروشگاه‌های اینترتی صورت گرفته تا کالاهای مورد نیاز زائران را در داخل کشور با قیمت مناسب تامین شود تا نیاز به اتلاف وقت در بازارهای عربستان نباشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: