کد خبر: ۸۱۰۸۹۶
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۳
تعداد بازدید: ۳۳۲
ویروس های دریایی از سطح تا عمق چهار هزار متری و از قطب شمال تا جنوب پیدا شدند.
کشف صدها هزار نوع ویروس در اقیانوس‌ها
به گزارش خبرداغ ، براساس تازه ترین شمارش، اقیانوس‌ها حاوی تقریبا ۲۰۰ هزار نوع مختلف جمعیت های ویروسی هستند.

ویروس های دریایی از سطح تا عمق چهار هزار متری و از قطب شمال تا جنوب پیدا شدند.

هرچند بیشتر این ویروس ها برای انسان بی ضررند، اما می توانند آبزیان از جمله نهنگ ها و سخت پوستان مثل خرچنگ و میگو را آلوده کنند.

دانشمندان تازه شروع به درک این مساله کرده اند که این ارگانیسم های بسیار ریز چه نقشی در حیات و شیمی دریاها بازی می کنند.

محققان در دانشگاه ایالتی اوهایو با تحلیل نمونه هایی از تقریبا ۸۰ نقطه اطراف دنیا نقشه ای جهانی از ویروس های دریایی تهیه کردند. بررسی تازه نشان می دهد که شمار ویروس ها ۱۲ برابر تخمین های قبلی است.

آنها برخلاف انتظار متوجه شدند که ویروس ها براساس موقعیت و عمق، در پنج گروه کلی جای می گیرند.

ان گریگوری که هم اکنون در "کی یو لیوون" بلژیک کار می کند گفت: "وقتی ما ژن های ویروس ها را در هر یک از این جمعیت ها معاینه کردیم، شواهد انطباق ژنتیکی با مناطق مختلف اقیانوسی را پیدا کردیم."

شگفتی دیگر این بود که اقیانوس منجمد شمالی حاوی انواع مختلف ویروس ها بود. تصور می شد که کانون های مهم تنوع میکروبی در مناطق استوایی باشد.

ویروس ها در اقیانوس چه می کنند؟

اقیانوس های جهان مملو از ویروس ها هستند، اما بشر تازه شروع به درک چگونگی تاثیر آنها بر سلامت و سازوکار اقیانوس ها کرده است.

در میان کشفیات سابق، ویروس های دریایی "غول پیکر" هستند که می توانند جلبک ها را آلوده کنند.

یک لیتر آب دریا معمولا حاوی میلیاردها ویروس است که اکثریت بزرگی از آنها هنوز شناسایی نشده اند. در تازه ترین مطالعه ۹۰ درصد جمعیت ها قابل شناسایی در یکی از گروه های شناخته شده نبودند.

دانش بیشتر از ویروس های اقیانوسی مهم است چون آنها بر سایر میکروب های دریایی از جمله باکتری ها و قارچ ها تاثیر می گذارند.

ویروس ها بر همه ارگانیسم های ریز دریایی مثل پلانکتون ها، که تولید کننده بیش از نیمی از اکسیژن مورد نیاز ما و جذب کننده دی اکسید کربن اتمسفر هستند، اثر می گذارند.

متیو سالیوان از دانشگاه ایالتی اوهایو گفت: "بدون میکروب ها، زمین، اقیانوس هایش و حتی بدن ما انسان ها از کار می افتند. آزمایشگاه ما به پژوهشگران کمک می کند بالاخره 'شاهد' ویروس های پنهانی که این میکروب ها را آلوده می کنند باشند."

جزییات این مطالعه در نشریه "سلول" گزارش شده است. بیشتر اطلاعات مطالعه محصول "ماموریت اکتشافی تارا در اقیانوس ها"ست.

منبع: بی بی سی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: