کد خبر: ۸۱۰۲۰۱
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۰
تعداد بازدید: ۲۵۶
ادعای تایم:
مقامات امنیتی آمریکا تهدید ایران به بستن تنگه هرمز را ناممکن دانستند اما گفتند ممکن است که در عرضه نفت عراق اخلال ایجاد کنند یا علیه تاسیسات نفتی عربستان، امارات، قطر و حتی آمریکا و شرکتهای نفتی اروپایی حملات سایبری ترتیب دهند. این اقدام طی فصل تعطیلات در آمریکا و اروپا موجب افزایش قیمت خواهد شد.
احتمال حمله سایبری ایران به تاسیسات نفتی عربستان، امارات و آمریکا/ هدف؛ افزایش قیمت نفت طی فصل تعطیلات در آمریکا و اروپاجان والکات در تایم نوشت: تصمیم اخیر دونالد ترامپ برای پایان دادن به معافیت شش ماهه پنج کشور خریدار نفت ایران که آخرین مرحله از کمپین فشار حداکثری بر ایران تلقی می‌شود، چنانکه انتظار می‌رفت با واکنش شدید تهران مواجه شده است. اما برخی مقامات وزارت دفاع، خارجه و نهادهای امنیتی آمریکا هشدار داده‌اند که این تصمیم با بر جا گذاشتن آثار نامطلوب در کشورهایی مانند چین، ترکیه و عراق می‌تواند پیامدهایی ناخواسته به دنبال داشته باشد.

به گزارش خبرداغ به نقل از  «انتخاب»؛ یونان، ایتالیا و تایوان در پاسخ به این تحریم‌ها، خرید نفت از ایران را متوقف کرده بودند اما چین، هند، ژاپن، کره‌جنوبی و ترکیه به خرید نفت از ایران ادامه می‌دادند. فشارهای اقتصادی صدور نفت ایران را از ۲.۵ میلیون بشکه در روز به کمتر از یک میلیون بشکه رسانده، سرمایه‌گذاری خارجی در این کشور را متوقف کرده و با افزایش افسارگسیخته تورم، ارزش پول ملی ایران را تنزل داده است.

وزیر امور خارجه مایک پومپیو که خبر آن را در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد، گفت تصمیم به عدم تمدید معافیت ها در مسیر افزودن بر کمپین فشار حداکثری بر ایران با شیوه‌ای حساب شده بود که در عین حفظ ثبات در عرضه نفت به بازار، اهداف امنیت ملی آمریکا را نیز محقق کرد.

وی گفت که هدف دولت کشاندن ایران به میز مذاکره درباره اصلاح توافق هسته‌ای و توقف پیگیری تولید تسلیحات اتمی و پایان دادن به حمایت از گروه‌های تروریستی مانند حزب‌الله لبنان، حماس فلسطین، حوثی ها در یمن و رژیم‌های خودکامه در سوریه و ونزوئلا می‌باشد.

بنیامین نتانیاهو از این اقدام استقبال کرد و خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان اعلام کرد که کشورش و سایر کشورها اطمینان می‌دهند که ضمن حفظ ثبات در بازار نفت وقفه‌ای رخ ندهد. اما برخی مقامات آمریکایی و کارشناسان معتقدند که فشار بر اقتصاد ایران بعید است که موجب تغییر سیاست این کشور شود.

آرون دیوید میلر، کارشناس امور خاورمیانه و معاون موسسه بین‌المللی وودرو ویلسون در واشنگتن می‌گوید وقتی مقصد خود را ندانید، هر جاده‌ای شما را به آن خواهد رساند. راهبرد دولت ترامپ علیه ایران چیست؟ چه تغییر حکومت باشد و چه کاهش نفوذ آن در منطقه، اقدام اخیر به هیچ‌کدام جامه حقیقت نخواهد پوشاند. ممکن است در نهایت موجب شود که ایران بهانه‌ای برای اقدام نظامی به دولت آمریکا بدهد. اما این اتفاق اوضاع را چگونه به نفع آمریکا تغییر خواهد داد؟

دو مقام آمریکایی به شرط عدم افشای هویت خود در انتقاد از اقدام دولت ترامپ گفتند که هیچ توجهی به پیامدهای این اقدام برای بازار نفت یا سایر کشورها مانند چین، ترکیه، هند و عراق نشده است. اکنون این کشورها اگر به خرید نفت از ایران ادامه بدهند، مشمول تحریم‌های آمریکا خواهند شد.

سوزان مالونی، کارشناس امور ایران در موسسه بروکینگز می‌گوید دولت ترامپ دست به اقدامی تنش‌زا زده است بدون اینکه با کشورهای تأثیرپذیر از آن مشورت و زمینه‌سازی کرده باشد.

عراق که همچنان بی‌ثبات و شاهد حضور باقیمانده‌های داعش در قلمرو خود بوده و دچار شکاف‌های قومیتی و مذهبی با گذشت ۱۶ سال از حمله آمریکا می‌باشد، بیشتر از کشور های دیگر آسیب‌پذیر است چراکه واردات برق و گاز از ایران اهمیتی حیاتی برای اقتصاد آن دارد.

به گفته او مسأله بدتر این است که دولت ترامپ از ماه نوامبر اعلام کرده بود که معافیت ها برای خرید نفت ایران با روندی تدریجی کاهش خواهد یافت اما ناگهان به معافیت ها پایان داده است. به اعتقاد او دولت ترامپ به نحوه واکنش ایران به این اقدام نیز توجهی نکرده است. ممکن است ایران تلاش کند با رسیدن تقاضا به اوج خود در فصل تابستان، در بازار تنش ایجاد کند.

ترامپ در توییتی اعلام کرد که عربستان سعودی و سایر اعضای اوپک اکنون با تحریم کامل ایران، برای جبران کاهش عرضه در بازار بر تولید خود خواهند افزود. جان کری مشاور بسیار بدی برای ایران بود که به آنها در رسیدن به توافق بد هسته‌ای با آمریکا کمک کرد.

مقامات امنیتی آمریکا تهدید ایران به بستن تنگه هرمز را ناممکن دانستند اما گفتند ممکن است که در عرضه نفت عراق اخلال ایجاد کنند یا علیه تاسیسات نفتی عربستان، امارات، قطر و حتی آمریکا و شرکتهای نفتی اروپایی حملات سایبری ترتیب دهند. این اقدام طی فصل تعطیلات در آمریکا و اروپا موجب افزایش قیمت خواهد شد.

مقامات می‌گویند حمله سایبری به  شرکت راس گاز قطر و آرامکوی عربستان در سال ۲۰۱۲ که مخرب‌ترین حمله از این نوع در تاریخ نفت محسوب می‌شود، از ایران هدایت می‌شده است. روز دوشنبه با اعلام این خبر بهای نفت افزایشی سه درصدی را تجربه کرد اما هنوز بسیار کمتر از سقف ۸۶ دلاری در ماه اکتبر می‌باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
بابائی
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
0
0
ارسال تسلیحات اسرائیلی خریداری شده سعودی‌ها برای تروریست‌ها در سوریه

5 شهريور 1392 ساعت 15:11

یک رسانه عرب زبان به نقل از منابع آگاه از ارسال محموله های سلاح خریداری شده از سوی سعودی ها از رژیم صهیونیستی، انگلیس و فرانسه برای تروریست ها در سوریه پرده برداشت.

به گزارش جبهه جهانی مستضعفین، تسنیم به نقل از روزنامه المنار اعلام کرد: با سازماندهی آمریکا چند روز قبل محموله سلاح های انگلیسی، فرانسوی و اسرائیلی وارد ترکیه شده است و دستگاه های امنیتی این محموله ها را تحویل گرفته اند و آن را در انبارهای ویژه نیروهای ارتش ترکیه قرار داده اند تا برای گروه های مسلح در داخل سوریه ارسال شود.

المنار بیان کرد: عربستان سعودی که مجری طرح های آمریکا و اسرائیل در منطقه است این محموله های سلاح را خریداری کرده است و هدف از ارسال این سلاح برای گروه های تروریستی بالا بردن روحیه آنهاست که در اثر ضربات مهلک ارتش عربی سوریه در آستانه فروپاشی قرار گرفته اند و در واقع تلاشی برای کمک به آنها است.

منابع آگاه به المنار افزودند: سعودی ها همچنین از طریق مناطق جنوبی سوریه برای تروریست ها سلاح ارسال می کنند به ویژه که تروریست ها با توجه به سیطره ارتش سوریه بر بسیاری از انبارهای سلاح متعلق به تروریست ها در مناطق مختلف سوریه با کمبود شدید سلاح روبرو هستند.

المنار به نقل از منابع اروپایی آورده است: انگلیس، فرانسه و اسرائیل با آگاهی آمریکا و از طریق قطر و سعودی موادی که برای ساخت سلاح ممنوعه لازم است و مواد منفجره برای گروه های تروریستی در داخل اراضی سوریه ارسال می کند.


سعود الفیصل: مشکلی در ارسال سلاح به مخالفان سوری نداریم

28 فروردين 1392 ساعت 11:18

وزیر امور خارجه آمریکا با همتای عربستانی‌اش نشستی غیرعلنی برگزار کرده و به بررسی اوضاع سوریه و مذاکرات میان رژیم صهیونیستی و فلسطینی‌ها پرداخت.

به گزارش جبهه جهانی مستضعفین،ایسنا به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط نوشت، پاتریک ونترل، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اعلام اینکه جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا صبح روز سه‌شنبه در واشنگتن با سعود الفیصل، وزیر امور خارجه عربستان نشست غیرعلنی برگزار کرد، اعلام داشت که مساله حمایت از مخالفان سوری در این نشست مطرح شد، اما وی جزئیاتی در خصوص مذاکرات آنها در این خصوص ارائه نداد.

ونترل خاطرنشان کرد: جان کری و سعود الفیصل همچنین به بررسی مساله فلسطین و تلاش واشنگتن برای به جریان انداختن مذاکرات صلح میان اسرائیل و فلسطینی‌ها پرداختند.

وی در ادامه افزود: وزیر امور خارجه عربستان به همتای آمریکای‌اش به دلیل حملات خونین شهر بوستون آمریکا تسلیت گفت و اعلام کرد که ریاض هرگونه اقدام تروریستی را حمله می‌کند.

سعود الفیصل در مقر اقامت خود در واشنگتن با جان مک‌کین، از اعضای مجلس سنای آمریکا نیز دیدار و در خصوص روابط دو جانبه میان دو طرف و مسائل منطقه و جهان به بحث و بررسی پرداخت.

عادل بن احمد الجبیر، سفیر عربستان در آمریکا و اسامه نقلی، رئیس بخش اطلاع‌رسانی در وزارت خارجه عربستان در این دیدار حضور داشتند.

وزیر امور خارجه عربستان بعد از دیدار با جان کری به شدت حمله تروریستی در بوستون را محکوم و تسلیت کشور را خود را به قربانیان این اقدام ابراز کرد.

وی با تاکید بر ایستادگی عربستان در کنار ساکنان شهر "تاریخی" بوستون اعلام کرد که این شهر مکان اقامت صدها دانشجوی عربستانی است.

وی با یادآوری این مساله که تروریست‌ها در گذشته عربستان را هدف قرار داده بودند، با تمام قربانیان اقدامات تروریستی در جهان اظهار همدردی کرد.

الفیصل با بیان اینکه در مذاکراتش با جان کری به بررسی اوضاع سوریه پرداخت، مدعی شد: ما همواره تلاش کردیم تا به برادران خود در سوریه کمک کنیم تا در مقابل حمله دولت سوریه علیه مردم این کشور بیاستند!

وی درخصوص مجهز کردن مخالفان سوریه به سلاح مدعی شد: همانطور که می‌دانید، ما بر این باوریم که مخالفان باید به تمام کمک‌هایی که برای رها شدن از این نظام نیاز دارند، مجهز شوند، ما مشکلی در ارسال سلاح نداریم، ما تمام امکانات را در اختیار آنها قرار دادیم تا اوضاع کشورشان را تغییر دهند و جان سوری‌ها و تمدن این کشور را حفظ کنند.

سعود الفیصل گفت که به بررسی مساله فلسطین و تلاش‌های آمریکا برای از سرگیری روند صلح پرداخته است.

وی از تلاش‌های آمریکا در این خصوص و سفر باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا و جان کری به منطقه قدردانی و نسبت به آن که این تلاش‌ها به موفقیت بینجامد، اظهار امیدواری کرد.
بابائی
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
0
0
سازمان ملل ازسال 1394 تاکنون شریک جرم جنایات عربستان و متحدانش درجنگ یمن است.

شورای امنیت سازمان ملل ازسال 1394 تاکنون شریک جرم جنایات عربستان و متحدانش درجنگ یمن است.

شورای حقوق بشرسازمان ملل ازسال 1394 تاکنون شریک جرم جنایات عربستان و متحدانش درجنگ یمن است.


جنگ یمن تا الان چند هزار کشته داشته است؟

4 ارديبهشت 1398 ساعت 8:17

یک مقام بلند پایه سازمان ملل متحد گفت: بر اساس گزارش برنامه عمران ملل متحد، شمار جانباختگان جنگ یمن تاکنون به حدود 250 هزار نفر رسیده است.

به گزارش جهان نیوز به نقل از العالم، «استفان دوجاریک» سخنگوی «آنتونیو گوترش» این سخنان را بامداد چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران بیان کرده است.

دوجاریک بدون ذکر شمارش از تعداد زخمی های جنگ یمن، افزود: جانباختگان یمن، علاوه بر افرادی که در نتیجه خشونت ها کشته شده اند، کسانی را شامل می شود که در نتیجه کمبود مراقبت های بهداشتی و کمبود آب، جان خود را از دست داده اند.
سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد افزود: ارتباطات ما با طرف های درگیر در یمن و کشورهای تأثیر گذار در این کشور جریان دارد تا این گروه ها به میز مذاکرات برگردند و آتش بس در الحدیده (غرب یمن) اجرا شود.

دوجاریک افزود: این گزارش بین المللی نشان می دهد که یمن از آغاز جنگ در سال 2015 میلادی، به میزان 20 سال به لحاظ توسعه انسانی عقبگرد کرده است.این گزارش بر پایه مطالعه یک تیم از محققان دانشگاه دنور آمریکا تهیه شده که پیامدهای جنگ در یمن مسیر دستیابی کشورها به اولویت های توسعه را تحت الشعاع قرار داده است و توسط کشورها در برنامه 2030 تصویب شد.

این پژوهش، سه سناریو احتمالی برای پایان جنگ در یمن در سال های 2019، 2022 و 2030 میلادی را با سناریو چهارم مقایسه کرد که این فرضیه را مطرح می کند که این جنگ پس از سال 2014 دیگر حل نمی شود.

بر اساس این گزارش، در صورت پایان یافتن جنگ در سال 2019، خسارت های اقتصادی یمن به حدود 88 میلیارد و 800 میلیون دلار خواهد رسید و در صورتی که این خشونت ها در سال 2022 پایان پذیرد، یمن 26 سال به لحاظ توسعه انسانی به عقب بر می گردد.

این گزارش می افزاید: در صورتی که جنگ یمن تا 2030 تمام نشود، 71 درصد یمنی ها در زیر خط فقر مطلق زندگی خواهند کرد؛ 84 درصد آنان از سوء تغذیه رنج می برند و خسارت های اقتصادی این کشور، حدود 658 میلیارد دلار برآورد می شود.

براساس این گزارش، جنگ یمن در بلند مدت، عواقب منفی گسترده ای خواهد داشت که از زمان جنگ سرد، بیشترین آثار تخریبی را برجای گذاشته است.جنبش انصارالله یمن و دولت مستعفی یمن 13 دسامبر 2018 (22آذرماه 97) پس از یک هفته مذاکره در استکهلم سوئد به توافق رسیدند.

تبادل اسیران، توقف حملات و درگیری‌های دوجانبه، اداره بندر الحدیده، بازگشایی فرودگاه صنعا ازجمله موضوعات مورد مذاکره و توافق میان طرف‌های یمنی بود.
موضوع تبادل اسیران که حدود 15 هزار نفر برآورد می شوند، از جمله دیگر بندهای این توافق بود.

اجرای این توافق نامه با توجه به اختلاف نظر گروه ها درگیر در تفسیر برخی از بندهای آن با موانعی روبروست، افزون بر این که دو گروه درگیر یکدیگر را متهم می کنند که با مانع تراشی، از اجرای این توافق جلوگیری می کند.


سازمان ملل ازسال 1394 تاکنون شریک جرم جنایات عربستان و متحدانش درجنگ یمن است.

شورای امنیت سازمان ملل ازسال 1394 تاکنون شریک جرم جنایات عربستان و متحدانش درجنگ یمن است.

شورای حقوق بشرسازمان ملل ازسال 1394 تاکنون شریک جرم جنایات عربستان و متحدانش درجنگ یمن است.
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: