کد خبر: ۸۰۹۷۷۸
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۸
تعداد بازدید: ۲۲۳
رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه معلمان خارج از کشور معوقات انباشته‌ای از سال های قبل دارند گفت: مثلا چند ماه حق مسکن سال ۹۶ و سال ۹۵ پرداخت نشده است. با افزایش قیمت ارز با چالش‌های بسیاری روبرو شدیم. از بودجه ۱۷۰ میلیارد تومانی ما در سال گذشته هم ۶۸ میلیارد تخصیص نیافته است و توانستیم فوق العاده ارزی معلمان را تا شش ماه پرداخت کنیم.
آخرین وضعیت مدارس خارج از کشور و حقوق ارزی و ریالی معلمان

رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه معلمان خارج از کشور معوقات انباشته‌ای از سال های قبل دارند گفت: مثلا چند ماه حق مسکن سال ۹۶ و سال ۹۵ پرداخت نشده است. با افزایش قیمت ارز با چالش‌های بسیاری روبرو شدیم. از بودجه ۱۷۰ میلیارد تومانی ما در سال گذشته هم ۶۸ میلیارد تخصیص نیافته است و توانستیم فوق العاده ارزی معلمان را تا شش ماه پرداخت کنیم.

به گزارش خبرداغ به نقل از  ایسنا، غلامرضا کریمی با حضور در برنامه تلویزیونی پرسشگر که با موضوع چالش های مدارس خارج از کشور به روی آنتن شبکه آموزش سیما رفت با بیان اینکه مدارس خارج از کشور سابقه طولانی دارد و ۱۳۵ سال پیش اولین مدرسه ایرانی در استانبول تاسیس شد گفت: بتدریج مدارس در ۹ کشور توسعه یافت، اما بعد از پیروزی انقلاب گسترش بیشتری پیدا کرد و اکنون در ۵۵ کشور و ۸۵ شهر، ۱۱۲ مدرسه فعال داریم.

وی افزود: ۶۸۲ معلم و قریب به ۷۰۰ نیروی محلی در مدارس خارج از کشور داریم.

رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ۱۳ هزار و ۶۵۰ دانش آموز در این مدارس مشغول به تحصیل هستند گفت: به ازای هر کشور یک نوع مدرسه خاص داریم و تنوع مدارس زیاد است. هر کشوری قواعدی برای تاسیس مدرسه دارد که از آنها تبعیت می کنیم، البته زبان رسمی آموزش در مدارس ما فارسی است. مدارس بین الملل با زبان انگیسی هم داریم. در برخی مدارس هم دو تا سه درس به زبان کشور میزبان تدریس می‌شود.

کریمی افزود: بودجه ما در سال ۹۵، ۱۱۰ میلیارد تومان، در سال ۹۶، ۱۱۸ میلیارد تومان، سال گذشته ۱۷۰ میلیارد تومان و سال جاری ۲۰۷ میلیارد تومان است. به عبارتی اگر این رقم را به تعداد دانش آموزان تقسیم کنیم سرانه هر دانش آموز ۱۵ میلیون تومان می‌شود.

 

وی درباره تعداد دانش آموزان غیرایرانی در مدارس ایرانی خارج از کشور گفت: ۴۷۸ هزار دانش آموز خارجی اتباع در داخل کشور داریم. از سوی دیگر از ۱۳ هزار دانش آموز محصل در خارج از کشور، حدود ۳۰۰۰ نفر ایرانی نیستند.

 

رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه مدرسه‌ای با زیر ۵ دانش آموز تشکیل نمی‌شود گفت: مدارس ایرانی برای تحصیل کارگزاران نظام در آن کشور دایر می شود و ناچاریم با دانش آموز کم هم مدرسه دایر کنیم. از مدرسه با شش دانش آموز تا ۴۵۰ دانش آموز در خارج از کشور داریم.

 

کریمی درباره حقوق دریافتی معلمان خارج از کشور اظهار کرد: از مجموعه معلمان خارج از کشور ۲۷۶ نفر حقوق ارزی و ۲۱۴ تبعه فرهنگی حقوق ریالی دریافت می‌کنند. ۱۱۴ تبعه غیرفرهنگی نیز حقوق ریالی دریافت می کنند. بین ۴ تا ۶ هزار یورو در ماه دریافتی ۲۷۶ معلم اعزامی ارزبگیر ماست.

وی ادامه داد: تداوم و حفظ فعالیت مدارس خارج از کشور مورد تاکید نظام و رهبری است. با وجود چالش‌های ارزی، به سمت بستن مدارس نرفتیم اما روش های هزینه بر، را کاستیم. نزدیک به ۱۳۰ نیروی ارزبگیر را کاهش دادیم و امسال این تعداد به ۱۵۰ نفر می رسد.

 

رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه معلمان خارج از کشور معوقات انباشته‌ای از سال های قبل دارند گفت: مثلا چند ماه حق مسکن سال ۹۶ و سال ۹۵ پرداخت نشده است. با افزایش قیمت ارز با چالش‌های بسیاری روبرو شدیم. از بودجه ۱۷۰ میلیارد تومانی ما در سال گذشته هم ۶۸ میلیارد تخصیص نیافته است و توانستیم فوق العاده ارزی معلمان را تا شش ماه پرداخت کنیم.

کریمی درباره کیفیت آموزش در مدارس خارج از کشور گفت: در مدرسه‌ای که ۱۲ دانش آموز دارد، انتظار وجود معلم برای همه رشته‌ها امکان پذیر نیست. ۸۰ مدرسه زیر ۴۰ دانش آموز با یک نیروی اعزامی اداره می‌شود و کلاس به صورت چندپایه تدریس می‌شود. در حال آماده سازی و ارتقای آموزش آنلاین بویژه برای مقاطع بالاتر هستیم. اما برای دوره ابتدایی تاکید ما حضور معلم در کلاس درس است.

وی در پاسخ به اینکه آیا همه کشورهای جهان مدارسی به این سبک در نقاط دیگر دنیا دارند؟ گفت: انگستان ۳۰۰ هزار، فرانسه ۲۰۰ هزار، آمریکا ۴۰۰ هزار دانش آموز خارجی دارد. هند و پاکستان تمرکزشان در ۵،۶ کشور برای آموزش به زبان خودشان بالاست. اما هیچ کجا به اندازه ما تاکید وجود ندارد که حتما مدرسه داشته باشیم.

 

رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه نظام مدارس بین الملل را نوشتیم ادامه داد: آن را به شورای عالی آموزش و پرورش می‌بریم و مدارسی را به زبان انگیسی و عربی دایر می کنیم و اینگونه می‌توان دانش آموز بیشتری هم گرفت.

 

کریمی با تاکید بر اینکه مدارس تعطیل نمی‌شوند گفت: امروز دچار چالشی شدیم که می‌تواند فرصتی هم باشد. ایران با توجه به ارزش هایی که دارد باید مدارسش در خارج از کشور گسترش یابد. اگر نظام مدارس بین الملل ما ۱۰ سال پیش آماده و اجرا شده بود امروز تعداد دانش آموزان ما بسیار بیشتر از اینها بود.

وی درباره کیفیت آموزش در مدارس خارج از کشور نیز گفت: در مدارس زیر ۴۰ نفر امکان کیفیت بخشی به آن معنا وجود ندارد. اگر بتوانیم زودتر نظام آموزش بین الملل را ایجاد کنیم استقبال از مدارس بیشتر می‌شود. ما از قبل از شروع بحران ارزی کارهایی را شروع کردیم. ۶۵۰ معلم با حقوق ارزی داشتیم که در حال کاهش در هرسال است. مهر آینده به ۱۵۰ نفر می‌رسد تا این پول اثربخش تر هزینه شود.

 

به گزارش ایسنا، قاسم احمدی لاشکی، نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز با حضور در برنامه تلویزیونی پرسشگر با بیان اینکه با شرایط ایده آل فاصله داریم گفت: مدارس چندین کشور را بازدید کرده ام و مشکلات را از نزدیک لمس کرده‌ام، موارد مختلفی مطرح شده که نیاز به بررسی بیشتری دارد.

وی افزود: همه مدارس یک طور نیستند. مدرسه‌ای در یک کشور هفت تا هشت دانش آموز و جایی ۲۰۰۰ دانش آموز دارد و باید دید آیا وجود این مدارس در همه جا نیاز است یا خیر؟. به عنوان مثال در تانزانیا مدرسه ما ۱۸ دانش آموز داشت. خوب نیست که پرداختی های ما به مدارس متفاوت باشد. مثلا در ترکیه رایزنی هایشان فعال تر بود و ۵ ماه حقوق را دریافت کرده بودند و جای دیگر وضع بدتر بود. اما در کل ناهماهنگی‌هایی وجود دارد.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه معتقدم امسال بیشترین تغییرات را در بودجه مدارس خارج از کشور داشتیم گفت: گاهی می‌دیدم معلم ما دارد در برخی کشورها تحقیر میشود. برخی از معلم ها باید توانمندتر شوند. در میلان ایتالیا از یکی از معلمان خواستم شیوه های آموزش در آنجا را توضیح دهد که نمی‌توانست. هرچند آن معلم می‌گفت شش ماه است حقوق نگرفته و نمی تواند بیرون برود.

احمدی لاشکی با بیان اینکه از ۱۳ هزار دانش آموز مدارس خارج از کشور ما حدود ۳۰۰۰ نفر ایرانی نیستند گفت: ۱۰ هزار و ۶۵۰ دانش آموز ایرانی داریم.

وی با بیان اینکه نیازمند اصلاح مسیر هستیم گفت: نباید مدارس خارج از کشور تعطیل شوند. در کشور ما بر اساس آخرین سرشماری رسمی هشت میلیون و ۸۹۵ هزار و ۵۵۲ نفر ۱۰ تا ۴۹ ساله بیسواد داریم. این طبق گزارش مرکز پژوهش های مجلس است.

 

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در واکنش به اظهارات رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش مبنی بر اینکه دو میلیون و ۹۰۰ هزار بیسواد در کشور داریم توضیحاتی ارائه کرد و گفت: این آمار مربوط به گروه سنی شش تا ۱۹ سال است. هرچند غالبا آمارهای ما در کشور مشکل دارد و دارای اختلاف است و باید آن را اصلاح کنیم.

احمدی لاشکی ادامه داد: آیا با این آمار بیسوادان و مشکلاتی که هست می‌توان باز هم برای هفت هشت هزار نفر پول در جای دیگر هزینه کرد؟ از سوی دیگر کیفیت آموزش در این مدارس پایین است. در کشوری۶ دانش آموز در مدرسه داریم که هرکدام یک رشته و پایه هستند. بهترین معلم‌ها که آزمون داده اند می روند اما به همه دروس در همه پایه ها و رشته ها مسلط نیستند. باید آموزش از طریق فضای مجازی تقویت شود و فقط یک نفر خوب است برای هماهنگی آنجا حضور داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه باید بررسی کنیم در باره این مدارس موفق بوده ایم یا خیر؟ گفت: آمار دقیقی از ایرانیان خارج از کشور نداریم از چهار تا هشت میلیون آمار شنیده‌ایم. اگر ۴ میلیون را درنظر بگیریم باید ۵۰۰ هزار دانش آموز داشته باشیم. این تعداد فرزندان دارند در مدارس خارجی درس میخوانند و نه در مدارس ایرانی. فضای فیزیکی مدارس خارج از کشور ضعیف هستند. باید روی مدارس کار شود.

وی افزود: سرانه دانش آموزی در مدارس ‌ شبانه روزی بسیار کم است اما در آن سو ۲۰۷ میلیارد تومان هزینه میکنیم تا فرزند سفیر و سرکنسولی ما آنجا درس بخواند. البته باید از سفرا و وزارت امور خارجه برای حل مشکلات مدارس خارج از کشور بویژه در ماههای اخیر تشکر کنیم. نیازمند یک بازنگری هستیم.

احمدی لاشکی افزود: مجلس برای کیفیت آموزش در مدارس خارج از کشور وارد عمل شده است. در ارزشیابی تحصیلی، موارد مالی، مدارس تطبیقی و نظارت بر حساب ها نمایندگان در حال بررسی هستند. باید مدارس خارج از کشور تقویت شود اما حتما باید مدارس بزرگ را از مدارس کوچک آسیب زا جدا کنیم.

 

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره تغییر زمان برگزاری کنکور سراسری عنوان کرد: برای آینده کنکور، برنامه داریم. دوشنبه جلسه‌ای با حضور رئیس سازمان سنجش و مرکز پژوهش ها در دفتر دکتر لاریجانی داریم. در استان های سیل زده وضعیت خوب نبود، کنکور ارشد تاریخش عقب افتاد. دو آزمون از جمله دستیاری پزشکی برای تخصص هم عقب افتاد.

وی ادامه داد : اما برای کنکور کارشناسی سازمان سنجش گفت وضعیتش مهیا نیست که آن را هم عقب بیاندازد و ممکن بود نیم سال اول نتواند پذیرش داشته باشد. تا این لحظه بعید است کنکور کارشناسی عقب بیافتد و داوطلبان طبق برنامه زمانی ۱۴ و ۱۵ تیر آماده شوند.

وی درباره استخدام حق التدریس ها نیز گفت: وزیر آموزش و پرورش وعده داده و آن به سازمان امور استخدامی فرستاده تا حق التدریس‌ها که کدشناسه دارند تعیین تکلیف شوند. آنها آزمون نمی‌خواهند و باید روانه دانشگاه فرهنگیان بشوند. نهضتی ها هم باید آزمونی که خود آموزش و پرورش برگزار می‌کند شرکت کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: