کد خبر: ۸۰۹۳۹۸
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۹
تعداد بازدید: ۴۸۰
وزارت رسیدگی به حوادث افغانستان اعلام کرده که شمار قربانیان سیل در این کشور تاکنون در ۱۹ ولایت به ۱۲۷ نفر رسیده است.گزارش‌هایی از جاری شدن سیل در ولایات هرات، قندهار و غزنی نیز منتشر شده است و این آمار رو به افزایش بوده است. در تازه‌ترین مورد سیل در ولایت غربی هرات قربانیانی داشته است.او از تخریب تعدادی خانه و صدها جریب زمین زراعتی در نتیجه جاری شدن سیل خبر داده است.
سیل در افغانستان؛ افزایش تلفات و هشدار به ساکنان کابل

شهرداری کابل از احتمال افزایش بارندگی‌ها و جاری شدن سیل در این شهر هشدار داده است.

به گزارش خبرداغ به نقل از  بی بی سی، بارندگی در این شهر و شماری از ولایات افغانستان از اوایل این هفته آغاز شده و به گفته اداره هواشناسی افغانستان تا فردا نیز ادامه خواهد داشت.

از دیروز به این سو تصاویر زیادی در شبکه‌های اجتماعی از سرازیر شدن آب رودخانه کابل بر جاده‌ها و جمع شدن مقدار زیادی آب در خیابان‌های منتشر شده است. آب گرفتگی خیابان‌های شهر رفت و آمد افراد و خودروها را دشوار ساخته است.

مقام‌ها در کابل تاکنون کشته شدن دو نفر و تخریب ۳۵ خانه را تایید کرده اند.

شاه حسین مرتضوی، معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان نیز تصاویری را منتشر کرده که نشان می‌دهد محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان به محلات آسیب پذیر سیل در کابل سر زده است.

شهرداری کابل گفته تیم‌های رسیدگی به حوادث، محکم کاری ساحات آسیب‌پذیر را آغاز کرده و تمامی امکانات خود را به کار گرفته است.

احمد ذکی سرفراز، شهردار کابل در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی از احتمال تخریب شماربیشتر خانه‌ها در دو سوی رودخانه کابل خبر داده است.

او بارندگی‌های تازه در کابل را "نگران‌کننده" خواند و گفت این بارندگی‌ها سبب طغیان رودخانه کابل شده و خانه‌های مسکونی و دکان‌های نزدیک آن را تهدید می‌کند.

بر اساس معلومات اداره هواشناسی افغانستان، میزان بارندگی در برخی ولایات به شمول کابل تا پنجاه میلی متر خواهد رسید.

وزارت رسیدگی به حوادث افغانستان اعلام کرده که شمار قربانیان سیل در این کشور تاکنون در ۱۹ ولایت به ۱۲۷ نفر رسیده است.

گزارش‌هایی از جاری شدن سیل در ولایات هرات، قندهار و غزنی نیز منتشر شده است و این آمار رو به افزایش بوده است. در تازه‌ترین مورد سیل در ولایت غربی هرات قربانیانی داشته است.

جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات می‌گوید که در ۲۴ ساعت گذشته سیل در ولسوالی‌های این ولایت پنج کشته و ده زخمی برجای گذاشته و هفده تن دیگر ناپدید شده‌اند.

به گفته وی، در بین قربانیان زنان و کودکان نیز شامل‌اند.

او از تخریب تعدادی خانه و صدها جریب زمین زراعتی در نتیجه جاری شدن سیل خبر داده است.

فرهاد همچنین می‌گوید که سیل بخشی از شاهراه هرات _ قندهار را تخریب کرده و مسیر رفت و آمد خودروها را بسته است.

به دنبال ادامه بارندگی‌ شدید در افغانستان، وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث در مورد احتمال جاری شدن سیل در شمال، غرب، جنوب شرق و مناطق مرکزی افغانستان هشدار داده است.

افغانستان به دلیل اقلیم ویژه‌ای که دارد کشوری سیل‌خیز به حساب می‌آید و هر سال از اواخر ماه فوریه/فبروری به دلیل آب شدن برف‌ و بارندگی بهاری، جاری شدن سیلاب در مناطق مختلف این کشور شروع می‌شود و تا ماه ژوئیه/جولای ادامه می‌یابد.

۲۱ ولایت از ۳۴ ولایت افغانستان در مقابل سیل و رانش زمین آسیب‌پذیرتر هستند و در ولایت‌های شرقی و شمال‌شرقی خطر وقوع این حوادث بیشتر است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: