کد خبر: ۸۰۹۳۷۸
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۰
تعداد بازدید: ۱۸۲
جهانگیری:
معاون‌اول رییس‌جمهور گفت: اولویت دولت، پرداخت هزینه خسارات و تعمیر و ساخت مسکن برای مردم سیل‌‌زده است.
اولویت دولت، پرداخت هزینه خسارات و تعمیر و ساخت مسکن برای مردم سیل‌‌زده است

به گزارش خبرداغ به نقل از  ایلنا، دومین جلسه نحوه تأمین منابع مالی برای جبران خسارات سیل، امروز به ریاست معاون‌اول رییس‌جمهور برگزار شد.

اسحاق جهانگیری در این جلسه اولویت نخست دولت در مدیریت بحران ناشی از سیل را پرداخت هزینه خسارات، تعمیر و ساخت مسکن برای مردم سیل زده عنوان کرد و گفت: تأمین اسباب و وسایل زندگی مردم نیز از اولویت های مهم است که دولت آن را در دستور کار خود دارد و باید در زمانی کوتاه پرداخت کرد.

معاون‌اول رییس‌جمهور با اشاره به اینکه کسب و کار مردم نیز در مناطق سیل زده دچار آسیب و خسارت شده است، خاطرنشان کرد: کسب و کار مردم در مناطق سیل زده بخصوص در بخش کشاورزی متحمل خسارات زیادی شده است که بر اساس شاخص هایی که به تصویب هیأت دولت رسیده است، این خسارات نیز باید در کوتاه‌ترین زمان حداکثر طی دو ماه جبران شود.

جهانگیری با تأکید بر اینکه پرداخت کمک های بلاعوض و تسهیلات ارزان قیمت باید به سرعت به مردم مناطق سیل زده پرداخت شود، افزود: دولت مطابق تأکید مقام معظم رهبری تمرکز اصلی خود را بر استفاده حداکثری از ظرفیت های بودجه معطوف کرده است و تا جایی که امکان داشته باشد از محل بودجه، هزینه های خسارات را تأمین خواهد کرد، اما چنانچه لازم باشد با موافقت رهبری از منابع صندوق توسعه ملی نیز استفاده خواهد کرد.

معاون‌اول رییس‌جمهور با اشاره به مصوبه جلسه روز شنبه که مقرر شده بود رئیس سازمان برنامه و بودجه، وزیر امور اقتصادی و دارایی و رییس کل بانک مرکزی گزارش ظرفیت های مالی بودجه را برای جبران خسارات سیل ارائه کنند، تأکید کرد: با توجه به اعلام ظرفیت های قانونی بودجه سال ۹۸ و تسهیلات قرض الحسنه که در این جلسه اعلام شد، چنانچه کسری وجود داشته باشد از ظرفیت های دیگر از جمله صندوق توسعه ملی استفاده خواهد شد که بخش اصلی خسارت مردم در دو ماه آینده پرداخت شود.

وزیر کشور به عنوان فرماندهی مدیریت بحران سیل نیز در این جلسه گزارشی از برگزاری جلسات مستمر و روزانه برای برآورد خسارات ناشی از سیل ارائه کرد و گفت: با توجه به اینکه بحران سیل هنوز خاتمه نیافته و در روزها و هفته‌های آینده نیز احتمال قوع سیل و بروز خسارت وجود دارد، باید به طور مستمر و روزانه برآورد خسارات محاسبه شود تا همه کسانی که متحمل خسارت شده اند مد نظر قرار گیرند.

وی ادامه داد: برآوردهای اولیه نشان می دهد که خسارات ناشی از سیل اخیر در استان های مختلف به ویژه گلستان، لرستان و خوزستان در حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان بوده است.  

رحمانی فضلی با تأکید بر اینکه برآورد خسارات به صورت دقیق و واقع بینانه انجام می شود، افزود: در وهله نخست به دنبال پرداخت کمک های بلاعوض، پرداخت تسهیلات و جبران خسارات و نیز تأمین مسکن موقت، تعمیرات و بازسازی خانه های تخریب شده مردم هستیم.

رییس سازمان برنامه و بودجه نیز با بیان اینکه ظرفیت کارشناسی فنی و مهندسی این سازمان در خدمت مدیریت جامع بحران سیل قرار دارد تا برآورد خسارات دقیق و کارشناسی باشد، گفت: سازمان برنامه و بودجه تمام ظرفیت خود را برای پرداخت کمک های بلاعوض و تسهیلات به مردم مناطق سیل زده در اختیار قرار خواهد داد که حدود ۷۰۰۰ میلیارد تومان امکان استفاده از ظرفیت قانونی بودجه به صورت نقد و اوراق و جابجایی وجود دارد و اعتبار مورد نیاز برای بازسازی زیربناها که بالغ بر ۱۳۰۰۰ میلیارد تومان است در دست بررسی است.  

رییس کل بانک مرکزی نیز در این جلسه از آمادگی این بانک برای پرداخت ۵۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه به سیل زدگان در کوتاهترین زمان ممکن خبر داد.  

نمکی وزیر بهداشت، ‌درمان و آموزش پزشکی هم گزارشی از اقدامات صورت گرفته برای پیشگیری از شیوع بیماری در مناطق سیل زده ارائه کرد و گفت: رییس سازمان بهداشت جهانی در تماس تلفنی از اقدامات جمهوری اسلامی ایران در جلوگیری از بیماری ها که با وجود گستردگی سیل تا کنون هیچ مورد بیماری اپیدمی در مناطق سیل زده مشاهده نشده است، تشکر کرد.

در ادامه این نشست وزرای نیرو، جهاد کشاورزی و راه و شهرسازی گزارشی از برآورد خسارات وارد شده به بخش زیرمجموعه خود در استان های سیل زده ارائه و پیشنهاداتی را برای تامین منابع مالی جهت جبران خسارات وارده مطرح کردند.

در این جلسه رییصس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هم با اشاره به اینکه برآورد دقیقی از تعداد واحدهای مسکونی تعمیری و نیازمند بازسازی انجام شده است، اظهار داشت: ۱۷۹ هزار واحد مسکونی تعمیری و احداثی در استانهای مختلف شناسایی شده که البته استان خوزستان نیز پس تعیین تعداد واحدهای مسکونی آسیب دیده باید به این رقم افزوده شود.

مهندس تابش افزود: بنیاد مسکن به ۲ هزار میلیارد تومان کمک بلاعوض، ۶۳۰۰ میلیارد تومن تسهیلات، ۴۶۰ میلیارد تومان برای اسکان موقت و ۶۹۰ میلیارد تومان برای جابجایی روستاها و ترمیم پل ها و راه های روستایی نیاز دارد که در صورت تامین این منابع، تامین مسکن مردم با سرعت دنبال خواهد شد.

در این جلسه که وزرای صنعت، معدن و تجارت، امور اقتصادی و دارایی، رییس کل بانک مرکزی و رییس سازمان مدیریت بحران نیز حضور داشتند، گزارشی از آخرین برآورد خسارات در بخش های مختلف ارائه شد و ظرفیت های بودجه برای جبران این خسارات مورد بحث و تصمیم گیری قرار گرفت.

 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
بابائی
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۸
0
0
آقای رئیس جمهور در تلویزیون ظاهر شده و می‌گویند بستر رودخانه‌ها باید لایروبی و از ساخت و ساز در حریم روخانه‌ها جلوگیری می‌شد. چرا در این 6 سالی که ایشان در قدرت بودند این کارها را نکردند و امروز فقط شعار تحویل مردم می‌دهند؟
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: