کد خبر: ۸۰۹۲۷۸
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۰
تعداد بازدید: ۱۶۷۰
کمبود ویتامین سی در بدن باعث بروز بیماری به نام اسکوربوت می‌شود؛ این بیماری با ایجاد تورم در لثه و لق شدن دندان‌ به خونریزی لثه منجر می‌شود
ویتامینی که کمبودش خون به پا می‌کند یک متخصص دندان پزشکی گفت: مصرف ویتامین c و رعایت بهداشت دهان و دندان راحت‌ترین راه درمان خونریزی لثه است.

به گزارش خبرداغ به نقل از  شفاآنلاین، عزت الله خامسی دندانپزشک متخصص بهداشت عمومی،درباره علت و درمان خونریزی لثه اظهار کرد: کمبود ویتامین سی در بدن باعث بروز بیماری به نام اسکوربوت می‌شود؛ این بیماری با ایجاد تورم در لثه و لق شدن دندان‌ به خونریزی لثه منجر می‌شود، اختلالی که به راحتی با مصرف(Consumption) قرص یا تزریق آمپول ویتامین c و خوردن خوراکی‌هایی سرشار از این ویتامین مانند پرتقال، کیوی، لیموشیرین و سبزیجاتی مانند هویج قابل درمان خواهد بود.

وی درباره علل خونریزی لثه بیان کرد: نامنظمی و کج و معوج بودن دندان‌هایی که به ارتودنسی نیاز دارد، نیز می‌تواند به خونریزی لثه منجر شود. ریشه‌های دندان این افراد در هنگام مسواک‌زدن به خوبی درگیر مسواک نشده و به‌درستی تمیز نخواهد شد، از این رو مقدار زیادی از جرم‌ روی دندان باقی مانده و این رسوبات و پلاک ها به ایجاد التهاب لثه و در نتیجه خون ریزی لثه منجر می‌شود. افراد برای جلوگیری از این عارضه باید در سن مناسب به انجام ارتودنسی اقدام کرده و از مسواک‌های مناسب دندان هایشان استفاده کنند.

خامسی توضیح داد: رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان به‌‌خصوص پس از صبحانه و شام باعث ایجاد پلاک‌های رسوبی روی دندان شده و تحریک لثه و خونریزی اتفاق می‌افتد. داشتن برنامه منظم برای زدن مسواک، استفاده از نخ دندان و دهان شویه می‌تواند از ابتلا به این عارضه جلوگیری کند.

خونریزی لثه در دوران بارداری

این دندانپزشک افزود: در دوران بارداری لثه به دلیل تغییرات مختلف هورمونی که در بدن مادر اتفاق می‌افتد متورم شده و خونریزی می‌کند.

در برخی موارد شاهد لق شدن دندان‌ها و حتی بوی بد دهان هستیم. مادران باردار باید بر علاوه بر داشتن برنامه منظم بهداشت دهان و دندان، با محلول‌های آب نمک، محلول آب و جوش‌شیرین و همچنین مصرف داروهایی(Medications) که پزشک معالج برای تمیز نگه داشتن دهانشان تجویز می‌کند خود را تا پس از زایمان از این بیماری در امان نگه دارند.

خامسی بیان داشت: زمانی که فرد دندان خود را پر می‌کنند مواد پرکردنی ممکن است از دندان بیرون زده و بین دندان‌ها قرار گیرد و با مرور زمان در لثه فرو برود که باید با مراجعه به پزشک معالج از او بخواهند این مواد را از لثه خارج کند.

وی اضافه کرد: کسانی که تغذیه‌ای مناسب ندارند علاوه بر کمبود ویتامین C از کمبود ویتامین A، ویتامین E، ویتامین K و مواد معدنی مانند آهن، روی، زینک و غیره  نیز رنج می‌برند که خطر ابتلا به این بیماری را در فرد بالا می‌برد. فرد به صورت خودسرانه نمی‌تواند بیماری خود را درمان کند و باید به پزشک مراجعه کرده تا علت آن مورد بررسی قرار گیرد. اضافه کردن ویتامین C و رعایت بهداشت دهان و دندان، مسواک زدن، نخ دندان، استفاده از دهانشویه و یا آب نمک هر روز  تنها کار عمومی است که برای درمان خونریزی لثه می تواند به فرد کمک کند.

خونریزی لثه در دوران شیمی درمانی

خامسی تصریح کرد: یکی از عوارض شیمی درمانی کاهش عملکرد غدد بزاقی و ترشحات دهان است که باعث خشک شدن دهان می‌شود. خشکی دهان نیز باعث پوسیدگی سریع دندان‌ها و به دنبال آن تورم لثه و خونریزی خواهد شد. بنابراین در زمان دوره‌های شیمی درمانی بهتر است دهان خود را مرتب با آب نمک شسته و یا از بزاق مصنوعی استفاده کرد.

وی افزود: مصرف داروهای هورمونی به خصوص زنان و همچنین داروهای کاهش دهنده‌ فشار خون نیزبه خشکی دهان و التهابات لثه و در نتیجه خونریزی لثه منجر می‌شود که افراد می‌توانند با انجام نکات ذکر شده از ایجاد این عارضه جلوگیری کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: