کد خبر: ۸۰۹۲۰۲
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۸
تعداد بازدید: ۲۹۱
دکتر غلامحسین مظفری در پیامی برای آیین بزرگداشت عطار نیشابوری در کیش، بر لزوم نشر فرهنگ و ادب کهن ایرانی با برگزاری همایش‌های سالانه ملی و بین‌المللی تاکید کرد.
لزوم نشر فرهنگ و ادب کهن ایرانی در پیام مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به آیین گرامیداشت عطار نیشابوریبه گزارش خبرداغ به نقل از  روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد کیش، آیین گرامیداشت عطار نیشابوری، شاعر پرآوزاه کشورمان با حضور دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی، دکتر پرویز عباسی داکانی، معاونان، مشاوران و مدیران سازمان منطقه آزاد کیش، مسئولان محلی و بیش از چهارصد نفر از اهالی فرهنگ و هنر کیش در 25 فروردین در جزیره کیش برگزار شد.

این آیین با قرائت پیام مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش توسط سعید پورعلی معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش آغاز شد.

در این پیام دکتر غلامحسین مظفری ضمن عرض تبریک به مناسبت فرا رسیدن روز ملی عطار آورده است:

طلب، عشق، معرفت، استغنا، توحید، حیرت، فقر و فنا، هفت وادی عشق هستند که عطار با سیمرغ اساطیری و با پای شور و وجد عارفانه در نوردید و یک‌ به‌ یک طی کرد تا به پاک‌ باختگی و حلول در عمق عرفان رسیده و توشه معنوی خود را بیابد. او در هر یک از این هفت وادی زمانی را گذراند تا به اشراف کامل دست یابد و از طریق همین کشف و شهود مبدل به عارفِ صاحب‌ دل و پیر راز آشنا به رموز منطق‌الطیر و اسرار اولیای الهی شد و انّالله را با مرگ شهادت‌ گونه فریاد زد تا رسواگر بی‌خردیِ انسان‌های ظالم بوده و رنگ ننگ بر چهره زورگویان جاهل بپاشد.

نام بلند نیشابور، جلوه‌گاه شکوه تمدن ایران‌ زمین و گره‌خورده با علم، فرهنگ، معرفت و ادبِ ایرانی اسلامی در جهان اسلام  است و بدون شک درخشندگیِ این نگین فیروزه‌ای مرهون وجود مفاخر و مشاهیر بزرگ و بلند آوازه خفته و بیدار در فرهنگ‌ شهر است.

بدون تردید بزرگداشت این عارف و شاعر شهیر که نماد حکومت قرآن بر اقلیم ادب است و نامگذاری 25 فرودین به‌ نام روز ملی فریدالدین عطار نیشابوری، تکریم و تعظیمی است که  ملت فرهنگ‌ دوست ایران، نسبت به مشاهیر نشان می‌دهند.

امیدواریم در روزهای آتی عمده محافل علم و ادب کشور بیش از گذشته، معطوف به معرفی چهره‌ها و مشاهیر ایرانی ـ اسلامی باشد تا نسل جوان و آحاد جامعه در کنار آشنایی با مشاهیر بلند آوازه همچون عطار بر هویت خویش نیز آگاهی دو چندان یابند.

عطار نیشابوری شخصیت بی‌ بدیل، نام‌ آور، شاعر به‌ نام تاریخ ادبیات ایران که کلام ساده، گیرا و عطر سخن نغز و پر مغزش در اشعار حاوی عشقی سوزان، آن‌چنان تاثیر شگرفی در زمان خود بر ادبیات و فلسفه می‌گذارد که راهبر هر سالکِ جویای حقی در مسیر حقیقت شده و شاعران بعد از وی نیز او را مرجعی برای عشاق می‌دانند تا جایی که مولانا در وصف عرفان عطار گفته است: «هفت شهر عشق را عطار گشت/ ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم»؛ و در جای دیگر جامی درباره او آورده است: «آن‌ قدر که اسرار توحید و حقایق اذواق و مواجید در مثنویات و غزلیات وی اندراج یافته، در سخنان هیچ‌ یک از این طایفه یافت نمی‌شود.»

 در روزگاری که نیاز مردم به اندکی معرفت و خودشناسی است برگزاری صرفا یک مراسم برای شناساندن عطار و اشعار وی تنها به جامعه ایرانی کافی نیست و لزوم نشر فرهنگ و ادب کهن ایرانی در کنار برگزاری مراسم‌هایی برای بزرگداشت شعرایی همچون عطار نیشابوری باید در قالب همایش‌های بین‌المللی در طول سال صورت پذیرد، چرا که عطار یکی از ظرفیت‌های بزرگ نه تنها کشور ما بلکه جهان اسلام است و امروزه در حوزه معارف بسیاری از اندیشمندان از آثار وی بهره می‌جویند لذا امیدواریم همه ما نسبت به این ذخایر توجه جدی داشته و تنها در تقویم‌ها شاهد این توجهات نباشیم.

گفتنی است در این مراسم دو استاد برجسته فلسفه، فرهنگ و ادب کشور، دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی و دکتر پرویز عباسی داکانی نیز سخنرانی کردند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: