کد خبر: ۸۰۹۱۹۷
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۸
تعداد بازدید: ۲۶۶
مدیرکل اداره فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو گفت: هنگامی که سازمان غذا و دارو برای مبارزه با عرضه کنندگان مکمل ورزشی و خوراکی قاچاق اقدام می کند، بلافاصله تلفن مدیران به صدا درمی آید و دلالها، فحش می دهند و تهدید می کنند.
پشت پرده مکمل‌های خوراکی ورزشی که در بازار قاچاق می‌فروشند؛ مافیای گسترده‌ای که مرگ می‌فروشد

مدیرکل اداره فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو گفت: هنگامی که سازمان غذا و دارو برای مبارزه با عرضه کنندگان مکمل ورزشی و خوراکی قاچاق اقدام می کند، بلافاصله تلفن مدیران به صدا درمی آید و دلالها، فحش می دهند و تهدید می کنند.

به گزارش خبرداغ به نقل از  خبرآنلاین، ارزش ریالی بازار مصرف مکمل های ورزشی و غذایی در کشور مشخص نیست، چون بسیاری از مکمل های عرضه شده در باشگاه های ورزشی و سالنهای بدنسازی، خارج از نظام رسمی و سالم تولید و واردات، به کشور وارد میشود و به خورد جوانان ورزشکاران می رود.

نظارت بر سلامت تولید و توزیع مکمل های ورزشی و خوراکی و مبارزه با مکمل های خطرساز و قاچاق بر عهده سازمان غذا و دارو بر عهده اداره فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو است که هم اکنون دکتر مهناز خانوی، مدیرکل این بخش است.

او در نشست خبری برگزاری هفتمین همایش مکمل های غذایی و رژیمی به خبرگزاری خبرآنلاین درباره مکمل های قاچاق که در بازار تهران و به طور به خصوص در کوچه مروی فروخته می شود، گفت: تجربه اداره کل ما در مبارزه با کوچه مروی تجربه جالبی است. همکاران ما در معاونت غذا و دارو با هماهنگی همکاران حراست، تور بازرسی در کوچه مروی گذاشتند. از ثانیه ای که پای ما به کوچه مروی باز شد، تلفن خصوصی من و سایر مدیران بلافاصله به صدا درآمد و توهین و تهدید آغاز شد. فیلمهای این تور بازرسی موجود است، تمام پاساژها ناگهان بسته شد و جلوی در هر مغازه که کرکره آن پایین کشیده شده بود، یک پسربچه نشانده بودند. در چند مورد، همکاران ما وارد مغازه شدند و اجناس تقلبی و قاچاق را صورتجلسه کردند. بلافاصله مالک مغازه می آمد و می گفت این اجناس به من هیچ ربطی ندارد و هر جنس قاچاقی در پاساژ است، این بچه آورده است.

نمی توانیم جلوی برچسب تقلبی زدن برای مکمل های غذایی را بگیریم

خانوی در ادامه گفت: با این حال سازمان غذا و دارو واقعا در سالم سازی بازار مکمل های خوراکی کار می کند. ما جلوی فتوشاپ و صنعت چاپ را نمی توانیم بگیریم که برچسب تقلبی تولید نکنند. ما وقتی وارد کوچه مروی می شویم، روی تلفن شخصی من زنگ می زنند و تهدید می کنند. مهمترین کاری که می توانیم کنیم این است که اطلاع رسانی کنیم تا مردم فرآورده فاقد برچسب اصالت را مصرف نکنند. حضور نظارتی ما هم باید تقویت شود. در این راستا اداره جدیدی را تشکیل داده ایم که نظارت فنی بر فضای تولیدو عرضه را بر عهده دارد.

او در ادامه گفت: مردم باید بدانند فروش مکمل های تغذیه ای از طریق سایتهای مجازی ممنوع است. تبلیغاتی که اسم و برند را تبلیغ می کنند و آدرس اینترنتی و پیامک می دهند، فعالیتهای خطرساز تلقی می شوند و فروش مکمل ازطریق آن ممنوع است. هر گونه تبلیغات به جز در فضای داروخانه ممنوع است. فروش مکمل ها فقط و فقط از طریق حضور فیزیکی در داروخانه یا سایت های فروش داروخانه، قانونی است.

خانوی درباره حجم بازار قانونی و سالم مکمل های ورزشی و خوراکی در کشور توضیح داد: ما در سال 97، 1500 میلیارد ریال واردات مواد اولیه مکمل ها داشتیم ولی بیش از 8 هزار میلیارد ریال فروش مکمل ها را در بازار داخلی شاهد بودیم.

مرگ های زیادی به خاطر مکمل های تقلبی داریم

دکتر عباس کبریایی زاده، رئیس سندیکای تولیدکنندگان مکمل های غذایی و رژیمی هم درباره تولید مکمل های غذایی در کشور گفت: امروز 80 درصد مکمل های مورد نیاز کشور در داخل تولید می شود. مکمل هایی که در داخل تولید می شود، کل نیاز جامعه را برآورده خواهد کرد. یکی از مشکلاتی که امروز در مصرف مکمل ها با آن مواجهیم، مصرف غیرضروری آنهاست.

او ادامه داد: یکی از چالشهای جدی ما، مکمل های ورزشی است. ما هنوز در سالم سازی زنجیره مکمل های ورزشی خیلی پیشرفت نکردیم. مصرف کننده اصلی مکمل های ورزشی جوانان هستند و آسیب دیدن آنها، مخاطرات زیادی برای جامعه دارد. یکی از دلایلی که اصرار داریم زنجیره تامین سالم صورت بگیرد تضمین سلامت کالایی است که در قفسه داروخانه هاست. ما قبلا در ناصرخسرو و دارو، مشکل قاچاق را داشتیم. بعد که با نیروی انتظامی میریختیم و آنجا را می گرفتیم، به یک کارگر بی سواد می رسیم که خواندن و نوشتن بلد نبود. بعضا با نیروی انتظامی دستگاه پرس قرص در زیرزمین برخی مغازه ها یافتیم.

کبریایی زاده به مردم توصیه کرد: وقتی 12 هزار داروخانه سالم در سراسر کشور داریم و 45 شرکت پخش در حال توزیع فرآورده های سالم هستند و زنجیره سالمی رقم خورده است، مردم هم باید مراقب سلامت خودشان باشند و کالای مورد نیازشان را از مراکز مجاز تهیه کنند. مرگها و آسیبهای زیادی را در کشور داریم که بر اثر سوءمصرف مکمل رخ داده است. چه دلیلی دارد یک جوان 24 ساله شب بخوابد و صبح بیدار نشود یا در باشگاه دچار حمله قلبی شود. این بر اثر ترکیبات غیرمجازی است که مصرف کرده است.

مربیان ورزشی حق ندارند مکمل خوراکی تجویز کنند

دبیرعلمی همایش و مدیرگروه پزشکی ورزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران هم درباره قاچاق مکمل های غذایی ناسالم به کشور گفت: ما در بخش ورزشی شاهد رشد چشمگیر مکمل ها هستیم. در بازار جهانی هم در سالهای گذشته رشد مصرف بی رویه اتفاق افتاده است. در بحث تولید و توزیع مکمل ها، با پدیده قاچاق و فرآورده های تقلبی روبرو هستیم. در بحث توزیع هم نابسامانی در بازار را شاهدیم و اگر تجویزکنندگان علم نداشته باشند، گروه هایی مانند عطاری و مربی بدنساز وارد عرصه تجویز شده و به مردم برای مصرف مکمل ها، تجویز می کنند. متاسفانه اتفاقات خیلی بد و ناگواری می افتد.

دکتر فرزین حلبچی گفت: ورزشکاری که نمی تواند تغذیه عادی و سالم را تهیه کند، در ماه مبلغ زیادی را برای خرید مکمل هایی صرف می کند که ممکن است برای او خطرساز هم باشد. رشته های قدرتی و بدنسازی، پرمصرف ترین رشته ها از لحاظ مکمل هستند. امسال با دعوت از کمیته پزشکی و تغذیه فدراسیون فوتبال قرار است تجویز مکمل برای ورزشکاران رشته فوتبال آغاز شود.

او ادامه داد: ما اصلا نمی دانیم چند درصد نیاز ورزشکاران ما از طریق قانونی و چقدر از طریق قاچاق تامین می شود. بیشترین مشاور مصرف مکمل ها در ورزشکاران، توسط ورزشکاران قدیمی تر، مربیان یا مربیان بدنساز صورت می گیرد. خیلی از این چرخه در سیستم ورزش، پیچیدگی دیگری دارد و درآمد اصلی مربیان از تجویز مکمل غذایی است و این مسئله کاملا غیرقانونی است و اداره غذا و دارو وارد در این موضوع شده است. ما هنوز آمار دقیقی درباره این مسئله نداریم. اگر مورد مرگ ناگهانی در ورزشکار دارید، هرگز عنوان نمی شود پیامد مصرف مکمل بوده است.

گفتنی است هفتمین دوره همایش مکمل های غذایی از چهارم تا ششم اردیبهشت ماه در هتل المپیک تهران برگزار می شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: