کد خبر: ۸۰۸۸۶۶
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۱
تعداد بازدید: ۲۷۱
یک کارشناس اقتصاد سیاسی اظهار داشت: روابط ایران با سیستم بانکی به شدت تابع تصویب FATF است که تنها بانک مرکزی یا وزارت اقتصاد تصمیم گیرنده نهایی نیستند و مراکز قدرت زیادی وجود دارند که خود را ذی‌حق می‌دانند بنابراین دخالت می‌کنند، از همین روی بعید می‌دانم که دیپلماسی تجاری و اقتصادی از آزادی عمل برخوردار باشد. بنابراین باید به روشنگری متوسل شد تا شاید افکار عمومی به یاری دیپلماسی اقتصادی بیاید و به نتیجه برسد.
دیپلماسی اقتصادی از آزادی عمل برخوردار نیست/ تصویب FATF به نفع کشور است/ راه درمان، تصحیح محاسبات و ترسیم نقشه راه جدید است
به گزارش خبرداغ، عبدالحسین ساسان در گفت‌وگو با ایلنا در مورد شرایط اقتصاد کشور در سال پیشرو گفت: به نظر می‌رسد در سال ۹۸ پررنگ‌ترین پارامترها و متغیرهای معادله، متغیرهای سیاسی خواهند بود. به عبارت دیگر تمام معادلات اقتصادی با متغیرهای سیاسی بسته خواهند شد. بطوریکه احیانا بتوانند روابط ایران در سطح بین‌المللی را به تشنج بکشانند، طبیعی است که متغیرهای اقتصادی تحت تاثیر آن قرار خواهند گرفت اما اگر نتوانند به مقاصد خود برسند یعنی ایران تصمیم بگیرد که در برابر بدرفتاری‌های بین‌المللی مقابله به مثل نکند و اجازه تشنج را ندهد اقتصاد نیز روال معمول خود را ادامه خواهد داد.
 
وی ادامه داد: بنابراین هیچ کس نمی‌تواند وضعیت اقتصادی پیشرو را پیش‌بینی کند چون هیچ کس نمی‌تواند اوضاع سیاسی را پیش‌بینی کند اما آنچه می‌توان گفت این است که تحولات اقتصادی به تحولات سیاسی گره خورده و از آن تاثیر می‌پذیرند.
 
این کارشناس اقتصادی در مورد نقش و اهمیت دیپلماسی تجاری و اقتصادی در شرایط کنونی کشور گفت: برای دیپلماسی تجاری تا حدود زیادی نیازمند آمادگی در داخل هستیم مثلا روابط ایران با سیستم بانکی به شدت تابع تصویب FATF است که تنها بانک مرکزی یا وزارت اقتصاد تصمیم گیرنده نهایی نیستند و مراکز قدرت زیادی وجود دارند که خود را ذی‌حق می‌دانند بنابراین دخالت می‌کنند، از همین روی بعید می‌دانم که دیپلماسی تجاری و اقتصادی از آزادی عمل برخوردار باشد. بنابراین باید به روشنگری متوسل شد تا شاید افکار عمومی به یاری دیپلماسی اقتصادی بیاید و به نتیجه برسد.
 
وی ادامه‌‌ داد: برای نمونه الان زمان آن است که به مردم توضیح داده شود که  زندگی در فضای بین‌المللی با زندگی کاملاً وفق میل، تطابق ندارد. به بیان دیگر انسان در زندگی فردی در انجام امور آزادی عمل دارد اما وقتی در مجالس و اماکن عمومی است ناگزیر به رعایت قوانین و آداب آن است و برای دیگران نیز باید حق و حقوق قائل باشد. بنابراین باید به مردم توضیح داده شود که اگر ایران در یک سیاره دیگر بود، می‌توانست هر طور که می‌خواهد رفتار کند اما وقتی در جمع است باید از آزادی‌های زیادی چشم‌پوشی کند. باید به مردم صادقانه گفته شود که تصویب FATF هرچند آزادی عمل بانک‌های ما را سلب می‌کند اما در عین حال به نفع ما است چون همانطور که انسانیت فرد در جمع شکوفا می‌شود یک ملت نیز در میان سایر ملت‌ها قدرت، توانایی و ثروت خود را شکوفا می‌کند.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: مردم ایران یکی از سیاسی‌ترین ملت‌ها در جهان است، ملت‌هایی وجود دارند که حتی نام وزرا یا رییس جمهور خود را نمی‌دانند چون همه کارها در مدار خود است و هر کس به دنبال علایق شخصی است، با این وجود باید دانش سیاسی مردم ما تکمیل شود. بخشی از این دانش این است که مردم تصور صحیح‌تری از موضوع استقلال داشته باشند و تصور نکنند که مثلا خودرو حتما باید در داخل ساخته شود. شاید استقلال اینگونه تامین شود که دیوار گمرکی برای واردات کم‌مصرفترین خودروها کوتاه‌تر شود و به دنبال استفاده از کمترین آلاینده‌ها باشیم یا تولیدکنندگان تشویق به تولید اینگونه خودرو‌ها شوند.

ساسان خاطرنشان کرد: بنابراین لازم است که هم برای مسئولین و هم مردم روشنگری شود تا در فرهنگ سیاسی جا بیافتد که استقلال از طریق بالا بردن استاندارها تامین می‌شود نه از طریق پایین آوردن استانداردها و از بین بردن ضوابط.
 
این استاد دانشگاه در مورد راهکار پیشنهادی خود برای مقابله با شرایط کنونی گفت: بهترین راه این است که به این پرسش پاسخ دهیم که چرا وضعیت اینگونه شده است؟ آیا ما در برآورد وزن قدرت‌ بازیگران صحنه بین‌المللی دچار خطا شده‌ایم؟ اگر ما در این برآورد دچار خطا نشده‌ایم که راه خود را ادامه دهیم اما اگر در محاسبات خود دچار اشتباه شده‌ایم باید آن را تصحیح کنیم. بنابراین راه درمان تصحیح محاسبات و ترسیم نقشه راه جدید است.
 
وی افزود: راه رهایی از بن بست‌های اقتصادی نگاه به معادلات سیاسی و تصحیح محاسبات اشتباه در این معادلات است، اگر محاسبات ما صحیح باشد نباید از بحران‌ها هراسی داشته باشیم اما اگر اشتباه کرده‌ایم، خواه بحران باشد یا نباشد باید در محاسبات و برآوردها تجدیدنظر و دائما آن را اصلاح کنیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: