کد خبر: ۸۰۷۰۳۷
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۶
تعداد بازدید: ۲۶۶
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به اینکه در نوروز ۹۷، استان‌های شمالی بیشترین آتش‌سوزی را داشتند، توصیه‌های لازم را برای جلوگیری از وقوع آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌ها اعلام کرد.
آتش‌سوزی در مراتع به علت پرتاب ته‌سیگار از اتومبیل به بیرون
به گزارش خبرداغ، جمشید محبت‌خانی در گفت‌وگو با ایسنا اظهارکرد: بیشترین آتش‌سوزی ایام تعطیلات نوروز ۹۷، در استان‌های شمالی کشور رخ داد که به‌ترتیب استان‌های مازندران، گیلان و گلستان بیشترین میزان آتش‌سوزی را داشتند.

وی با بیان اینکه متأسفانه در ایام نوروز سال ۹۷، به دلیل وجود پوشش‌های گیاهی استان‌های شمالی، درگیر آتش‌سوزی بود، در مورد دلایل آتش‌سوزی‌ها گفت: کسی عمداً جنگل‌ها و مراتع را به آتش نکشید اما بر اثر سهل‌انگاری برخی شهروندان هر ساله شاهد وقوع آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌ها هستیم.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور افزود: برای رفاه حال شهروندان در تعطیلات نوروز امتیازی برای شهروندان ایرانی ایجاد شده تا بتوانند با سختگیری کمتری در مناطق چهارگانه محیط زیست حضور یابند اما خواهش می‌کنیم که قدر این نعمت‌های طبیعی را بدانند و در حراست از این عرصه‌ها کوشا باشند چون گاه خسارت به منابع طبیعی غیر قابل جبران و احیای آن غیرممکن است.

محبت‌خانی در ادامه گفت: بهتر است که شهروندان در طبیعت از غذاهای آماده که نیاز به طبخ یا گرم شدن ندارد، استفاده کنند تا نیازی به روشن کردن آتش در طبیعت نباشد. در صورتی هم که تمایل به روشن کردن آتش دارند، بعد از استفاد از آتش حتماً از خاموش شدن آن اطمینان حاصل کنند. بارها اتفاق می‌افتد که شهروندان تصور می‌کنند که آتش را خاموش کرده‌اند، برای همین محل را ترک می‌کنند اما بعد از مدتی آتش با وزش باد شعله‌ور می‌شود.

وی ادامه داد: گاه برخی شهروندان ته‌سیگار خود را در حال حرکت در جاده بیرون از خودرو پرتاب می‌کنند. بررسی کارشناسان ما نشان می‌دهد که این رفتار به ظاهر ساده بارها باعث آتش‌سوزی مراتع شده است. علاوه بر خطر آتش‌سوزی، ته‌سیگار یا فیلتر سیگار باعث آلودگی آب‌ها می‌شود. هر فیلتر سیگار می‌تواند ۵۰۰ لیتر آب را مسموم و آلوده کند. این موضوع قطعاً تنوع زیستی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست در پایان گفت: از شهروندان خواهش می‌کنم اگر در نقطه‌ای شاهد وقوع آتش‌سوزی بودند، با سامانه ۱۵۴۰ تماس بگیرند تا محیط‌بانان هر چه سریع‌تر نسبت به اطفای حریق اقدام کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: