کد خبر: ۸۰۶۸۲۲
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۳
تعداد بازدید: ۲۰۵
جاسیندا آردرن، نخست‌وزیر نیوزیلند در پارلمان کشورش گفت: دولت اجازه نخواهد داد، روند دادگاه و محاکمه مهاجم به مساجد کرایست‌چرچ، به فرصتی برای او برای تبلیغ خودش و عقایدش تبدیل شود. او یک تروریست است. او یک جنایت‌کار است. او یک فرد افراطی‌ست. ولی وقتی من از او صحبت می‌کنم، او حتی نامی نخواهد داشت.
نخست‌وزیر نیوزیلند: اجازه نمی‌دهم محاکمه این تروریست، به فرصتی برای تبلیغ خودش و عقایدش تبدیل شود/ من حتی نام این تروریست را به زبان نخواهم آورد

به گزارش خبرداغ به نقل از انتخاب، نخست‌وزیر نیوزیلند می‌گوید دولت او اجازه نخواهد داد، روند دادگاه و محاکمه مهاجم به مساجد کرایست‌چرچ، به فرصتی برای او برای تبلیغ خودش و عقایدش تبدیل شود.

جاسیندا آردرن ۲۸ اسفند ماه در پارلمان کشورش گفته است «او یک تروریست است. او یک جنایت‌کار است. او یک فرد افراطی‌ست. ولی وقتی من از او صحبت می‌کنم، او حتی نامی نخواهد داشت».

آردرن که طی روزهای گذشته با بستگان حملات به مساجد کرایست‌چرچ و دیگر شهروندان مسلمان کشورش دیدار و در مراسم یادبود قربانیان شرکت کرده، می‌گوید «نام آن‌هایی که جان دادند را بیاورید، نه نام مردی که جان آن‌ها را گرفت».

نخست‌وزیر نیوزیلند گفته مهاجم نژادپرست استرالیایی «با اقدام تروریستی خود به‌دنبال خیلی چیزها بود؛ مطرح کردن خودش یکی از آن‌ها بود. و این همان چیزی‌ست که ما قطعا جلویش را خواهیم گرفت».

سخنرانی آردرن در پارلمان نیوزیلند با واژگان «سلام علیکم» آغاز شده‌است.

اسوشیتدپرس می‌گوید جاسیندا آردرن در پاسخ به این پرسش که آیا خواستار برگزاری محاکمه مهاجم به مساجد پشت درهای بسته‌است، گفته تصمیم‌گیری در مورد روند امور قضائی در حوزه اختیارات او نیست.

مهاجم نژادپرست سفیدبرترپندار استرالیایی، روزر جمعه گذشته با حمله به دو مسجد در کرایست‌چرچ، ۵۰ نفر را کشت. قربانیان را کودکان خردسال، سالخوردگان، زنان و مردان تشکیل می‌دهند.

این فرد ۲۸ ساله پیش از آغاز حمله به مسجد نور یک «مانیفست» ۷۴ صفحه‌ای منتشر کرده و کشتار مردم در مسجد را نیز به‌طور زنده از فیس‌بوک، و با استفاده از دوربینی که به سر خود وصل کرده بود، پخش کرده‌است.

نخست‌وزیر نیوزیلند تاکید کرده دولت او در تماس با فیس‌بوک است تا تمامی نسخه‌های پخش‌شده در این شبکه اجتماعی حذف شوند.

فیس‌بوک گفته تا کنون ۱.۵ میلیون نسخه از این ویدئو را پاک کرده‌است.

آردرن گفته «ما عقیده داریم این فیلم نمی‌تواند و نباید پخش شود، در دسترس باشد و کسی آن را تماشا کند».

نخست‌وزیر نیوزیلند در عین حال تاکید کرده‌است که دست به انجام اصلاحات در قوانین مربوط به مالکیت سلاح در کشورش خواهد زد. مهاجم مساجد کرایست‌چرچ به‌طور قانونی چندین قبضه سلاح و صدها فشنگ تهیه کرده بود.

آردرن می‌گوید «قانون با قدرت تمام» در مورد مهاجم به اجرا درخواهد آمد.

او در عین حال افزوده است «این فرد اهل اینجا نبود. اینجا بزرگ نشده بود. عقایدش را در این کشور به‌دست نیاورده بود. ولی این‌طور نیست که بگوییم عقایدی شبیه عقاید او در این کشور وجود ندارد».

نیوزیلند در مجموع از کشورهای امن جهان به‌شمار می‌رود. بنا بر گزارشی از سوی «گان‌پالیسی» شمار کشته‌شدگان حمله به مساجد کرایست‌چرچ «تقریبا برابر یا بیشتر» از شمار قتل با سلاح گرم در کل هر یک از سال‌ها بین ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۵ است.

رسانه‌های نیوزیلندی حملات روز جمعه را «بدترین حملات تروریستی» در تاریخ این کشور توصیف کرده‌اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: