کد خبر: ۸۰۶۷۶۵
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۰
تعداد بازدید: ۶۲۵
پایان مذاکرات ۱۲ ساعته دستمزد
شورای عالی کار پس از ۱۲ ساعت چانه‌زنی فشرده با تعیین درصد سایر سطوح مزدی به کار خود پایان داد. اعضای شورای عالی کار با افزایش ۳۶.۵ درصدی حداقل دستمزد کارگران موافقت کرده و پایه حقوق کارگران در سال ۹۸ را ۴۰۰ هزار تومان افزایش دادند.
پرونده دستمزد ۹۸ بسته شد+جزئیات
دستمزد سایر سطوح مزدی عمدتاً به صورت ترکیبی از درصد و رقم ثابت تعیین می‌شود و مربوط به شاغلان با سابقه‌ای است که دریافتی آنها بیش از حداقل حقوق یک میلیون و صد و دوازده هزار تومانی سال ۹۷ است.

به گزارش خبرداغ؛ اعضای شورای عالی کار در دویست و هشتاد و دومین نشست خود در خصوص افزایش درصد سایر سطوح مزدی به توافق رسیدند. بر اساس مصوبه ۲۸ اسفند ماه شورای عالی کار سایر سطوح مزدی به میزان ۱۳ درصد به اضافه ۲۶۱ هزار تومان رقم ثابت ماهانه تعیین شد. برای سال ۹۷ این رقم ۱۰.۴ درصد به اضافه روزانه ۲,۸۲۰ تومان معادل ۸۴ هزار و ۶۲۴ تومان رقم ثابت در ماه تصویب شده بود.

سال گذشته به دلیل طولانی شدن مذاکرات مزد، شورای عالی کار تصمیم‌گیری درباره سایر سطوح مزدی کارگران را به بعد از تعطیلات عید موکول کرد و سرانجام در مورخ ۲۲ فروردین ماه سال ۱۳۹۷، پایه سنوات کارگران قرارداد موقت و دائم مشمول قانون کار با بیش از یک سال سابقه کار را روزانه ۱,۷۰۰ تومان تعیین کرد.

حداقل دستمزد کارگران اسفند ماه سال گذشته یک میلیون و ۱۱۲ هزار تومان تصویب شد که به دنبال افزایش ۳۶.۵ درصدی دستمزد در نشست امسال با افزایش ۴۰۰ هزار تومانی به یک میلیون و ۵۱۷ هزار تومان رسید.

افزایش ۴۰۰ هزار تومانی حداقل دستمزد کارگران در حالی به تصویب شورای عالی کار رسید که پیش از این مجلس افزایش چهارصد هزار تومانی حقوق کارمندان در سال ۹۸ را تصویب کرده بود.

دو میلیون تومان، حداقل حقوق کارگران در سال ٩٨

نشست نهایی دستمزد پس از ۱۰ ساعت چانه‌زنی و مذاکره فشرده پایان یافت و اعضای شورای عالی کار با افزایش ۳۶.۵ درصدی حداقل دستمزد موافقت کردند تا حداقل دستمزد کارگران از فروردین ماه سال آینده با افزایش ۴۰۰ هزار تومانی به یک میلیون و ۵۱۷,۰۰۰ تومان افزایش یابد.

شورای عالی کار همچنین بن خواروبار کارگران را به ۱۹۰ هزار تومان افزایش داد. بن خواروبار چند سال بدون تغییر ۱۱۰ هزار تومان اعمال می‌شد که با افزایش ۸۰ هزار تومانی به ۱۹۰ هزار تومان رسید.

حق مسکن کارگران نیز پیش از این در اولین جلسه دستمزد با افزایش ۶۰ هزار تومانی به صد هزار تومان افزایش یافت. حق مسکن پیش از این افزایش، ۴۰ هزار تومان بود.

همچنین پایه سنوات کارگران به دنبال مصوبه شورای عالی کار به ۷۰,۰۰۰ تومان رسید.

در این نشست حق اولاد به ازای هر فرزند زیر ۱۸ سال ۱۵۱ هزار و ۶۰۰ تومان تعیین شد.

با در نظر گرفتن کمک هزینه مسکن، بن خواروبار، سنوات و دیگر مزایای جانبی مزد حداقل دستمزد سال ۹۸ کارگران به دو میلیون تومان رسید.

جزئیات سایر سطوح مزدی

همچنین دستمزد کارگران دارای «سایر سطوح مزدی» که حقوق پایه آنها در سال جاری بیش از یک میلیون و ۱۱۱ هزار و ۲۶۰ تومان بود به صورت ترکیبی از درصد و رقم ریالی ثابت تعیین شد.

به این ترتیب دستمزد سایر سطوح مزدی نسبت به حقوق پایه سال جاری ۱۳ درصد به اضافه دو میلیون و ۶۱۱ هزار و ۴۸۲ ریال افزایش یافت.

حق اولاد یک فرزند ۱.۵۱۶.۸۸۲ ریال
حق اولاد دو فرزند ۳.۰۳۳.۷۶۴ ریال
حق اولاد ۱.۵۱۶.۰۰۰ ریال
پایه سنواتی ۷۰۰.۰۰۰ ریال
حق مسکن ۱.۰۰۰.۰۰۰ ریال
بن کارگری ۱.۹۰۰.۰۰۰ ریال

بر اساس این گزارش، با تعیین تکلیف دستمزد سال آینده کارگران، حداقل دریافتی کارگران دارای یک فرزند ۱۹.۵۸۵.۷۰۴ ریال و حداقل دریافتی کارگران متأهل دارای ۲ فرزند ۲۱.۱۰۲.۵۸۶ ریال است.

منبع: خبرگزاری ایسنا و مهر
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: