کد خبر: ۸۰۶۷۱۴
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۴
تعداد بازدید: ۲۶۱
دکتر مونسان در نشست پایان سال با معاونان و مدیران:
نشست پایان سال 97 علی اصغر مونسان معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با معاونان، مدیران کل استانی و ستادی این سازمان برگزار شد.
جایگاه سازمان میراث‌فرهنگی ارتقاء یافته است/سرمایه‌گذاری‌ در حوزه گردشگری روند خوبی دارد
به گزارش خبرداغ به نقل از  میراث‌آریا ، علی‌اصغر مونسان معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در این نشست گفت: از همه همکاران در سازمان میراث‌فرهنگی برای تلاش های یک ساله تقدیر و تشکر می‌کنم و امیدوارم سال 98 سال خوبی باشد.

او افزود: خوشبختانه امروز سازمان میراث‌فرهنگی جایگاه و وضعیت خوبی دارد و دیگر به عنوان یک دستگاه درجه چندم شناخته نمی‌شود، رئیس‌جمهوری تقریبا در تمام سفرهایی که دارند به حوزه گردشگری به عنوان موضوعی اولویت دار تاکید دارند، موضوعی نبوده که ما در هیئت دولت مطرح کرده باشیم و نتیجه نگرفته باشیم.

مونسان افزود: قانون حمایت از صنایع دستی که اوایل سال 97 تصویب شد، قانون واگذاری اراضی، معافیت حقوق گمرکی برای تجیزات و تاسیسات گردشگری، برگزاری موزه ایران مهد تمدن که موفق شد بالاترین رتبه جایزه موزه ها را به خود اختصاص دهد و موارد بسیار زیادی در هر سه حوزه میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری طی سال 97 اتفاق افتاد.

معاون رئیس‌جمهوری تاکید کرد: مدیران کل استانی باید خلاق و فعال باشند و از ظرفیت قانونی موجود در هر سه بخش میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری برای پیشبرد اهداف و برنامه‌ها استفاده کنند.

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اضافه کرد: توجه به میراث‌فرهنگی و حفاظت و نگهداری از آثار تاریخی وظیفه ذاتی این سازمان است و مدیران کل استانی باید بیش از پیش این موضوع را مورد توجه قرار دهند.

مونسان افزود: سرمایه گذاری ها در حوزه گردشگری روند خوبی دارد و با معافیت ‌هایی که اعمال شده است این روند سرعت گرفته و سامان پیدا کرده است، سامانه ای برای ثبت پروژه‌ها و میزان سرمایه‌گذاری صورت گرفته طراحی شده است که مدیران کل استانی باید به آن توجه داشته باشند.

او تصریح کرد: مزیت های خوبی در حوزه گردشگری ایجاد شده است و سرمایه گذاران بسیاری وارد این حوزه شده اند، سرمایه گذارانی که اهلیت دارند باید حمایت شود تا کار با سرعت پیش رود.

معاون رئیس‌جمهوری ادامه داد: معرفی و تبلیغات در حوزه گردشگری اهمیت بسیار زیادی دارد، استانها باید تشکیل ستاد فضای مجازی را جدی بگیرند چراکه این فضا دارای گستره و عمق زیادی است و می تواند در حوزه معرفی ظرفیت‌ استان‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

او گفت: بودجه ما هم همانند سایر دستگاه‌ها محدود است و باید هدفمند مورد استفاده قرار گیرد، در بسیاری از موارد امکان واگذاری بناهای تاریخی زیرسطح یک به بخش خصوصی وجود دارد، این کار باعث رونق فضای کسب و کار و استفاده بهینه از بودجه را به دنبال خواهد داشت.

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ادامه داد: سال آینده نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی در کنار به مدت 5 روز برگزار می‌شود.

مونسان تصریح کرد: قابلیت ها و ظرفیت‌های استانی به صورت جزء به جزء باید در پورتال جامع گردشگری visitirsn.ir معرفی و بارگذاری شود.

او گفت: تحرک خوبی در استان‌ها ایجاد شده است و این دامنه باید افزایش پیدا کند، ارزیابی‌ها نشان می دهد سطح حداقل و حداکثر ما کم شده است و این نویدبخش روزهای خوب برای این سازمان است.

معاون رئیس‌جمهوری با تاکید بر نظارت و کنترل قیمت در استان‌ها گفت: با همراهی و همکاری بخش خصوصی، حوزه گردشگری در نوروز افزایش قیمت نخواهد داشت.

میانگین ارزشیابی‌‌ها نشان‌دهنده حرکت رو به جلو سازمان میراث‌فرهنگی است

محمد خیاطیان معاون توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این نشست با خسته نباشید و خداقوت به مدیران کل استانی و ستادی گفت: با تلاش و همت همه مدیران و کارمندان، این سازمان یک سال گذشته را که با تمام کاستی ها و کمبودها به سرانجام رساند.

او تصریح کرد: سازمان میراث فرهنگی شرایط بسیار خوبی را در حال حاضر در دولت و جامعه دارد و این مهم، با تلاش و اهتمام همه مدیران و کارمندان حاصل شده است.

خیاطیان اضافه کرد: میانگین ارزشیابی از عملکرد مدیران کل استانی و ستادی نشان دهنده حرکت رو به جلو همراه با موفقیت در حوزه گردشگری است، آماری که در حوزه بومگردی داریم نشان دهنده این است که حرکت رو به جلو در این حوزه وجود دارد.

معاون توسعه مدیریت سازمان میراث‌فرهنگی تصریح کرد: 225 درصد رشد اقامتگاه‌های بومگردی را در سال 97 داشتیم و اهتمام به موضوع بومگردی به عنوان موضوع مورد توجه سازمان محقق شده است.

او افزود: پروژه های در دست اقدام حوزه گردشگری 1987 طرح است که رشد خوبی در این حوزه داشته‌ایم، 3هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری بخش خصوصی در این حوزه گردشگری در کل کشور جریان دارد که این مهم نیزنشات گرفته از تلاش شماست.

خیاطیان ادامه داد: در حوزه میراث فرهنگی در 6 ماه اول سال97 ،1277 پروژه انجام شده است که این یک اقدام ارزشمند است، این آمار، تعداد بسیار اندک و قلیلی از دریای فعالیت همکاران ما در کل کشور است، امروز شاهد ارتقای جایگاه سازمان میراث فرهنگی در کشور هستیم، اتفاقات مثبتی در هر سه بخش سازمان رقم خورده است و امیدواریم این حرکت در سال آینده هم با تلاش و پشتکار بیشتر ادامه داشته باشد.

معاون توسعه مدیریت سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری افزود: برای سومین سال پیاپی سازمان میراث‌فرهنگی در جشنواره شهید رجایی دستگاه برتر شد، استان‌ها هم در این جشنواره جایگاه مطلوبی داشتند، در بخش شاخص های عمومی و اختصاصی استانهای گلستان، فارس و البرز برتر شناخته شدند، همچنین در بخش شخص های عمومی، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و خراسان شمالی حائز رتبه برتر شدند و در شاخص های اختصاصی خراسان جنوبی، همدان و زنجان حائز رتبه برتر شدند.

توجه به مرمت آثار تاریخی در هیچ دوره‌ای همانند امروز نبوده است

محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی در این نشست گفت: در هیچ دوره ای این همه توجه به حوزه مرمت نشده بود، در بوشهر، اصفهان، فارسف اردبیل و تمام استان‌ها بناهایی با کیفیت بالا مرمت و بهره برداری شده و تعداد زیادی نیز در حال انجام است.

او با اشاره به اینکه در استان یزد بیش از 400 پروژه مرمت در دست اجراست، گفت: خوشبختانه تخریب در حوزه میراث‌فرهنگی کاهش بسیار زیادی داشته است که این موضوع جای امیدواری دارد، مدیران کل استانی باید مرمت‌هایی که از سوی سایر دستگاه‌ها انجام می‌شود پایش و نظارت داشته باشند.

رشد 11 درصدی صادرات و 18 درصدی فروش داخلی صنایع‌دستی

پویا محمودیان معاون صنایع دستی در این نشست گفت: در حوزه صنایع دستی، سال 97 یکی از سالهای خوب بود، رشد 11 درصدی صادرات صنایع‌دستی، رشد 18 درصدی فروش داخلی صنایع دستی، نشان دهنده این ادعاست، 54هزار و 940 نفر در حوزه صنایع دستی از ابتدای سال مشغول به کار شده‌اند.

او افزود: حوزه صنایع‌دستی رتبه دوم کشوری در حوزه تسهیلات روستایی را به خود اختصا داد، 105میلیارد و 300 میلیون جذب سرمایه در این حوزه صورت گرفته است، امسال صنایع‌دستی ایران در حوزه ثبت جهانی شهرها و روستاهای صنایع‌دستی در رتبه نخست جهان ایستاد.

محمودیان افزود: آغاز از سرگیری بیمه هنرمندان هم از دیگر موضوعاتی بود که امسال محقق شد، برگزاری 30 نمایشگاه در سطح کشور و 2 نمایشگاه ملی هم از دیگر مواردی است که با کمک مدیران و معاونان استانها انجام شد.

معاون صنایع‌دستی اضافه کرد: طرح موفق تجاری سازی را در حوزه صنایع دستی داشتیم که امیدواریم در سال 98 با سرعت بیشتری ادامه پیدا کند، بازارچه های نوروزی رویدادی منحصر به ایران است در سال 97 بازارچه‌های صنایع‌دستی 49 درصد رشد داشت و امیدواریم امسال رشد بیشتری داشته باشد.

محمودیان افزود: کمپین «من ایرانی ام صنایع دستی ایران را دوست دارم» از چند ماه پیش آغاز به کار کرده است و امیدواریم این کمپین مورد توجه قرار گیرد.

ولی تیموری معاون گردشگری نیز در این نشست گفت: با تلاش ها و همراهی مدیران کل ستادی و استانی، گردشگری امروز در سطح مقامات و مسئولان نظام و هم در سطح جامعه به عنوان یک موضوع اولویت دار جا افتاده است، این قدم اول است و باید جریان سازی عمومی و مشارکت طلبی از جوامع محلی سرلوحه کار ما باشد.

او افزود: ستاد سفرهای نوروزی از ماههای قبل کار خود را آغاز کرده است و امیدواریم همه ما با صبر و پشتکار در ایام تعطیلات نوروز در کنار مردم باشیم؛  تشدید نظارت ها برای کنترل قیمت و ارتقای کیفیت خدمات باید سرلوحه کار مدیران باشد.

حسین اربابی معاون سرمایه گذاری استانها و امور حقوقی هم گفت: تعداد پروژه های سرمایه گذاری در حوزه گردشگری از مرز 1200 گذشت و در حال حاضر 120 هزار میلیارد تومان اعتبار در استانها در حوزه سرمایه‌گذاری گردشگری در جریان است، سیستم کنترل پروژه گردشگری با دستور رئیس سازمان راه‌اندازی شده است و تمام پروژه‌ها باید در سامانه ثبت شوند.

امامی مشاور رئیس سازمان سازمان میراث‌فرهنگی گفت: سازمان میراث‌فرهنگی بیشترین سهم از تولید ناخالص داخلی را دارد اما به دلیل فرابخشی بودن گردشگری، اعداد و ارقام قابل ارزیابی نیست، از دهه 70 برنامه توسعه گردشگری به تصویب رسید که دو خروجی مهم آن ارتقای جایگاه سازمان و تشکیل کانون ملی هماهنگی گردشگری به عنوان پارلمان گردشگری بود.

او افزود: 21 دستگاه موظف شدند هماهنگی را در این کانون انجام دهند، این کانون سنوات و خروجی خوبی داشت در زمانی که سازمان ادغام شد مصوبه شورای عالی میراث فرهنگی را گرفت و اختیاراتش همانند مصوبات هیئت وزیران است، در حال حاضر این کانون 46 عضو دارد و مقرر است در سال 98 هر ماه یک جلسه داشته باشد.
امامی افزود: براساس تصمیم‌گیری‌های صورت گرفته، استان‌ها هم باید این کانون را تشکیل دهند.

یحیی رحمتی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری زنجان گفت: امروز ادارات کل میراث فرهنگی به عنوان ویترین استانداری ها شناخته می شود این در حالی است که پیش از این در استانها این جایگاه برای اداره های میراث فرهنگی وجود نداشت.

رحمتی ادامه داد: ما از نوروز خودمان می گذریم تا مردم و هموطنان نوروزی شاد و پرنشاط داشته باشند.

علی مالمیر مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان نیز گفت: مدیران کل استانی تقاضا دارند به صورت فصلی جلسات تخصصی با معاونان سازمان داشته باشند.

فریدون الله یاری مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان نیز گفت: از طرف مردم و فعالان گردشگری اصفهان برای جاری بودن آب زاینده رود از دکتر مونسان تشکر می‌کنم، این موضوع در گردشگری اصفهان تاثیر زیادی داشته است، 70 درصد کل تاسیسات گردشگری استان اصفهان رزرو شده است و فردا 28 اسفند کمیته اضطراری اسکان برگزار خواهد شد.

نادر فلاحی مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اردبیل گفت: ساماندهی تقویم نمایشگاهی کشور از جمله خواسته‌های استان‌هاست، برخی استان‌ها در حوزه‌های تخصصی جایگاه ویژه‌ای دارند که می‌توانند برگزاری نمایشگاه‌ها را هم بر عهده داشته باشند.

حجت الاسلام فخرالدین صابری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری البرز گفت: در زمان مدیریت دکتر مونسان، شاهد ثبات و آرامش ویژه در اداره سازمان هستیم و امیدواریم این روند ادامه داشته باشد.
 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: