کد خبر: ۸۰۶۴۵۹
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۱
تعداد بازدید: ۲۴۸
یک تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه محور اصلی رایزنی‌های محمد عمر داودزی در تهران برای کمک گرفتن از ایران برای تسریع در روند صلح در افغانستان است، تاکید کرد: کابل احساس می‌کند ایران یا هر کشوری که به صورت مستقیم با طالبان مذاکره می‌کند، هدفی را دنبال می‌کند این هدف الزاما با اهداف دولت افغانستان همخوانی ندارد.
نگرانی کابل از مذاکرات مستقیم کشورها با طالبان/ نماینده اشرف غنی برای دریافت کمک به تهران آمده است

به گزارش خبرداغ ، پیرمحمد ملازهی در گفت‌وگو با ایلنا، در رابطه با سفر نماینده ویژه رئیس‌جمهور افغانستان به تهران گفت: هم‌اینک اتفاقات جدیدی در افغانستان رخ داده و مسائلی وجود دارد که این اتفاقات و مسائل، افغانستان را در شرایط شرایط جدیدی قرار داده است. در این شرایط دولت وحدت ملی درصدد است تا با همسایگان خود - به ویژه آنهایی که در این کشور نفوذ دارند - مراودات جدیدی را داشته باشد.

کابل احساس می‌کند در مذاکرات آمریکا با طالبان دور زده شده است

وی در تشریح شرایط جدید افغانستان اظهار داشت: مذاکرات امریکا با طالبان در دوحه با پیشرفت‌هایی همراه بوده است ولی این مذاکرات به گونه‌ای نیست که دولت مرکزی به بازی گرفته شود. در این شرایط، دولت کابل احساس می‌کند که دور زده شده است و این دیگران هستند که برای افغانستان و دولت وحدت ملی تصمیم‌گیری می‌کنند. به همین خاطر، دولت وحدت ملی با دولت‌های همسایه که در روند صلح در افغانستان کمک کرده یا حتی مانع ایجاد می‌کند، تماس‌های را برقرار کرده است که از جمله آنها ایران، پاکستان، کشورهای آسیای مرکزی و روسیه است.

این کارشناس ارشد مسائل افغانستان ادامه داد: سفر محمد عمر داودزی، نماینده ویژه رئیس‌جمهور افغانستان را باید از این چارچوب تحلیل کرد که کابل به شدت از مذاکرات میان امریکا و طالبان در دوحه - که در بالاترین سطح یعنی زلمای‌ خلیل‌زاد، نماینده ویژه رئیس‌جمهور امریکا و ملاغنی برادر، رئیس دفتر سیاسی طالبان برگزار شد – نگران است که این نگرانی خود را به شکل انتقادات تند حمدالله محب، مشاور امنیت ملی این کشور از ایالات متحده نشان داده است.

طالبان به هیچ وجه حاضر به مذاکره با دولت کابل نیست

ملازهی با طرح این سوال که آیا دولت وحدت ملی می‌تواند فرمولی را در پیش بگیرد که خود را به عنوان طرف اصلی مذاکرات به طالبان بقبولاند، تصریح کرد: هم‌اکنون طالبان با بازیگران ثالث وارد گفت‌وگو شده و به هیچ وجه حاضر به مذاکره با دولت کابل نیست زیرا دولت مرکزی را دست‌نشانده بیگانگان می‌داند.

وی با بیان اینکه محور اصلی رایزنی‌های محمد عمر داودزی در تهران برای کمک گرفتن از ایران برای تسریع در روند صلح در افغانستان است، خاطرنشان کرد: رایزنی‌های نماینده ویژه رئیس‌جمهور افغانستان در تهران در حالی انجام می‌شود که شایعات بسیاری در رسانه‌های افغانستان بر این مبنا وجود دارد که روسیه و ایران در حال کمک تسلیحاتی به طالبان هستند که البته ایران این مسئله را قبول ندارد و می‌‌گوید گفت‌وگوهایش با طالبان برای تسریع در روند صلح و مسائل امینتی و مرزی است.

آمریکا پذیرفته است که طالبان در قدرت شریک شود

این تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی درباره رویکرد دولت افغانستان نسبت به گفت‌وگوهای ایران و طالبان هم ابراز داشت: دولت افغانستان از اینکه ایران به شکل مستقیم با طالبان گفت‌وگو کرده است، نگرانی‌هایی دارد. البته این نگرانی مختص به ایران نیست. در واقع، دولت مرکزی کابل احساس می‌کند ایران یا هر کشوری که به صورت مستقیم با طالبان مذاکره می‌کند، هدفی را دنبال می‌کند این هدف الزاما با اهداف دولت افغانستان همخوانی ندارد.

ملازهی به مذاکرات میان طالبان و ایالات متحده اشاره و بیان کرد: امریکا در گفت‌وگوهایی که با طالبان داشته، پذیرفته است که طالبان در قدرت شریک شود و سهمی از آن داشته باشد و بر همین مبنا، قرار است ایالت‌های پشتون‌نشین که در جنوب افغانستان است، در اختیار آنها قرار گیرد تا آنها در این ایالت‌ها، حکومت‌های محلی ایجاد کنند که این مناطق با استان‌های خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان مجاور هستند و به همین خاطر، طالبان با ایران هم‌مرز می‌شود.

روابط خصمانه با طالبان می‌تواند نقطه فشار علیه ایران باشد

وی افزود: ایران در چنین شرایطی اگر روابط خصمانه با طالبان داشته باشد، این هم‌جواری با طالبان می‌تواند نقطه فشاری به ایران باشد و گروهک‌های تجزیه‌طلب، اشرار و حتی داعش در آنجا حضور داشته و علیه ایران اقدام کنند. طبیعی است که در این شرایط، ایران تدابیری را برای حفظ امنیت ملی خود اتخاذ کند تا از خطرات بعدی پیش‌گیری کند که برقراری برخی تماس‌ها و ارتباطات یکی از این تدابیر است.

این کارشناس ارشد مسائل افغانستان درباره رویکرد طالبان پس از مذاکرات با ایالات متحده، ایران و برخی از کشورهای دیگر هم یادآور شد: دولت هنوز دست از جنگ برنداشته است و عملیات نظامی انجام می‌دهد. آنها هنوز معتقد هستند که دولت کابل، دولتی دست‌نشانده بیگانگان است و این مسئله موجب شد حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان به شدت از مذاکرات کشورهای خارجی با طالبان انتقاد کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: