کد خبر: ۸۰۶۳۱۷
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۱
تعداد بازدید: ۲۵۹
رییس پلیس فتا تهران در آستانه مراسم آخرین چهارشنبه سال با هشدارهایی از خانواده ها خواست تا در کنار فرزندانشان باشند تا گرفتار کلاهبرداران اینترنتی و حوادث تلخ چهارشنبه سوری نشوند.
هشدار پلیس فتا نسبت به آموزش مجازی ساخت بمب دست‌ساز و دعوت به گردهمایی
به گزارش خبرداغ به نقل از آفتاب، سرهنگ تورج کاظمی، رییس پلیس فتا تهران گفت: تغییر شکل مراسم چهارشنبه سوری شاید نتیجه دگرگونی‌هایی باشد که روندی تازه با فناوری های نوین در جامعه و زندگی انسان به وجودآورده است. به طوری که افزون بر تغییر لایه های زندگی اجتماعی و اقتصادی، پا را فراتر نهاده و رسم ها و سنت های دیرین را در هم درنوردیده است. چهارشنبه سوری که رسم شادی آفرین چهارشنبه آخر سال و برگرفته از آیین های کهن ایرانیان بوده، از این دگرگونی ها دور نمانده است.

وی افزود: امروز این رسم دیرین ایرانی جای خود را به ترقه بازی های پر سروصدا و وحشتناک داده است. بمب های دست ساز، فانوس های کاغذی، مشعل های سرخ و فشفشه های چینی جای آتش چهارشنبه سوری را گرفته اند. چهارشنبه آخر سال ایرانیان به جای یک شب خاطره انگیز به کابوسِ سوختگی، وحشت و ترس تبدیل شده است. کابوسی که در شب عید، عده ای را به بیمارستان و برخی را هم به کام مرگ می فرستد ، ممکن است موضوع ایمنی و پیشگیری از حوادث مربوط به چهارشنبه سوری، در بدو امر، برای گروه سنی نوجوانان زیاد جالب نباشد، چرا که آنها مجبورند مقداری محدودیت در ترقه بازی، فشفشه بازی و آتشبازی خود متحمل شوند ولی می توان با نشان دادن این موضوع که این امر با زندگی آنها مرتبط است، آموزش در این زمینه را برای آنها جالب تر کرد.

وی گفت: حادثه برای هرکسی اتفاق می افتد. در برخی حوادث افرادی دچار آسیب و صدمه جانی و بدنی می شوند. ولی می توان از بروز اغلب حوادث از جمله حوادث چهارشنبه سوری جلوگیری کرد. باید کودکان و نوجوانان را تشویق کرد که از حوادث درک خوبی داشته باشند. باید به آنها آموزش داد که آنها در مقابل مواد محترقه و منفجره و آتش بازی آسیب پذیر هستند. آموزش آسیب پذیری در مقابل خطرات مذکور، از اهمیت خاصی برخوردار است.  لذا والدین درکنار فرزندان خود ودر  تهیه وسایل آتش‌بازی بی خطر فرزندانشان را همراهی کنند.

سرهنگ کاظمی ادامه داد: با نزدیک شدن به چهارشنبه آخر سال برخی از سایت‌ها، کانالها و گروه های اجتماعی در زمینه فراخوان و گردهمایی در محل های خاص برای ترقه بازی همچنین آموزش تهیه و ساخت بمب و مواد محترقه دست ساز، فعالیت می کنند؛ لذا خانواده ها باید دقت داشته باشند تا فرزندانشان در دام کلاهبرداران و سودجویان گرفتار نشوند.

 شهروندان توصیه های پلیس را در این خصوص جدی بگیرند زیرا خسارت های مالی قابل جبران است اما صدمات جسمی و تلفات جانی قابل جبران نیست.

وی با اشاره به اینکه جامعه هدف شبکه های اجتماعی، جوانان و نوجوان هستند، گفت: والدین گرامی باید همواره به عنوان صمیمی ترین دوست فرزندشان، چه در فضای واقعی و فضای مجازی همراهی و برای انجام فعالیت های بی‌خطر در این روز و لذت بردن از این جشن کهن بدون هیچ گونه آسیبی موارد لازم را به آنها گوشزد کنند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه غالبا خرید مواد محترقه در فضای مجازی توسط کودکان و نوجوانان صورت می گیرد، گفت: با توجه به این موضوع ،کلاهبرداران سایبری با (طراحی درگاه های پرداخت شبیه به درگاه بانک در اصطلاح فنی ( فیشینگ)و با درج تبلیغات زیبا و فریبنده باعث تحریک فرزندان شما برای خرید مواد محترقه و سپس هدایت کاربر به این صفحات را می‌کنند و گاهی آنها جرات مطرح کردن موضوع با والدین را ندارند.

 سرهنگ تورج کاظمی ادامه داد: مراقبت خانواده ها و نقش نظارتی والدین ،  باعث می شود تا فرزندان آنها در دام کلاهبرداران و سودجویان سایبری گرفتار نشوند .
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: