کد خبر: ۸۰۴۱۵۲
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۷
تعداد بازدید: ۸۹۸
استاتین ها به کبد کمک می کنند که کلسترول کمتری بسازند و بعضی از آنها را از خون شما حذف کنند. این داروها شامل آتورواستاتین (لیپیتور)، فلوواستاتین (لسکول)، لوستاتین، پروستاتین و سیمواستاتین هستند.
معرفی داروهایی برای کنترل کلسترول بالااگر سطح کلسترول شما بیش از حد بالا باشد، عادت های خوب بهداشتی مانند ورزش، کاهش وزن و رژیم غذایی مغذی ممکن است باعث کاهش آن شود. اگر این موارد پاسخ ندهد، پزشک ممکن است برای شما دارو تجویز کند که به سبک زندگی سالم خود اضافه کنید.

به گزارش خبرداغ به نقل از شفاآنلاین،این که آیا شما به آن نیاز دارید بستگی به سن شما، میزان کلسترول و سایر مواردی دارد که احتمال حملات قلبی و سکته مغزی را در شما بالا می برد. زمانیکه لازم است درمان سطح بالای کلسترول را آغاز کنید، انواع بسیاری از داروهایی که می توانید امتحان کنید، وجود دارد.

استاتین ها

این داروهای محبوب برای کاهش کلسترول بد LDL بهترین هستند. آنها همچنین می توانند نوع خوب HDL را افزایش دهند و چربی های خون که ترگلیسرید نامیده می شوند را کاهش دهند. استاتین ها به کبد کمک می کنند که کلسترول کمتری بسازند و بعضی از آنها را از خون شما حذف کنند. این داروها شامل آتورواستاتین (لیپیتور)، فلوواستاتین (لسکول)، لوستاتین، پروستاتین و سیمواستاتین هستند. برخی از این داروها نسبت به بقیه قویتر هستند و عوارض جانبی بیشتری نسبت به بقیه دارند.

اثرات جانبی استاتین

برخی افراد می گویند که استاتین ها باعث می شود که عضلات آنها ضعیف و دردناک شود. حرکات کششی ملایم و یا مکمل ها مانند CoQ10 می توانند به شما کمک کنند اما این مشکل اغلب از بین می رود و بدن خود را با آن تطبیق می دهد. در موارد بسیار نادر این داروها می توانند به عضلات و یا کبد آسیب برسانند. استاتین ها همچنین می توانند قند خون را افزایش دهند و سبب ایجاد گیجی و کاهش حافظه شوند. این مسائل باید زمانیکه شما مصرف دارو را قطع می کنید و یا پزشک دوز آن را کم می کند و یا نوع آن را تغییر می دهد، از بین بروند.

نیاسین (اسید نیکوتینیک)

شما می توانید ویتامین B را به عنوان مکمل خریداری کنید، اما پزشکان انواع قویتری از نیاسین را برای درمان کلسسترول بالا تجویز می کنند. این داروها ساختن مقدار کلسترول LDL را در کبد شما محدود می کنند، بنابراین میزان آنها در خون شما کم می شود. این دارو ها همچنین باعث کاهش تری گلیسیرید می شوند و ممکن است سطح کلسترول HDL را افزایش دهند. درحالیکه این دارو توسط FDA تنظیم شده اند اما مکمل های نیاسین نیستند و قبل از خرید از داروخانه، آنها را با پزشک خود چک کنید.

اثرات جانبی و ریسک های نیاسین

اگرچه این یک ویتامین طبیعی است، اما می تواند باعث بروز برخی عوارض جانبی مانند سکته مغزی، دیابت نوع 2، مشکلات کبدی، خونریزی و یا عفونت شود. در حقیقت مشخص نیست که شانس شما برای حمله قلبی و سکته مغزی کاهش می یابد، به همین دلیل است که اکثر مردم مصرف داروهای کلسترول را در اولویت قرا می دهند. اگر شما نمی توانید استاتین ها را مصرف کنید، پزشک شما این دارو را به تنهایی تجویز نمی کند.

مشتقات فیبریک اسیدها (فیبرها)

اگر شما نمی توانید استاتین ها را مصرف کنید، پزشک شما ممکن است یکی از این داروها را تجویز کند. این داروها در کاهش تری گلیسرید بهترین هستند. این داروها به کبد شما کمک می کنند که آنها را خون شما پاک کند. این داروها همچنین کلسترول HDL را تقویت می کنند با وجود اینکه در کاهش سطح LDL خوب عمل نمی کنند. فیبریک ها شامل کلافیبرات، فنفیبرات و گوفیفزیل هستند.

اثرات جانبی فیبریک ها

درحالی که عوارض جانبی برای فیبرات رایج نیست، این داروها می توانند درد معده یا سرگیجه ایجاد کنند و آسیب عضلانی و کبدی نادر است اما می تواند رخ دهد. این داروها ممکن است سنگهای صفراوی ایجاد کنند. بنابراین اگر سابقه ی سنگهای صفراوی داشته باشید این داروها برای شما مناسب نیستند. اگر شما داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین مصرف می کنید، فیبریک ها می توانند تاثیر خوبی بر عملکرد آنها داشته باشند. همچنین آنها می توانند خطر ابتلا به کلسترول بد را افزایش دهند.
صمغ ها

این داروها در روده برای حذف صفرا، که کبد برای کمک به هضم غذا می سازد، کار می کنند. هنگامی که صفرا برای هضم کافی نباشد، کبد باید بیشتر کار کند و برای این کار از کلسترول استفاده می کند. این بدا معنی است که کلسترول LDL کمتری در خون شما ایجاد می شود. صمغ ها شامل کلستیآمین ها، colesevelam hcl و کلستیپول هستند. اگر داروهای دیگر به اندازه کافی کارآمد نباشند ممکن است یکی از این داروها را درمان خود اضافه کنید.
اثرات جانبی و ریسک های صمغ ها

عوارض جانبی رایج این داروها شامل: نفخ، حالت تهوع و یا یبوست هستند که خیلی جدی نیستند اما این عوارض برای برخی افراد قابل کنترل نیست. اگر شما نیاز به کمک دارید می توانید از دکتر خود در مورد تغییر صمغ ها، سوال کنید. این داروها همچنین می توانند بدن شما را درمقابل جذب داروهای دیگر مانند دیگوکسین، بتابلوکرها، دیورتیک ها و هورمون های تیروئید، مقاوم کنند. این به این معنی است که شما اثرات کامل این درمان ها را دریافت نخواهید کرد
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: