کد خبر: ۸۰۳۳۸۷
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۵
تعداد بازدید: ۵۴۷
آیین اختتامیه سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر از دقایقی پیش در تالار وحدت تهران برگزار شد.
اختتامیه جشنواره موسیقی فجر برگزار شدبه گزارش خبرداغ به نقل از تسنیم: آیین سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر شامگاه امروز سه شنبه 30 بهمن 1397 و از دقایقی پیش در تالار وحدت برگزار شد.

مجری این مراسم فرزاد جمشیدی است. نخستین گروهی که در این مراسم به اجرای برنامه پرداخت، گروه کر اردیبهشت به سرپرستی حمید عسگری رییس دانشکده موسیقی دانشگاه هنر بود. این گروه ضمن اجرای سرود ملی جمهوری اسلامی ایران به اجرای چند قطعه دیگر پرداخت.

در حال حاضر گروه «روشنا» به سرپرستی حسین اینانلو مشغول اجرا برای حاضران در مراسم اختتامیه هستند. همچنین قرار است گروه های «خنیاگران مهر» به سرپرستی بهزاد عبدی، هوشیار خیام نوازنده پیانو، گروه «یغلیق» به سرپرستی ساناز نامداری، گروه کمانچه و دودوک حسام اینانلو و رضا عسگرزاده در این مراسم به اجرای برنامه بپردازند.

میلاد کیایی، مهدی آذرسینا، محمد جلیل عندلیبی، داود گنجه ای، محمد مجتبی حسینی ، هومان اسعدی، حسین بهروزی نیا، احمد صدری، شهرداد روحانی، بهروز وجدانی، فاضل جمشیدی،رضا مهدوی،هادی منتظری، علی مغازه ای، رافائل میناسکانیان، علی اکبر مرادی، حیدرکاکی، فریدون شهبازیان، حمیدرضا عاطفی، بیژن بیژنی، علی ترابی، علی اکبر صفی پور، ناصر آقایی، هومان اسعدی، فریماه قوام صدری، کیوان فرزین، بابک ربوخه، علی ثابت نیا، امین غفاری، از جمله هنرمندانی هستند که در این مراسم حاضر هستند.

قرار است در ادامه مراسم شاهین فرهت دبیر سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر گزارشی درباره روند برگزاری این دوره از جشنواره ارائه کند. سخنرانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اجرای چند برنامه موسیقایی در بخش های مختلف و تجلیل از سه هنرمند برگزیده موسیقی کشورمان از بخش های مختلف مراسم اختتامیه این دوره از جشنواره است.

امسال آرزوی دیرینه من برآورده شد

شاهین فرهت دبیر سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر، نخستین سخنران این مراسم بود. او در ابتدا گفت: جشنواره موسیقی فجر بهترین و مطمئن ترین زمان برای اجرای موسیقی بوده است. امسال آرزوی دیرینه من تا حدودی برآورده شد و آن اجرای آثار آهنگسازان ایرانی بود. از سال شصت و چهار که اولین جشنواره موسیقی فجر برگزار شد من حضور داشتم.

از همان دوره های ابتدایی سه نوع موسیقی کلاسیک، ایرانی و نواحی در جشنواره بوده است. در سال های بعدی ژانرهای دیگری هم به آن اضافه شد.

او ادامه داد: هر جشنواره می تواند هر سال رنگ و بوی خاص خودش را داشته باشد. جشنواره فجر هم همین طور بوده است. امسال آرزوی دیرینه من برآورده شد و آن هم این بود که تقریبا از تمام آهنگسازان ایرانی در این جشنواره آثاری اجرا شد.
فرهت تاکید کرد: نوازندگی در ایران بسیار پیشرفت کرده است.

جالب این بود که آثار آهنگسازان ایران توسط گروه هایی که از خارج دعوت کردیم اجرا شد. در عین حال اجرای آثار آهنگسازان بزرگ موسیقی جهان را توسط نوازندگان ایرانی داشتیم. اصولا اکنون عصرِ تکنیک است. شاید الهام های خلاقانه مثل گذشته نباشد. چه راه طولانی در پیش است و امیدوارم که آیندگان بتوانند این راه دراز را ادامه دهند.

دبیر جشنواره موسیقی فجر گفت: ارکستر سمفونیک ما امسال اجرای خوبی داشت. تالار وحدت هم آکوستیک خوبی دارد و ارکستر سمفونیک در آن به راحتی و بدون تقویت صدا اجرا می کند. اما نوازندگان ایرانی سازها را تقویت می کنند. این در دنیای موسیقی خیلی رسم نیست. اگر به خواننده اپرا بگویید که جلوی میکروفن بخوان، به او بر می خورد. در سالن هایی که آکوستیک خوبی دارد، نیازی به استفاده از میکروفن و تقویت صدا نیست.

فرهت گفت: گروه های خارجی فکر نمی کردند که در آثار آهنگسازان ایرانی تریو یا سوناتِ پیانو و ویلن باشد. از وزیر ارشاد و معاون هنری که از من حمایت کردند تشکر می کنم. این چند روز برگزاری جشنواره برای من بسیار ماندگار است. امیدوارم این جشنواره هر سال بهتر و بهتر شود. موسیقی ایران حتما در جهان معرفی می شود؛ این تنها آرزوی من از خداوند بزرگ است.

وزیر ارشاد: موسیقی و نوای ایرانی دروازه های ما به جهان است

سیدعباس صالحی یکی دیگر از سخنرانان این جشنواره بود.

وزیر ارشاد گفت: ایران این ویژگی را دارد که از یک سو تاریخچه بزرگی در عرصه موسیقی و جغرافیایی بسیار گسترده دارد. کشورهایی هستند که موسیقی اصیل دارند و کشورهایی هستند که موسیقی متنوع دارند، اما موسیقی ایران ترکیبی از اصالت و تنوع است. این ویژگی ممتاز و متمایز موسیقی در ایران است.

ویژگی جامعه ایرانی و تاریخ ایرانی به این موسیقی خصلت های خاص خود داده است. شاعرانگی جامعه ایرانی، موسیقی ما را شاعرانگی بخشیده است. ترکیب نوا و کلمه در موسیقی ایرانی ویژگی خاص خود را داده و می دهد. ویژگی جانگرایی ایرانی و اشراقی موجب شده موسیقی ایرانی با طعم عرفانی همراه باشد.

او ادامه داد: تاریخ ایران که از یک سو با تهاجم های پیاپی همراه بوده و از یک سو ظلم و استبداد را در خود داشته؛ موسیقی سوگ و حماسه و رنج و درد است. این ها موجب شده موسیقی ما حماسه داشته باشد و آواهای رنج و درد را زمزمه کند.

صالحی گفت: موسیقی ایران حافظ هویت ایران است. ایران با زبان فارسی و موسیقی اش زندگی کرده است و زنده می ماند. موسیقی ایرانی حافظ اقوام ایرانی و پاسدار هویت اقوام ایرانی است؛ اقوامی که تار و پود این جغرافیا را ساخته اند.

او تاکید کرد: موسیقی ایرانی خط ارتباطی ایران با جهان است. ما با شعر و موسیقی با جهان در تماس بوده، هستیم و خواهیم بود. اگر می خواهیم دروازه هایمان به جهان گشوده باشد؛ موسیقی و نوای ایرانی چنین محملی است. جشنواره موسیقی فجر فرصتی است برای بازخوانی، بازشناسی و نوآفرینی در موسیقی ایرانی. از یک سو خط اتصالی است بین استادان و کسانی که پا در جای پای استادان می گذارند.

وزیر ارشاد گفت: جشنواره فجر از یک سو خط اتصال تهران و ایران است. با حضور ده ها گروه موسیقی استانیِ اقوام و با برگزاری هم زمان جشنواره در پانزده استان کشور. به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی، بر این خط های اتصال، خط دیگری هم اضافه شد؛ این که ما امروزمان را با موسیقی انقلاب زنده کنیم. موسیقی انقلاب باعث شد که خاطران روزهای انقلاب را به یاد بیاوریم.

به همه دست اندرکاران این اتفاق خوب دستمریزاد می گویم. ممنون و سپاسگزار از شما و همه هستم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: