کد خبر: ۸۰۲۷۷۲
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۰
تعداد بازدید: ۲۰۵
معاون سابق وزارت امور خارجه تاکید کرد: آمریکا، اسرائیل و عربستان و برخی از کشورهای همسو با آنها درباره سوریه اهدافی – از جمله سقوط دولت قانونی سوریه و تجزیه این کشور - داشتند که نتوانستند به آنها دست یابند که از جمله موفقیت‌های روند آستانه است.
روند آستانه مدلی برای مدیریت بحران‌های دیگر باشد/ کشورهای ضدسوری بوی کباب در سوریه به مشام‌‌شان رسیده است/ اجلاس ورشو مانند نشست ریاض علیه ایران بی‌حاصل بود

به گزارش خبرداغ، ابراهیم رحیم‌‌پور در گفت‌‌وگو با  ایلنا، با اشاره به برگزاری نشست سران روند آستانه در سوچی گفت: روند آستانه به ابتکار وزرای امور خارجه ایران، ترکیه و روسیه از حدود سه سال پیش به منظور حل و فصل سیاسی بحران سوریه و مبارزه با تروریسم کار خود را آغاز کرده و از آن تا زمان تاکنون تنها سازوکار موفق درباره سوریه بوده است. 

نرسیدن آمریکا و عربستان به اهدافشان در سوریه از موفقیت‌‌های روند آستانه است

وی ادامه داد: سه کشور ایران، ترکیه و روسیه هرچند در ابتدا درخصوص مسائلی با یکدیگر اختلاف نظر داشتند ولی تاکنون توانسته‌‌‌اند این اختلافات را کنترل کرده، به اصول مشترکی دست یافته و به مدیریت اوضاع بپردازند به گونه‌‌ای که توانسته در عالی‌‌ترین سطح چهار دیدار انجام شود. 

این دیپلمات سابق کشورمان با بیان اینکه نشست روز پنجشنبه چهارمین نشست سران روند آستانه بود، اظهار داشت: در این مدت، پیشرفت‌‌های خوبی در روند آستانه انجام شده است. امریکا، اسرائیل و عربستان و برخی از کشورهای همسو با آنها درباره سوریه اهدافی – از جمله سقوط دولت قانونی سوریه و تجزیه این کشور - داشتند که نتوانستند به آنها دست یابند که از جمله موفقیت‌‌های روند آستانه است.

کشورهای ضد سوری بوی کباب در سوریه به مشام‌‌شان رسیده است

رحیم‌‌پور با اشاره به موضوعات مورد رایزنی در سوچی تصریح کرد: در نشست‌‌‌های پیشین درخصوص مسائلی نظیر مبارزه با تروریسم و حفظ تمامیت ارضی سوریه بحث‌‌‌‌هایی صورت گرفته و درباره همکاری‌‌‌های مشترک تصمیم‌‌گیری می‌‌شد در حالی که هم‌‌‌اکنون درباره کنترل تخاصمات، تدوین قانون اساسی و بازسازی سوریه بحث شده می‌‌‌شود و این یعنی سه کشور ضامن صلح توانستند همکاری‌‌های موفقی تاکنون داشته باشند. 

وی افزود: خروج سوریه از شرایط پیشین و روند موفق همکاری‌‌‌ها میان سه کشور ضامن صلح موجب شده است تا کشورهایی که ضد حاکمیت ملی سوریه بوده‌‌‌اند، بوی کباب به مشام‌‌‌شان برسد و برای شرکت در روند بازسازی سوریه مجددا سفارتخانه‌‌‌هایشان را در این کشور افتتاح کنند در حالی که سه کشور ضامن صلح در اولویت هستند. 

آمریکا برای اولین بار بعد از جنگ جهانی دوم مدیریت بحران را برعهده ندارد

روند آستانه می‌‌‌تواند مدلی برای مدیریت بحران‌‌های دیگر باشد

معاون سابق وزارت امور خارجه با اشاره به دستور ترامپ مبنی بر خروج نظامیان ایالات متحده از سوریه خاطرنشان کرد: پس از جنگ جهانی دوم، واشنگتن نقش اول در مدیریت اوضاع و بحران‌‌‌های جهانی برعهده داشت و این کشور بود که نقشه‌‌‌ریزی می‌‌‌کرد ولی اکنون روند مدیریت بحران سوریه برعهده ایران، ترکیه و روسیه بدون حضور امریکا است که می‌‌تواند مدلی برای مدیریت شرایط و بحران‌‌های دیگر در منطقه غرب آسیا باشد. 

رحیم‌‌‌پور اضافه کرد: البته کارشکنی‌‌هایی برای شکست روند آستانه از سوی برخی بازیگران انجام می‌‌‌شود ولی آنها نتوانسته‌‌‌اند بر روند همکاری‌‌‌های ایران، ترکیه و روسیه تاثیر بگذارند و این سه کشور پیشرفت‌‌هایی داشته‌‌اند. 

نشست ورشو نمی‌‌‌تواند صلح و امنیت را برای منطقه به ارمغان بیاورد

وی به همزمانی اجلاس سوچی با نشست ورشو اشاره کرد و ابراز داشت: همزمانی نشست ورشو و سوچی را باید به فال نیک گرفت چراکه می‌‌‌توان موفقیت هر کدام را در یک دوره زمانی یکسان دید که این به کجا می‌‌‌رسد و آن به کجا؟ پروسه همکاری‌‌‌ها براساس روند آستانه به گونه‌‌ای بوده است که توانسته به مدیریت بحران سوریه نائل شود اما همکاری‌‌‌های امریکا و متحدانش به کجا رسیده است؟ 

این دیپلمات سابق کشورمان با تاکید بر اینکه آنچه از نتیجه کار مشخص است اینکه، نشست ورشو نمی‌‌‌تواند صلح، ثبات، امنیت و آرامش را برای منطقه به ارمغان بیاورد، بیان کرد: ملک سلمان حدود یکسال و نیم قبل نشست ریاض را علیه ایران با دعوت ۵۰ کشور اسلامی برگزار کرد و ترامپ هم در آنجا حضور یافت و رقص شمشیر را انجام داد. ماحصل آن به کجا رسید؟ به غیر از آنکه امریکا یکسری قراردادهای فروش تسلیحات گران قیمت را به عربستان تحمیل کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: