کد خبر: ۸۰۲۷۵۷
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۸
تعداد بازدید: ۳۶۸
با اعلام این تصمیم، انتظار می‌رود خط تولید آخرین ایرباس‌های آ ۳۸۰ در سال ۲۰۲۱ و پس از تحویل آخرین سفارشات از جمله ۱۴ فروند ایرباس‌ آ ۳۸۰ برای شرکت هواپیمایی امارات به پایان رسد.
چرا ایرباس تولید غول مسافربری را متوقف کرد؟
به گزارش خبرداغ ، شرکت هواپیماسازی ایرباس تنها پس از ۱۴ سال از اولین پرواز آ ۳۸۰ و ۱۲ سال سابقه در جابه جا کردن مسافران اعلام کرد که تولید بزرگ‌ترین هواپیمای مسافربری جهان را متوقف می‌کند.

با اعلام این تصمیم، انتظار می‌رود خط تولید آخرین ایرباس‌های آ ۳۸۰ در سال ۲۰۲۱ و پس از تحویل آخرین سفارشات از جمله ۱۴ فروند ایرباس‌ آ ۳۸۰ برای شرکت هواپیمایی امارات به پایان رسد.

اما چرا هواپیمای غول‌آسای ایرباس‌ آ ۳۸۰ مجبور است زودتر از انتظار، بازنشسته شود؟

شرکت هواپیمایی امارات با این‌که یکی از وفادارترین و بزرگترین مشتریان ایرباس‌های آ ۳۸۰ است، دیگر تمایلی به خرید این غول مسافربری ندارد. مقامات این شرکت می‌گویند که ایرباس‌ آ ۳۸۰ با ظرفیت ۵۴۴ مسافر، تنها زمانی سودآور است که هواپیما پر باشد. هر صندلی خالی هزینه مضاعفی برای شرکت در جهت تامین هزینه سوخت این هواپیمای غول‌آسای دو طبقه است.



یکی از کارشناسان صنعت هوایی به خبرگزاری رویترز می‌گوید: «مدیران ارشد مالی شرکت‌های هواپیمایی از هواپیماهای پرظرفیت وحشت دارند. احتمال عدم موفقیت در فروش تمام بلیط‌ها و خالی ماندن صندلی‌ها بسیار بالا است.»

غول‌آسا بودن ایرباس‌ آ ۳۸۰ و ظرفیت بالای مسافربری آن در ابتدا برای شرکت‌های هواپیمایی که تصور می‌کردند این هواپیما هزینه‌ها را کاهش خواهد داد، بسیار هیجان‌انگیز بود. به گزارش خبرگزاری رویتز با کاهش میزان گردشگران و آهسته شدن چرخ صنعت گردشگری از سپتامبر ۲۰۰۱، سفارشات این هواپیما کاهش یافت. علاوه بر این، شرکت‌های هواپیمایی آمریکایی هرگز ایرباس‌ آ ۳۸۰ را خریداری نکردند و شرکت‌های هواپیمایی چینی تنها تعداد بسیار محدودی سفارش دادند.

با این حال تولید ایرباس آ ۳۸۰ ادامه یافت. دبی و شرکت هواپیمایی امارات با سفارش‌های ایرباس‌ آ ۳۸۰ در واقع تبدیل به حامی مالی این هواپیما شدند. وابستگی تولید ایرباس‌ آ ۳۸۰ به تنها یک مشتری، باعث شکست پروژه تولید هواپیمای غول‌آسا شد. با اعلام تصمیم شرکت هواپیمایی امارات مبنی بر تجدیدنظر در سفارش بیست فروند آ ۳۸۰، شرکت ایرباس مجبور شد پایان تولید این هواپیمای غول‌آسا را اعلام کند.

مدیر عامل اجرایی گروه ایرباس، تام اندرس در این باره به خبرنگار بلومبرگ گفت: « به علت تصمیم شرکت هواپیمایی امارات و با وجود تلاش‌های ما برای فروش آ ۳۸۰ به دیگر خطوط هوایی در سال‌های اخیر، ما چاره‌ای جز پایان دادن به تولید این هواپیما نداریم.»

علاوه بر نبود مشتری برای سفارش تولید ایرباس آ ۳۸۰، بازار دسته دومی نیز برای این هواپیمای غول‌آسا وجود ندارد. شرکت هواپیمایی سنگاپور که یکی از اولین شرکت‌های هواپیمایی است که با ایرباس آ ۳۸۰ مسافران را جابه‌جا کرد، پس از برگرداندن هواپیما به فرانسه متوجه شد که مشتری برای ایرباس آ ۳۸۰ دسته دوم وجود ندارد و در نتیجه شرکت تصمیم گرفت هواپیما در این کشور اوراق شود.

از همان ابتدای تولید هواپیمای ایرباس‌ آ ۳۸۰، یک پروژه اروپایی تمام عیار مطابق بر روح جمعی اتحادیه اروپا بود. نخست وزیر وقت بریتانیا، تونی بلر ایرباس‌ آ ۳۸۰ را «نماد قدرت اقتصادی» دانست و نخست وزیر اسپانیا این پروژه مشترک اروپایی را «به حقیقت پیوستن یک رویا» خواند.

چرا ایرباس تولید غول مسافربری را متوقف کرد؟

به گفته خبرگزاری بلومبرگ، بال‌های ایرباس‌ آ ۳۸۰ در بریتانیا ساخته و دیگر قطعات آن از کارخانه‌های مختلفی در سراسر فرانسه و آلمان به شهر تولوز در فرانسه فرستاده تا لایه رنگ نهایی در هامبورگ به ایرباس‌ آ ۳۸۰ زده و به مشتری ارسال شود.

حال با بروز اختلافات سیاسی بین بریتانیا و اتحادیه اروپا، پایان یافتن تولید این هواپیمای غول‌آسا، نمادی از شکست پروژه ای اروپایی است.

منبع: یورونیوز
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: