کد خبر: ۸۰۲۶۵۱
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۲
تعداد بازدید: ۵۸۰
«فدراسیون جهانی بوکس با پوشش زنان مسلمان در مسابقات جهانی موافقت کرد.» خبر خوشایندی که روز گذشته توسط فدراسیون جهانی در نشست هیات اجرایی به میزبانی استانبول مطرح شد تا بانوان مسلمان در این رشته نیز اجازه فعالیت پیدا کنند.
تصویب پوشش اسلامی زنان بوکسور از سوی AIBA
به گزارش خبرداغ به نقل از فرهیختگان: «فدراسیون جهانی بوکس با پوشش زنان مسلمان در مسابقات جهانی موافقت کرد.» خبر خوشایندی که روز گذشته توسط فدراسیون جهانی در نشست هیات اجرایی به میزبانی استانبول مطرح شد تا بانوان مسلمان در این رشته نیز اجازه فعالیت پیدا کنند. فدراسیون جهانی بوکس در حالی این قانون را تصویب کرده که فدراسیون ایران برای تصویب حجاب نقش موثری داشته و حتی لباس مصوب جمهوری اسلامی ایران را نیز به فدراسیون جهانی ارائه کرده است.

با تصویب حجاب اگرچه بانوان این رشته یک گام به اهداف و رسیدن به سکوهای آسیایی و جهانی نزدیک می‌شوند، اما نکته‌ای که مهم است و نباید فراموش کرد اینکه فدراسیون بوکس در بخش بانوان راه درازی پیش رو دارد و مسئولیتی سنگین. حالا باید همه چیز را از «صفر» شروع کرد تا قدم‌به‌قدم به اهداف نزدیک شد. این پوشش اسلامی در رشته‌های دیگر ازجمله تکواندو، کاراته، ووشو، شمشیربازی، والیبال و بسکتبال نیز مورد تایید قرار گرفته است.

در سال 2016 در المپیک ریو، ابتهاج محمد، شمشیرباز مسلمان آمریکایی با پوشش اسلامی در مسابقات شرکت داشت که موفق به کسب مدال برنز شد. حسین ثوری، رئیس فدراسیون بوکس ایران گفت‌وگویی را با «فرهیختگان» در این خصوص انجام داده که در ادامه می‌خوانید.

فدراسیون جهانی حضور بانوان مسلمان را در مسابقات بین‌المللی با پوشش اسلامی تایید کرد...؟

بله، خبر بسیار خوشایندی بود و خوشحالیم که تلاش‌هایمان نتیجه داد.

ایران چقدر در تصویب این قانون نقش داشت؟

می‌توانم بگویم 90درصد.

فعالیت‌ها از کجا شروع شد؟

رایزنی‌ها را از بازی‌های آسیایی جاکارتا شروع کردیم. بعد هم دو جلسه کاملا اختصاصی با رئیس فدراسیون جهانی بوکس داشتیم. با رئیس کنفدراسیون بوکس آسیا نیز در این خصوص دیدار کردیم و این دیدارها در مسکو هم تکرار شد. مکاتبات متعددی از سوی فدراسیون ایران درباره این موضوع صورت گرفت و در واقع باید بگویم ایران نقش بسیار موثری در تصویب حجاب اسلامی در ورزش بوکس برای بانوان داشت.

شما طرحی از لباس مصوب هم به فدراسیون جهانی ارائه کردید؟

بله، در واقع لباس مصوب لباسی است که ما با اصول و مقررات ایرانی – اسلامی ارائه کردیم، البته اگر کشورهای دیگر این حرکت را به اسم خود نکنند.

برنامه‌های فدراسیون در بخش بانوان از چه زمانی شروع می‌شود؟

منتظریم مجوز لازم و قانونی را بگیریم. هروقت موافقت شود تیم‌ها نیز راه‌اندازی خواهند شد.

پس برنامه استعدادیابی هم در دستور کار قرار دارد؟

بله، ما استعدادهای زیادی در کشور داریم که به صورت غیرنظام‌مند تمرین کرده‌اند که باید همه آنها را شناسایی کنیم تا به صورت قانونی به فعالیت بپردازند. باید فراخوان بزنیم تا این ورزشکاران را شناسایی کنیم. از طرف دیگر لازم است از مربیان خارجی دعوت کنیم تا کلاس‌هایی را برای مربیان ایرانی برگزار کنند.

خیلی‌ها اعتقاد دارند بوکس ورزش خشنی است، فکر می‌کنید بتوانید در این رشته تیم بانوان را به صوت حرفه‌ای راه‌اندازی کنید؟

بوکس اصلا خشن نیست و هیچ آسیبی به ورزشکار نمی‌رساند.

آسیب این رشته برای بانوان از بسیاری از رشته‌های رزمی دیگر کمتر است چون در این رشته ورزشکار فقط با دست کار می‌کند در حالی که در رشته‌های دیگر از ضربه‌های پا هم استفاده می‌شود. از طرفی کلاه هم برای بوکسورها طراحی شده است که نمی‌گذارد آسیبی به ورزشکار وارد شود.

در برنامه چشم‌اندازهای شما و در تقویم ورزشی فدراسیون، توسعه ورزش بانوان دیده شده است؟

سند توسعه ورزش بوکس تا بازی‌های المپیک 2024 نوشته شده و در آن فعالیت بانوان نیز مورد پیش‌بینی قرار گرفته است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: