کد خبر: ۸۰۲۱۶۵
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۵
تعداد بازدید: ۲۸۰
مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های تکثیر، پرورش و صادرت آبزیان گفت: به خاطر نوسان قیمت که دلیل آن مشکل اقتصادی کشور و سیستم حاکم دلالی بر بازار ماهی بوده ما افزایش قیمت در این بازار را در ایام پایانی سال خواهیم داشت.
افزایش هفت درصدی قیمت ماهی/ سیستم عرضه کشور بیمار است/ ورود تیلاپیا، بازار ماهی قزل‌آلا را به خطر انداخت/ سیستم فرآوری ماهی کشور قدیمی است

به گزارش خبرداغ به نقل از ایلنا، ارسلان قاسمی مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های تکثیر، پرورش و صادرت آبزیان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در خصوص تامین ماهی شب عید اظهار کرد: از آنجایی که بیشترین مصرف ماهی در بهمن و اسفند است ما به خاطر افزایش تقاضا هر سال حدود 7 درصد افزایش قیمت داشته‌ایم.

وی افزود: در سال جاری از نظر تولید تقریبا معادل سال گذشته هستیم و این بدان معناست که نباید در ایام پایانی سال مشکلی در تامین ماهی بازار وجود داشته باشد اما به خاطر نوسان قیمت که دلیل آن مشکل اقتصادی کشور و سیستم حاکم دلالی بر بازار ماهی بوده ما افزایش قیمت در این بازار را خواهیم داشت.

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های تکثیر، پرورش و صادرت آبزیان در ادامه در رابطه با سیستم عرضه محصولات مختلف تولیدی اذعان داشت: سیستم عرضه کشور بیمار است و سرمایه حاصل از عرضه و تقاضا به ضرر تولیدکننده و مصرف‌کننده است و تنها دلالان از این بازار بیمار سود می‌برند.

وی با اشاره به غفلت کشور در زمینه پیشرفت صنایع فرآوری ماهی بیان کرد: سازمان حمایت از مصرف‌کننده، شیلات و دامپزشکی اهمیتی به بازار ماهی نمی‌دهند و آن هم به این دلیل است که این محصول هنوز به عنوان یک منبع پروتئین در سبد خانوار پذیرفته نشده است. سیستم فرآوری هم کنار سیستم عرضه دچار مشکل است و همین امر باعث واردات تیلاپیا به عنوان ماهی آماده طبخ به کشور شد.

قاسمی در رابطه با ورود تیلاپیا و اخلال در بازار ماهی بومی کشور تصریح کرد: ورود تیلاپیا با نوع فرآوری آماده و راحت برای طبخ،  بازار ماهی قزل‌آلا را که از نظر کیفیت و تغذیه بسیار فراتر از ماهی وارداتی چین بود به مخاطره انداخت و تنها دلیل آن هم نبود کارخانجات فرآوری مرغوب و بسته‌بندی مناسب برای استفاده بود و سیستم دولتی هنوز به این موضوع پی نبرده‌ است.

وی افزود: شیلات و وزارت جهاد کشاورزی همچنان مجوز فرآوری دهه 40 و 50 را صادر می‌کنند در حالی که این سیستم در حال حاضر بسیار پیشرفت کرده است. بنابراین این دوعامل سیستم فرآوری و عرضه نوسان شدید قیمت را برای شب عید به دنبال خواهد داشت.

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های تکثیر، پرورش و صادرت آبزیان تاکید کرد: وزیر جهاد کشاورزی هم عضو سازمان میادین میوه و تره‌بار است و غرفه‌ها در این میادین را حق تولیدکنندگان ماهی می‌داند اما وزیر به عنوان تنها صدای تولیدکننده در این سازمان هم کاری از پیش نبرده است. دستگاه‌های نظارتی باید بازار را کنترل کنند و قیمت‌ها را پایش کنند تا مصرف‌کننده متضرر نشود.

قاسمی با اشاره به این نکته که تیلاپیای تولید داخل نمی‌تواند راه خود را در بازار پیدا کند، اذعان داشت: تیلاپیای یزد نمی‌تواند بازاری برای خود به وجود بیاورد؛ به این دلیل که این ماهی بر خلاف ماهی چینی به صورت فله عرضه می‌شود و تنها اقبال ماهی چینی در بازارهای ما فرآوری اصولی و آماده طبخ بودن آن بود. اگر شبیه به قزل‌آلا وارد بازار شود در مقابل رقبای داخلی و بومی اقبالی نخواهد داشت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: