کد خبر: ۸۰۱۵۰۰
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۹
تعداد بازدید: ۳۶۲
پژوهشگران آمریکایی بررسی می‌کنند
پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدیدی، احتمال وجود ارتباط میان سلامت پوست و بروز بیماری‌های روحی را تایید کردند.
آیا بیماری پوستی موجب بیماری‌های روحی می‌شود؟
به گزارش خبرداغ ، درمان آکنه معمولاً با مصرف دارویی موسوم به "ایزوترتینوین"(isotretinoin) صورت می‌گیرد که با نام تجاری "آکوتان"(Accutane) عرضه می‌شود اما این دارو، عوارض روانی بسیاری به همراه دارد. این دارو ممکن است موجب افسردگی، روانپریشی و رفتارهای خشونت‌آمیز شود و حتی افکار مربوط به خودکشی و یا تلاش برای این کار را پدید آورد. تاکنون، موارد بسیاری از خودکشی ثبت شده‌اند که با مصرف ایزوترتینوین در ارتباط هستند.

به گزارش گیزمودو ، با اینکه پژوهش‌های بسیاری، ارتباط میان مصرف ایزوترتینوین و افکار مربوط به خودکشی و افسردگی را آشکار کرده‌اند اما مشخص نیست که این عوارض، ناشی از دارو هستند یا شدت آکنه‌ای که این دارو برای آن تجویز شده است؛ به خصوص که آکنه اغلب با آغاز درمان، به صورت موقت وخیم‌تر می‌شود.

پژوهش‌های اخیر، پیش‌بینی‌های ابتدایی در مورد اینکه ایزوترتینوین به افسردگی یا خودکشی منجر می‌شود، رد کرده‌اند. به علاوه، شواهد بسیار و البته ناقصی وجود دارند که نشان می‌دهند آکنه می‌تواند موجب بروز افسردگی شود. برخی از متخصصان پوست و روانپزشکان نیز توجه بسیاری به این موضوع نشان داده‌اند اما طبیعت ارتباط میان ذهن و پوست، واضح نیست و مطالعه ارتباط میان ذهن و سلامتی فیزیکی دشوار است.

"آدوول آدامسون"(Adewole Adamson)، متخصص پوست "دانشگاه تگزاس در آستین"(UT) گفت: از آنجا که قرار دادن بیماران در شرایط استرس‌زا و مضر، کاری غیرعملی و غیر اخلاقی به شمار می‌رود، پژوهش‌های کمی وجود دارند که مستقیماً اثر استرس بیمار را با وضعیت پوست او بررسی کرده باشند؛ در نتیجه، بیشتر بررسی‌های مربوط به رابطه میان استرس و التهاب پوست، مبتنی بر صحبت‌های بیمار در مورد وضعیت پوست او هستند.

"سایکودرماتولوژی"(Psychodermatology)، ارتباط میان پوست و ذهن را از سه زاویه بررسی می‌کند. نخستین و شاید واضح‌ترین مورد، بررسی اختلالات روانی ابتدایی باشد که در آن، شرایط روانی، بیمار را وادار می‌کند پوست خود را دچار مشکل بداند. یکی از نمونه‌های این اختلالات، "اختلال موکنی"(trichotillomania) است که در آن، فرد بیمار موی خود را می‌کشد.

دومین مورد، اختلال "سایکوفیزیولوژی" (Psychophysiology) است که در آن، بیماری پوستی به خاطر استرس، تشدید می‌شود. سومین و آخرین مورد نیز "اختلالات روانی ثانویه" (secondary psychiatric disorders) هستند که در آن، وضعیت کنونی پوست، به اختلال روانی به ویژه افسردگی یا اضطراب منجر می‌شود.

با اینکه بسیاری از متخصصان پوست باور دارند ارتباطاتی میان سلامت پوست و سلامت ذهن وجود دارند، محدوده مسئولیت این دو حوزه و مکانیسم ورای ارتباط میان آنها هنوز کاملاً درک نشده است. وضعیت روحی می‌تواند به وخیم‌تر شدن وضعیت پوست منجر شود و برعکس آن نیز ممکن است.

 ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: