کد خبر: ۷۹۸۷۸۴
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۱
تعداد بازدید: ۲۴۷
استاد علوم سیاسی دانشگاه شیکاگو گفت: ترامپ می‌خواهد نظم بین‌المللی تحت سلطه آمریکا را از بین ببرد اما برای جایگزین کردن آن، چیزی به جز شعار «اول آمریکا» ندارد.
افراد عاقل‌ در اروپا و آسیا راهی برای دور زدن زورگویی‌های آمریکا پیدا کنند/ «نیت خوب» سران کاخ سفید در خاورمیانه، نتیجه‌ای جز مرگ صدها هزار نفر نداشته است

به گزارش خبرداغ، رونالد سانی، استاد علوم سیاسی دانشگاه شیکاگو در گفت‌وگو با  ایلنا، با اشاره به دستاوردهای برجام و خروج یک‌جانبه آمریکا از آن گفت: توافقی که توسط باراک اوباما و چند کشور دیگر با ایران امضا شد قدم مثبت و بسیار مفیدی در راستای صلح بود. اما متاسفانه این توافق به یک هدف ایدئولوژیک برای محافظه‌کاران ایالات متحده، اسرائیل، عربستان و بعضی دیگر از کشورها تبدیل شد.

وی افزود: توافقی را فرض کنید که ایران، آمریکا، روسیه و اروپا را به هم نزدیک کرد؛ این فوق‌العاده بود. شکی وجود ندارد که توافق هسته‌ای داشت به خوبی عمل می‌کرد.

دونالد ترامپ، کسی است که اطلاعاتش درباره تاریخ یا روابط بین‌الملل در حد یک نوزاد است

استاد علوم سیاسی دانشگاه شیکاگو با اشاره به اینکه دونالد ترامپ، کسی است که اطلاعاتش درباره تاریخ یا روابط بین‌الملل در حد یک نوزاد است، گفت: وی مانند توافق آب و هوایی پاریس، بی‌پروا از این توافق (برجام) نیز خارج شده و ضربه محکمی به آینده این سیاره وارد کرد.

سانی تاکید کرد: امیدوارم افراد عاقل‌تر در اروپا، آسیا و ایران بتوانند بر این مساله غلبه کرده و راهی برای دور زدن زورگویی‌های آمریکا پیدا کنند.

سیاست جهانی کردن لیبرالیسم آمریکا، نشان‌دهنده غرور و گستاخی یک ابرقدرت است

وی با اشاره به اقدامات مداخله‌جویانه آمریکا در خاورمیانه یادآور شد: در خاورمیانه و افغانستان«نیت خوب» سران آمریکا، از جورج دابلیو بوش و اوباما گرفته تا ترامپ، نتیجه‌ای جز درد، خرابی و مرگ صدها هزار نفر به همراه نداشته است. سیاست جهانی کردن لیبرالیسم آمریکا، میل این کشور برای انتشار لیبرال دموکراسی و کاپیتالیسم به کشورهایی که معتقدند عقب افتاده هستند، نشان‌دهنده غرور و گستاخی یک ابرقدرت است که بیش از حد قدرت داشته و دانش کافی برای اداره جهان به شکلی که نیاز است را در اختیار ندارد.

آمریکا باید دوباره جایگاهش را در دنیا ارزیابی کند

این استاد علوم سیاسی دانشگاه شیکاگو خاطرنشان کرد: ترامپ می‌خواهد نظم بین‌المللی تحت سلطه آمریکا را از بین ببرد اما برای جایگزین کردن آن، چیزی به جز شعار «اول آمریکا» ندارد.

وی با بیان اینکه آمریکا باید دوباره جایگاهش را در دنیا ارزیابی کند، گفت: ایالات متحده هنوز قدرت اول جهان است اما همانطور که «راب‌اسپیر» گفته «هیچکس مسیحی مسلح را دوست ندارد.». آمریکا به خاطر پول و قدرتش همواره یک بازیگر اصلی خواهد بود، اما باید خوب دقت کند که چی چیزی را دنبال کرده و برای رسیدن به آن تلاش می‌کند.

روند توسعه را نمی‌توان برای همیشه محبوس کرد

سانی افزود: کشورهای دیگر مانند چین، روسیه و ایران منافع خودشان را دارند، که ناگهان با منافع آمریکا منطبق نمی‌شود. تقریبا ۲۵ سال قبل فرصت مناسبی بوجود آمد و اتحاد جماهیر شوروی تصمیم گرفت در نظم جهانی تجدیدنظر کند، اما در مقابل، آمریکا بلوک خود را تشکیل داد، اروپا و ناتو را تقویت کرد و تلاش کرد روسیه را منزوی کند، به حمایت‌های بی‌دلیل از اسرائیل ادامه داد و مردم فلسطین را قربانی کرد، ایران را منزوی کرد، به عراق و افغانستان حمله کرد، از تجاوز عربستان به یمن حمایت کرد و اخیرا به کُردها خیانت کرد و .... این داستان ادامه دارد.

این استاد علوم سیاسی تاکید کرد: آینده نزدیک برای ایران چندان روشن به نظر نمی‌رسد. نه تنها به خاطر سیاست‌ها و جاه‌طلبی‌های آمریکا و اسرائیل، بلکه به خاطر سیاسیت‌های داخلی این کشور که آینده خود را فدای امروز کرده و جوانان را به دنبال کردن آرزوهای خود تشویق نمی‌کند. امیدوارکننده‌ترین نکته از نظر من، این است که روند توسعه را نمی‌توان برای همیشه محبوس کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: