کد خبر: ۷۹۸۵۹۵
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۳
تعداد بازدید: ۶۴۶
روسیه در اعتراض به اظهارات مقام های ژاپنی درباره آینده وضعیت حقوقی جزایر کوریل جنوبی و مالکیت ژاپن بر آنها، سفیر این کشور را احضار کرد.
روسیه، سفیر ژاپن را احضار کردبه گزارش خبرداغ به نقل از ایرنا: روسیه در اعتراض به اظهارات مقام های ژاپنی درباره آینده وضعیت حقوقی جزایر کوریل جنوبی و مالکیت ژاپن بر آنها، سفیر این کشور را احضار کرد.

 وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه ای اعلام کرد: تویوهیتسا کودزوکی سفیر ژاپن در روسیه به وزارت خارجه روسیه احضار و مراتب اعتراض مسکو در خصوص اظهارات مقام های ژاپنی درباره جزایر کوریل جنوبی به وی ابلاغ شد.

در بیانیه آمده است: ایگور مورگولوف معاون وزیر خارجه روسیه به سفیر ژاپن گفت که مسکو به سخنان اخیر سران ژاپن درباره عقد موافقت نامه صلح با روسیه از جمله ضرورت جلب تفاهم ساکنان جزایر کوریل جنوبی در صورت مالکیت ژاپن بر این جزایر و خودداری روسیه از طلب غرامت از توکیو اعتراض دارد.

وزارت خارجه روسیه در بیانیه خود یادآور شد: به سفیر ژاپن خاطرنشان شد که این گونه اظهارات مقام های کشورش ماهیت توافق های رهبران روسیه و ژاپن درخصوص تسریع روند مذاکرات صلح بر اساس بیانیه مشترک مورخه 1956 را تحریف و افکار عمومی دو کشور را در مورد محتویات مذاکرات دوجانبه گمراه می کند.

در ادامه این بیانیه آمده است: معاون وزیر خارجه روسیه به رئیس دستگاه دیپلماسی ژاپن همچنین گفت که این گونه اظهارات جز تلاش برای متشنج کردن فضای پیرامون مساله موافقت نامه صلح و تحمیل سناریوی خود برای حل این مساله بر طرف مقابل، معنای دیگری ندارد.

به گزارش رسانه ها، نخست وزیر ژاپن به تازگی گفت که در صورت مالکیت کشورش بر جزایر کوریل جنوبی، به خواسته ها و نقطه نظرات ساکنان این مناطق توجه خواهد شد.

گفتنی است روسیه و ژاپن با گذشت بیش از 70 سال از جنگ جهانی دوم، هنوز موافقتنامه صلح امضا نکرده اند، زیرا توکیو امضای موافقتنامه را مشروط به واگذاری جزایر کوریل جنوبی کرده است که در پایان جنگ به تصرف نیروهای شوروی درآمد و روسیه نیز وضعیت کنونی را به عنوان پیامدهای جنگ جهانی دوم تمام شده و غیرقابل بازگشت می داند.

سایه مالکیت چهار جزیره جنوبی کوریل بر روابط اقتصادی و سیاسی توکیو و مسکو سنگینی می کند و مسکو بارها اعلام کرده است که حاکمیت روسیه بر جزایر کوریل جنوبی قابل تردید نیست و نتایج کنفرانس یالتا، بیانیه پتسدام و برخی دیگر از اسناد در این باره را تاییدی بر ادعای خود می داند.

ژاپن نیز مدعی است که این جزایر برای این کشور است و روسیه حقی در آن ندارد و حضور نیروهای روسی در آن، به نوعی اشغال خاک ژاپن محسوب می شود و تا بازپس ندادن این مناطق، روابط به حالت عادی باز نمی گردد.

جزایر کوریل جنوبی شامل کوناشیر، ایتوروپ، هابومای و شیکوتان از یک سو به دلیل برخورداری از منابع نفت و گاز و نیز ذخایر آبزیان و از سوی دیگر واقع شدن در اقیانوس آرام از موقعیت راهبردی برای هر دو کشور برخوردار است.

جزایر کوریل اکنون به دروازه ورود زیردریایی های روسیه به اقیانوس آرام تبدیل شده است و اهمیت راهبردی نظامی برای روس ها یافته است.

ادامه استقرار نظامیان روسی در این جزایر که پنج هزار نفر جمعیت دارد، سبب شده است دو کشور قرارداد صلح امضا نکنند.

از نوامبر سال 2010 که «دمیتری مدودف»رئیس جمهوری وقت روسیه از جزایر کوریل بازدید کرد، مناقشه توکیو و مسکو بر سر این جزایر وارد مرحله ای جدید شد.

پس از اینکه نائوتو کان نخست وزیر وقت ژاپن این اقدام را وقیحانه خواند، روسیه دستور استقرار تجهیزات مدرن نظامی در جزایر مورد مناقشه را صادر کرد.

تاکنون چند دور مذاکره بی ثمر در مورد جزایر کوریل میان روسیه و ژاپن صورت گرفته است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: