کد خبر: ۷۹۶۲۹۵
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۷
تعداد بازدید: ۳۸۲
نباید شرایطی به وجود بیاید که فردی از تحصیل در دوره ابتدایی جا بماند.
60 درصد ترک تحصیل دانش آموزان به دلیل مشکلات اقتصادی است
به گزارش خبرداغ ، رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به مشکلات خروج زودهنگام دانش آموزان دوره ابتدایی از تحصیل گفت: 60 درصد خروج این دانش آموزان به دلیل مشکلات معیشتی و اقتصادی و 30 درصد آن مربوط به وضعیت اجتماعی و آسیب های اجتماعی؛ مهاجرت و طلاق است.

علی باقرزاده روز دوشنبه در همایش گرامیداشت هفته سوادآموزی در تالار فرهنگ با تاکید بر توجه به سوادآموزی و توسعه آموزش ابتدایی در استان تهران به ویژه حاشیه این استان و پایتخت اظهارداشت: نباید شرایطی به وجود بیاید که فردی از تحصیل در دوره ابتدایی جا بماند.

وی با اشاره به فعالیت 202 مدرسه یک نفره و 5 هزار کلاس پنج نفره در کشور گفت: این آمار نشان می دهد که آموزش و پرورش قصد دارد اقداماتی را برای تحصیل دانش آموزان ابتدایی انجام دهد اما متغیرهایی مانع ادامه تحصیل این دانش آموزان شده است.

باقرزاده با اشاره به هفتم دی ماه سال 58، سالروز تشکیل نهضت سوادآموی افزود: در شرایطی که هنوز دولت برخاسته از انقلاب و رای مردم شکل نگرفته بود، امام خمینی(ره) فرمان شکل گیری سوادآموزی را صادر کردند.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به اینکه ریشه کنی بی‌سوادی در گرو عزم و خیزش تمام مردم است، اظهارداشت: تاکنون اغلب طرح ها برای ریشه کنی بی سوادی با پشتیبانی دولت بوده نه توسط دولت و مسئولیت پذیری و همراهی مردم موجب شده برنامه های دولت در این حوزه موفق شود.

وی گفت: امام خمینی(ره)، بر سه عنصر تشکیل دهنده توسعه انسانی؛ آموزش، سلامت و رفاه تاکید کردند و در این حوزه خانواده محوری، مسجدمحوری را در توسعه سوادآموزی مورد توجه قرار داده اند.

باقرزاده افزود: با تمام فراز و فرودها در حوزه سوادآموزی توانستیم جز کشورهای موفق دنیا در این حوزه باشیم، در گروه سنی بالای 15 سال ایران در سال 1976 شاهد 36درصد باسوادی بودیم که میانگین دنیا حدود 70 درصد بود اما اکنون طبق گزارش‌های حدود 4درصد بالاتر از میانگین دنیا هستیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش اظهارداشت: در سال های اخیر سازمان نهضت سوادآموزی توانسته پنج جایزه بین‌المللی را در حوزه توسعه سوادآموزی از آن خود کند، آموزش اولیای بی سواد دانش آموزان یکی از طرح‌های ثبت‌شده در یونسکو است و طرح تلفیق سوادآموزی با مهارت هفتگانه ICDL (آموزش رایانه) نیز از دیگر طرح های قابل توجه این سازمان است.

وی گفت: امروزه تنها خواندن و نوشتن هدف سوادآموزی نیست بلکه سوادآموزی وسیله ای برای کسب مهارت در راستای بهبود زندگی، مهارت های شهروندی و مهارت های پایدار کسب و کار است و سواد ترکیبی را در این حوزه مورد توجه قرار می دهیم.

باقرزاده با اشاره به حمایت و پشتیبانی دولت از طرح های سوادآموزی تاکید کرد: در صدر عوامل موفقیت ریشه‌کنی بی سوادی، اراده قاطع حاکمیت بوده و سرآغاز هر برنامه منسجمی تصمیم‌ گیری است.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تغییر رویکردها در حوزه سوادآموزی به خصوص سوادآموزی بزرگسالان اظهارداشت: هدف ما آموزش است اما باید ابزار یادگیری نیز متناسب با نیازهای افراد در نظر گرفته شود و متاسفانه یکی از نقاط ضعف سوادآموزی همراه نبودن دانشگاه‌ها است.

وی گفت: دانشگاه‌ها در حوزه سوادآموزی به خصوص آموزش بزرگسال با سازمان نهضت سوادآموزی همراهی نکرده و ارتباط ندارند و سازمان تلاش کرده که به سمت سواد ترکیبی برود، بنابراین آموزش از طریق تلفن همراه و تبلت را در برنامه خود قرار داده که این طرح نیز نیازمند حامی مالی است.

باقرزاده با اشاره به توجه به یادگیری مادام‌العمر افزود: سالانه 300 میلیون صفحه بروشور تولید می شود که متاسفانه به لحاظ طراحی و سیاق جمله نویسی برای افراد نوسواد مناسب و کاربردی نیست که می‌توان این موضوع را با همکاری نهادهای مرتبط مدیریت کرد.

همایش گرامیداشت هفته سوادآموزی روز دوشنبه با حضور علی باقرزاده معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی، عبدالرضا فولادوند مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران، محمد صیدلو مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران، شکرالله حسن بیگی معاون سیاسی اجتماعی استانداری تهران و جمعی دیگر از مسئولان با تجلیل از فرمانداران برگزیده شهرستان های استان تهران، مدیران مناطق برگزیده این استان در حوزه توسعه سوادآموزی، آموزش دهندگان و سوادآموزان برتر در تالار فرهنگ برگزار شد.

یکم تا هفتم دی ماه هفته نکوداشت سواد آموزی نامگذاری شده است.

 ایرنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: