کد خبر: ۷۹۶۰۸۸
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۹
تعداد بازدید: ۵۰۵
یک رسانه نزدیک به عربستان سعودی می نویسد: سریال های تاریخی ترکی سوار بر موج نبش تاریخ امپراطوری عثمانی و اظهار مزایای حکومت سلاطین شده و قصد دارند در ضمن هدفی سیاسی، آرزوی اردوغان برای بازپس گیری تصویر پادشاهی که بر مناطق گسترده ای حکومت می کند را به نحوی جلوه بخشیده و فکر خلافت را احیا کنند.
العرب: سریال‌های ترکی، اعراب را نشانه گرفته؛ به دنبال تداعی بازگشت سلطان عثمانی اند / تصویر اردوغان به عنوان قهرمان مسلمانان، بن مایه سریال های ترک است / ترکیه چگونه با سریال سازی قدرت نرم خود را تقویت کرده؟

العرب نزدیک به عربستان سعودی نوشت: احیای اشتیاق برای امپراطوری عثمانی و توسعه طلبی آن، در کنار اینکه قهرمان سریال، عبدالحمید دوم است؛ نشان می دهد که این سریال، دارای محتوای سیاسی است.

به گزارش  خبرداغ به نقل از «انتخاب»، این رسانه عرب زبان ادامه داد: سریال های تاریخی ترکی سوار بر موج نبش تاریخ امپراطوری عثمانی و اظهار مزایای حکومت سلاطین شده و قصد دارند در ضمن هدفی سیاسی، آرزوی اردوغان برای بازپس گیری تصویر پادشاهی که بر مناطق گسترده ای حکومت می کند را به نحوی جلوه بخشیده و فکر خلافت را احیا کنند.

هنرمند معروف ترکی، بلونت اونال، قهرمان سریال «سلطان عبدالحمید دوم» اذعان می کند که این سریال دارای محتوای درامی سیاسی است؛ بویژه در مورد منطقه و جغرافیای ما.

اونال تصریح کرد:«ما در ابتدا نگران این بودیم که ایا این سریال مخاطب زیادی را به خود جذب خواهد کرد یا نه؛ که البته با استقبال گسترده ای در سرتاسر منطقه عربی، مواجه شدیم».

مشخص است که سریالهای ترکی با انتشار وسیع در سطح منطقه عربی، به دنبال ان است تا افکار مربوط به بازگشت خلافت و ضرورت وجود سلطانی قوی و عادل را در اذهان امت عرب تداعی کند، که قادر به کسب موفقیتهایی در مقابله با غرب است. بدین معنا، از احساس ناتوانی اعراب، در برابر قدرتهای بزرگ، برای تغذیه فکر بازگشت به گذشته عثمانی، استفاده می شود.

به نظر می رسد تصویر اردوغان در حالی که به دنبال رهبری و بازپس گیری هیبت سلاطین قدیم است، بن مایه اصلی افکار اغلب سریالهای ترکی است؛ بویژه آنکه امت عربی به دنبال یک قهرمان مسلمان هستند!

به گفته تحلیلگران، نفوذ فرهنگی ترکیه در منطقه عربی، جزء لاینفک سیاستهای دولت اردوغان است که به هر روشی، به دنبال دخالت در مسائل دولتهای عربی و اسلامی است.

رجب طیب اردوغان در مخیله خود، تصور می کند که قادر است بر تمام دولتهای عربی حکومت کند و با اینکه دولتهای عربی تمام اشکال بازگشت نفوذ قدیم عثمانی را رد می کنند، اما نظام ترکیه از تمام ابزارهای لازم برای گسترش نفوذ سیاسی، اقتصادی و فرهنگی خود در منطقه عربی استفاده می کند.

علاوه بر این، تحلیلگران هشدار می دهند که قدرت نرم ترکیه توانسته است در تفکر مخاطب عربی نفوذ کند و فیلمها و سریالها تاثیر بسیاری در جذب گردشگران عرب برای سفر به ترکیه، استفاده از کالاهای آن و همچنین، ترویج زبان ترکی، داشته اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: