کد خبر: ۷۹۵۴۷۷
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۹
تعداد بازدید: ۲۵۸
وزیر جهاد کشاورزی،کشت نشایی را از دیگر برنامه های این وزارت برای مدیریت مصرف آب عنوان کرد و افزود:در کشت نشایی در مقایسه با بذرکاری ۲۵ تا ۳۰ درصد،مصرف آب کاهش می یابد و این روش به سرعت در کشور در حال گسترش است.
محمود حجتی: تراز غذای کشور در سال جاری بهبود یافت/ ضرورت مدیریت منابع و مصرف آب
 وزیر جهاد کشاورزی بر ضرورت مدیریت منابع و مصرف آب در اختیار تاکید کرد و گفت:در پنج سال اخیر، بیشترین سرمایه گذاری در تاریخ کشور برای افزایش بهره وری آب در مزرعه انجام شده است.

به گزارش خبرداغ به نقل از  انتخاب،محمود حجتی در دومین کنفرانس دوسالانه اقتصاد آب در اتاق ایران با اشاره به این که برگزاری این کنفرانس در توجه و فرهنگ سازی درباره موضوع آب موثر بوده است،اظهار داشت:به منظور تغذیه و جلوگیری از برداشت بی رویه از سفره های آب زیرزمینی،طرح تعادل بخشی آب در دستور کار دولت قرار گرفت و این طرح با مدیریت وزارت نیرو و مشارکت مردم در حال اجرا می باشد.

وی بر لزوم تدوین و اجرای طرح های جداگانه برای مدیریت منابع و مصرف آب در ۶۱۰ دشت کشور تاکید کرد و افزود:مشارکت جوامع محلی و دستگاه های ذی ربط در اجرای این طرح ها ضروری است.

حجتی با اشاره به این که ملت ایران در طول تاریخ بهترین بهره برداران از منابع آب بوده اند،یادآوری کرد:قنات از افتخارات ملت ایران در بهره برداری صحیح از منابع آب است و امروز نیز مردم در برخی استان ها با کاهش برداشت از حقابه هایشان نسبت به تعادل بخشی آب سفره های زیرزمینی اقدام می کنند.

وی خاطرنشان کرد: کشاورزان بیش از دیگران باور دارند اگر چاه ها خشک شوند،معیشت آنان نیز تحت تاثیر این خشکی از بین خواهد رفت.

حجتی با بیان این که در دنیا حدود ۷۰ درصد آب در بخش کشاورزی مصرف می شود،اظهار داشت:در ایران به خاطر شرایط خشکی این رقم حدود ۷۵ درصد برآورد می شود.

وزیر جهاد کشاورزی سپس به طرح های این وزارت برای مدیریت مصرف آب کشاورزی اشاره کرد و گفت:به منظور جلوگیری از هدر رفت آب در بخش کشاورزی ابتدا لازم است آب را از سد و یا مظهر آب با لوله به گیاه در مزرعه و یا باغ منتقل کنیم.

وی با اشاره به این که در دولت های یازدهم و دوازدهم بیشترین سرمایه گذاری دولتی برای استفاده از آب با کمترین هدر رفت صورت گرفته است،یادآور شد:در این دوره با بهره گیری از دانش و تکنولوژی روز،راندمان آبیاری سالانه دو درصد افزایش یافته است.

حجتی با بیان این که ارزش اقتصادی گیاه در ازای مصرف آب در این دوره مورد توجه قرار گرفته است،گفت:به خاطر محدودیت منابع آب در تابستان و تبخیر زیاد،محصولات آب بر و تابستانه مانند ذرت را ترجیح دادیم با واردات آب مجازی از دیگر کشورها تامین کنیم.

وی اضافه کرد:به منظور بهره گیری از آب سبز (باران) ،فصل کشت برخی دیگر از محصولات نظیر چغندرقند را از بهار به پاییز منتقل کردیم.

وزیر جهاد کشاورزی،کشت نشایی را از دیگر برنامه های این وزارت برای مدیریت مصرف آب عنوان کرد و افزود:در کشت نشایی در مقایسه با بذرکاری ۲۵ تا ۳۰ درصد،مصرف آب کاهش می یابد و این روش به سرعت در کشور در حال گسترش است.

حجتی،توسعه کشت های گلخانه ای را از دیگر راهکارهای وزارت جهاد کشاورزی برای مدیریت مصرف آب اعلام و تصریح کرد:بهره وری آب در کشت های گلخانه ای در برخی محصولات جالیری تا ۱۰ برابر افزایش می یابد.

وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان ساخت:در شش ماهه نخست سال جاری حدود ۱۴۰۰ هکتار گلخانه در کشور ایجاد شده که این میزان دو برابر مدت مشابه سال گذشته است.

وی با اشاره به نقش کشت های گلخانه ای در اقتصاد آب و تولید ثروت، اظهار امیدواری کرد با همکاری وزارت نیرو،محدودیت تخصیص آب به گلخانه ها مرتفع شود.

حجتی خاطرنشان کرد:برخی از استان های کشور از نظر اقلیمی و به صورت طبیعی آماده توسعه کشت های گلخانه ای هستند و می توان در آنها محصولات خارج از فصل که ارزش اقتصادی و سودآوری بالایی دارند،تولید کرد.

وزیر جهاد کشاورزی گفت:علیرغم آن که هر سال آب کمتری به بخش کشاورزی تخصیص داده شده است اما آمار صادرات و واردات هشت ماهه امسال نشان می دهد،تراز غذای کشور در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱.۲ میلیارد دلار بهبود یافته و از منفی ۳.۵ میلیارد دلار در سال ۹۶ به منفی ۲.۳ میلیارد دلار رسیده است.

حجتی تصریح کرد:در ۵ سال اخیر،بهره وری آب سالانه ۶ درصد رشد داشته و از تولید حدود ۹۰۰ گرم ماده خشک به ۱۳۲۰ گرم به ازای مصرف یک متر مکعب آب ماده خشک افزایش یافته است.

وی استفاده از بذور جدید و مکانیزاسیون کشاورزی را در افزایش بهره وری آب موثر دانست و تاکید کرد:اجرای طرح تعادل بخشی برای افزایش راندمان و بهره وری آب ضروری است.

پس از سخنان وزیر جهاد کشاورزی،تفاهم نامه طرح بهره وری آب کشور توسط محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی و غلامحسین شافعی رئیس تاق بازرگانی،صنایع و معادن ایران امضا شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: