کد خبر: ۷۹۵۴۶۹
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۳
تعداد بازدید: ۲۲۲
وزیر اطلاعات در پاسخ به نماینده مردم میاندوآب گفت: امروز با شرایطی مواجه هستیم که سرویس‌های امنیتی کشورهای همسایه و حتی کشورهای دوردست مستقیم علیه امنیت کشور ما وارد عمل شده‌اند.
شرایط امنیتی امروز با سال‌های گذشته متفاوت است/ گاهی هفته‌ای 2 تیم تروریستی را شناسایی می‌کنیم

به گزارش خبرداغ به نقل از ایلنا، حجت‌الاسلام سیدمحمود علوی وزیر اطلاعات صبح امروز در صحن علنی مجلس  در پاسخ به سؤال جهانبخش محبی‌نیا نماینده مردم میاندوآب در مورد اقدامات این وزارتخانه برای مبارزه با تروریسم، گفت: من از آقای محبی‌نیا تشکر می‌کنم که با سؤال عالمانه خودشان فرصتی برای طرحی از بخش کارکرد فعالیت‌های نرم‌افزاری وزارت اطلاعات را مهیا کرده است. 

وی ادامه داد: گزارشی که نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مطرح کردند بیشتر جنبه گزارش آنچه در کمیسیون اتفاق افتاده بود اما فکر می‌کنم برای بیان بهتر مسائل آقای محبی‌نیا سؤال را مطرح کنند تا ابعاد موضوع مشخص شود و من در خدمت شما عزیزان سؤال ایشان را پاسخ دهم.

در پاسخ به سوال جهانبخش محبی نیا، گفت: در مورد بخشی از سخنان وی باید بگویم جانا سخن از زبان ما می گویی اما در زمینه مسائل امنیتی آنچه در کمیسیون بدان اشاره شد ناظر به امنیت بود و مسائل دیگر را کمتر در بر می گرفت اما بیان وی امروز مقداری فراتر از محدوده سوالی بود که در کمیسیون مطرح کرده بود.

وزیر اطلاعات ادامه داد: شرایط امنیتی امروز ما متفاوت با سال های گذشته است و امروز با شرایطی مواجه هستیم که سرویس های امنیتی کشورهای همسایه و حتی کشورهای دوردست مستقیم علیه امنیت کشورمان وارد عمل شده اند.

وی افزود: از جریان های تروریستی و گروه‌های تروریستی با تمام وجود هم به صورت نقدی، هم کالایی، هم آموزشی حمایت تمام عیار می کنند، ما سال هایی را پشت سر می گذاریم که در سالیان قبل یکی از حامیان تروریست ها یعنی داعش دولت خودخوانده تشکیل داده بود و تروریست ها در حوزه این دولت خودخوانده از مراکز آموزشی مجهز مربوط به ارتش های عراق و سوریه بهره مند بودند و در آنجا آموزش می دیدند.

علوی یادآور شد: تروریست ها به اموال های عظیم ارتش های سوریه و عراق دست پیدا کرده بودند و سلاح و مهمات آن ها در اختیار تروریست ها قرار گرفته بود امروز هم اگر داعش زمین را از دست داده است اما اسلحه را از دست نداده است و سلاح را زمین نگذاشته است، پشتیبانی لجستیکی از گروه های تروریستی توسط سرگیست های کشورهای همسایه با تمام معنا ادامه دارد و شرایطی را فراهم کرده اند که اگر قبلا تیم های تروریستی در جنوب شرق یا شمال غرب یا جنوب غرب کشور با یک پیکان وانت و چند اسلحه کلاشینکف وارد کشور می شدند امروز با ماشین های نوع شاسی بلند تیزرو و موتورهای قوی و اسلحه های تیربار و فشنگ های بسیار زیاد و یا حتی با توپ های ۲۳ میلی متری ضد هوایی وارد مرزهایمان می شوند و تعرض می کنند.

وزیر اطلاعات اظهار کرد: قبلا آموزش هایی در حد آموزش های ابتدایی چریکی و یا نظامی می دیدند اما الان به غیر از آن آموزش های اطلاعاتی هم می بینند که چگونه تماس ها و ارتباطات و رفت و آمدها و قرارهای خودشان را از دید عوامل و منابع اطلاعاتی پنهان کنند.

وی افزود: ما با چنین شرایط متفاوتی مواجه هستیم که مستقیما سرویس رژیم صهیونیستی با تمام توان وارد عمل شده و تیم های تروریستی را ساماندهی می کند تا حمایت آمریکای جنایتکار و سرویس جریان های مختلف ضد انقلابی را به هم نزدیک می کنند و سعی در همگرایی و هم افزایی آن ها دارند و در سطح دنیا در یکی دو سال اخیر بیش از ۶۴ همایش و نشست و هم اندیشی بین جریان های مختلف قومی، ضد انقلابی برگزار شده برای اینکه چگونه ضعف مبارزه خود را با جمهوری اسلامی یکی کنند.

علوی تاکید کرد: طبیعی است که در این شرایط، شرایط متفاوت امنیتی به وجود می آید اما با این همه حساسیت ما در جمهوری اسلامی با مسئله امنیت چگونه برخورد کردیم آیا نسبت به اعتبارات دستگاه های امنیتی و وزارت اطلاعات توجه لازم را داشته ایم که وزارت اطلاعات بدون ابزارهای لازم، تکنولوژی جدید در عرصه کار اطلاعات به کار بگیرد و در زمینه رصد و اشراف اطلاعاتی کار خود را به نحو احسن انجام دهد.

وزیر اطلاعات بیان کرد: وضعیت بودجه ما همچون قبل تغییر نکرده ولی انتظارات تغییر کرده است، این طبیعی است که وقتی لجستیک و تجهیزات وزارت نامتناسب با حرکت و بسیج دشمن باشد ما با تهدیدها مقداری مشکل تر حرکت می کنیم.

وی عنوان کرد: با این حال وزارت اطلاعات از همان سال های اول با احصاء نقاط قوت و ضعف امنیتی فرصت‌ها و تهدیدها و برآورد مسائل کلان امنیتی، سند راهبردی امنیتی وزارت را تدوین کرده و بر پایه سیاست های اجرایی را تدوین کرده، برنامه های عملیاتی را طراحی کرده و کارنامه خود را بر این پایه برمبنای علمی به اضافه مهارت ها و تجاربی که طی سی و چند سال کار اطلاعاتی اندوخته، کار خود را تنظیم کرده است.

وزیر اطلاعات تصریح کرد: هرسال وزارت اطلاعات تقویم امنیتی سال را تنظیم کرده و در اختیار مقامات کشور قرار داده که همواره مورد توجه قرار گرفته است، در این راهبرد وزارت اطلاعات پیشگیری را مقدم بر درمان قرار داده است و درمان را به عنوان آخرین راهکار و برخوردهای سخت افزارانه و به نوعی پلیسی را به عنوان آخر الدواء و اتاق عمل را به عنوان آخرین راهکار درمان قرار داده است، همچنین در زمینه علل و معلول های امنیتی به علت ها پرداخته، بیش از آنکه به معلول ها بپردازد و برای پیشگیری از چالش ها با پیش بینی چالش های امنیتی بیش از ۳۰ گزارش راهبردی در ۱۰ ماه گذشته در اختیار مقامات عالی نظام قرار داده است.

وی تاکید کرد: وزارت اطلاعات به خوبی نشان داده است که دارای هوشمندی پیش بینی حوادث امنیتی است و هشدار به موقع در عرصه ها است. ذکر مصادیق این موارد نیازمند فرصت بیشتری است که اگر در اختیار وزارت قرار بگیرد مشروحا برای نمایندگان بیان خواهیم کرد.

علوی بیان کرد: در میدان مقابله با اقدامات امنیتی با توجه به توسعه حرکت تیم های تروریستی و بسیج دشمن که ما در چند سال قبل، سه ماهی یکبار یک تیم تروریستی را زیر ذره بین می بردیم اما در شرایط کنونی گاه هفته ای دو تیم تروریستی را شناسایی می کنیم و اقداماتشان را خنثی می کنیم، با این کار دامنه رصد و اشراف اطلاعاتی را بر تحرکات تیم های تروریستی و سرویس های پشتیبان آن ها گسترش دادیم.

وزیر اطلاعات افزود: ما در زمینه شکل گیری و علل شکل گیری تیم های تروریستی بررسی های لازم را انجام دادیم و تاکنون بیش از ۳۰۰ مورد تیم ها را شناسایی کرده ایم و اقدامات آن ها را شناسایی و به موقع زیر ضربه برده ایم و از اقدامات آن ها جلوگیری کرده ایم، در این هجمه همه جانبه تروریستی از شرق و غرب و جنوب کشور تنها مواردی که آن ها موفق شده اند همین چند موردی بود که آقای محبی نیا ذکر کرد که به تعداد انگشتان یک دست هم نمی رسد و این در شرایطی است که در سال های قبل از خدمتگزاری این خدمتگزار شما و مردم در عرصه امنیت که نه این حمایت سرویس های امنیتی بوده و نه آن امکانات آموزشی بوده و نه این لجستیک و تدارکات بوده و نه این شرایط مساعد برای تروریست ها وجود داشته ما یک اقدام تجاری در مسجد امام علی (ع) زاهدان، یکی در مسجد جامع زاهدان و یکی در مسجد امام حسین (ع) چابهار و یکی که منجر به شهادت شهید شوشتری شد و یکی منجر به انفجار اتوبوس پاسداران شد شهادت دانشمندان هسته ای، انفجار مهاباد و موارد دیگر در شرایطی که تیم های تروریستی، وضعیت و امکانات فعلی را در اختیار نداشتند اما در شرایط کنونی وزارت اطلاعات موفق شده از هر ۱۰۰ اقدام تروریستی ۹۷ تا ۹۸ اقدام را خنثی کند و فقط یکی دو مورد موفق شده اند. در کجای دنیا تیمی که ۹۸ گل زده را و فقط یکی دو گل خورده را به عنوان تیم بازنده به حساب می آورند.

علوی بیان کرد: در مطالعات امنیت بین المللی کشورهای پیشرفته دنیا که از قوی ترین سرویس ها برخوردار هستند را همچون آلمان، فرانسه و آمریکا، ایران از نظر ناامنی در آخرین ردیف قرار گرفته است، شما در دنیا هیچ سرویس امنیتی را پیدا نمی کنید که ادعا کند می تواند مانع از ۱۰۰ درصد اقدامات تروریستی شود چرا که ممکن است برخی اقدامات از دست رفته و رخنه کند اما این مهم است که از چند اقدام یک اقدام رخنه می کند.

وزیر اطلاعات در پایان خاطرنشان کرد: آنچه وزارت اطلاعات تاکنون انجام داده است و آقای محبی نیا هم در جریان آن قرار داشته و آن را تصدیق می کند توانسته موارد ضد امنیتی را به حداقل ممکن برساند و مقایسه آنچه بین سال های ۸۷ تا ۹۲ و آنچه بین ۹۲ تا ۹۵ اتفاق افتاده گواه بسیار خوبی بر این مدعا است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: