کد خبر: ۷۹۵۳۸۶
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۸
تعداد بازدید: ۲۸۱
اسماعیلی:
یک عضو حقوق‌دان شورای نگهبان گفت: وقتی استفاده از یک شبکه اجتماعی ممنون شده است استفاده از آن معنی ندارد.
برخی دست‌شان به کیبورد نخورده اما اظهارنظرشان درباره فضای مجازی از مدیر عامل مایکروسافت بیشتر استبه گزارش خبرداغ به نقل از  ایلنا، محسن اسماعیلی در هفتمین همایش ملی نفت و پژوشه در فرآیند قانونگذاری با بیان اینکه تحول و دانش با سرعتی اتفاق می‌افتد که اگر آینده پژوهش نشود عقب‌افتادگی‌ها با سرعت بیشتری به سمت ما خواهند آمد گفت: باید در زمینه پژوهش احساس نیاز کنیم و در این زمینه آینده نگری داشته باشیم. ما با آینده‌نگری در فرآیند تقنینی را به آینده پژوهی تبدیل کنیم.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان با بیان اینکه آینده‌پژوهی به عنوان یک ضرورت پذیرفته شده است اظهار داشت: بیش از این ما می‌آمدیم و آینده را حدس می‌زدیم و پس از آن به تقنین می‌پرداختیم اما امروز این گفتمان تغییر کرده و ما نباید آینده را حدس بزنیم بلکه ما باید آن را براساس پژوهش بسازیم.

ویبا اشاره به اینکه تفاوت آینده پژوهی و آینده نگری بسیار زیاد است، گفت: در آینده پژوهی گیر کرده‌ایم و باید استعدادهایی را که داریم در این عقب‌ماندگی جبران کنیم. در حال حاضر تحول دانش با سرعتی اتفاق می‌افتد که اگر آینده پژوهی در کشور ما اتفاق نیفتاد عقب‌ماندگی‌های بسیاری خواهیم داشت.

اسماعیلی با اشاره به تدوین طرح و قوانین در جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: اگر قانون خوب است باید قابلیت اجرا در جامعه را داشته باشد مهم کارآمدی قانون است کما اینکه نظارت بر اجرای آن و پایبندی بر آن نیز جزو فرآیند قانونگذاری به شمار می‌آید.

وی تاکید کرد: اگر قانون تصویب شود و در رده مسئولان کشور حرمت آن نگه داشته نشود و به زیر پا برود کیان مجلس و روح قانونگذار لطمه می‌خورد.

وی با اشاره به قانون عدم استفاده از ظرفی از شبکه‌های اجتماعی بیان کرد: معنایی ندارد که استفاده از فلان شبکه ممنوع باشد اما همه ما در آن فعالیت داشته باشیم. چطور در این شرایط انتظار داریم که مردم به مصوبات ما عمل کنند. در حالی که شب نشده خودمان این مصوبات را نقض می‌کنیم.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان خاطرنشان کرد: اگر قانون خوب است برای همه خوب است و اگر بد است برای همه بد است و باید مقدس نگاه داشته شود.

وی ادامه داد: گاهی قانون خوب نوشته می‌شود اما با واقعیت‌های اجتماعی سازگار نیست لذا مجبوریم که آن را منسوخ کنیم زیرا اجرایی شدن آن خسارت‌بار است.

وی با بیان اینکه صد سال پیش در فقه شیعه گفته شد قانون به عنوان رساله علمی است لذا امروز نباید در قانون تردید شود گفت: حساسیت در زمینه قانونگذاری خوب است اما معلوم نیست که این نوع اعمال حساسیت موفق باشد. امروز میزان اظهارنظر کسانی که دستشان در عمرشان به کیبورد نخورده درباره فضای مجازی کشور از همه اظهارنظرهای مدیرعامل ماکروسافت بیشتر است. این حساسیت‌ها خوب است ولی باید جوابی برای آینده پژوهشی باشد.

اسماعیلی با تاکید بر اینکه ما نمی توانیم مقابل واقعیات بایستیم عنوان کرد: باید واقعیات را بپذیریم و به دنبال تعامل باشیم نه تقابل.

وی با اشاره به اظهارات امام خمینی مبنی بر اینکه تخلف از قانون حرام است گفت: با این حال در برخی موارد تخلف از قانون انجام می‌شود که این مسئله می‌تواند ضربه‌ای محکم به کیان کشور وارد کند. ما نیازمند یک تحول در قانونگذاری هستیم بنابراین دیگر از این مسئله عبور کردیم که نقش پژوهش را در ارگان‌های چنین برنامه‌ای ببینیم.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان با خاطرنشان کردن این مطلب که پژوهش هزینه نیست و پس‌انداز است گفت: ما باید بدانیم اگر این کشور قرار است در منطقه و جهان نقش منحصر به فردی ایفا کند، ایفای این نقش بدون آینده‌پژوهشی محقق نخواهد شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: