کد خبر: ۷۹۵۳۷۰
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۷
تعداد بازدید: ۸۵۴
طبق توافق صورت گرفته میان سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان، خودروسازان و قطعه‌سازها، قیمت خودروهای داخلی به‌طور میانگین، ۷۰درصد افزایش خواهد یافت.
قیمت احتمالی خودرو‌های پرتیراژ داخلی
به گزارش خبرداغ به نقل از دنیای اقتصاد: طبق توافق صورت گرفته میان سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان، خودروسازان و قطعه‌سازها، قیمت خودروهای داخلی به‌طور میانگین، ۷۰درصد افزایش خواهد یافت.

بر این اساس، قیمت‌گذاری خودروهای بالای ۴۵ میلیون تومان به نوعی آزاد بوده و خودروسازان می‌توانند خود نسبت به تعیین قیمت این دسته از محصولات اقدام کنند. در مورد خودروهای کمتر از ۴۵ میلیونی نیز مقرر شده سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار نسبت به کشف قیمت و ابلاغ نرخ‌های جدید اقدام کنند. پیگیری‌ها نشان می‌دهد سازمان حمایت، خودروسازان و قطعه‌سازان در نهایت بر سر افزایش میانگین ۷۰درصدی قیمت خودروها توافق کرده‌اند. این در شرایطی است که هنوز خوان آخر یعنی موافقت ستاد تنظیم بازار با قیمت‌های جدید، باقی مانده و باید منتظر ماند و دید این ستاد نرخ‌های جدید را می‌پذیرد یا لیست مربوطه را بابت اصلاح، به سازمان حمایت عودت خواهد داد.

با فرض اینکه ستاد تنظیم بازار نیز فرمول جدید قیمت‌گذاری را بپذیرد و قیمت خودروها بین ۵۰ تا ۱۳۰ درصد (میانگین ۷۰ درصد) بالا برود، کف قیمت در کارخانه به حدود ۳۵ میلیون تومان خواهد رسید. بنابر گفته قطعه‌سازان، سازمان حمایت رشد ۱۵۱ درصدی هزینه تولید قطعات (ناشی از صعود نرخ ارز و رشد قیمت مواد اولیه) را پذیرفته است. با در نظر گرفتن رقم ۱۵۱ درصد و اینکه سهم قطعات در یک خودرو حدود ۸۰ درصد لحاظ می‌شود، می‌توان به قیمت‌های احتمالی خودروهای زیر ۴۵ میلیون تومان نزدیک شد.

به‌عنوان مثال، پراید ۱۳۱ که در حال حاضر قیمتی حدود ۲۳ میلیون تومان در کارخانه دارد، احتمالا مشمول افزایش قیمت ۵۰ درصدی خواهد شد و این یعنی قیمت آن به ۳۴ میلیون ۵۰۰ هزار تومان می‌رسد. در حال حاضر قیمت پراید ۱۳۱ در بازار حدود ۳۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است و بنابراین افزایش ۵۰ درصدی، فاصله قیمت کارخانه و بازار آن را از ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان فعلی به یک میلیون تومان کاهش می‌دهد.

به جز پراید اما دیگر خودرویی که احتمالا مشمول حداقل افزایش قیمت خواهد شد، پژو ۴۰۵ است که در حال حاضر حدود ۳۳ میلیون تومان در کارخانه و ۵۷ میلیون تومان در بازار به فروش می‌رسد. بنابراین با فرض افزایش ۵۰درصدی، قیمت پژو ۴۰۵ در کارخانه به ۴۹میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خواهد رسید و فاصله قیمت کارخانه و بازار آن روی عدد ۷ میلیون و ۵۰۰هزار تومان خواهد ایستاد.

در بین دیگر خودروهای زیر ۴۵ میلیونی، پژو ۲۰۶ به احتمال فراوان بیش از ۵۰ درصد افزایش قیمت خواهد داشت. اگر همان عدد میانگین ۷۰درصدی را برای ۲۰۶ لحاظ کنیم، قیمت تیپ ۲ این محصول در کارخانه به بیش از ۶۱ میلیون تومان خواهد رسید. همچنین تیپ ۵ پژو ۲۰۶ نیز پس از اعمال افزایش قیمت ۷۰ درصدی احتمالی، قیمتی برابر با ۷۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در کارخانه خواهد داشت؛ در نتیجه، فاصله قیمت کارخانه و بازار پژو ۲۰۶ بسیار کاهش خواهد یافت. از سوی دیگر، تیبا نیز احتمالا با افزایش قیمتی بالاتر از نرخ حداقل، مواجه می‌شود.

این محصول در مدل معمولی خود ۲۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان (در کارخانه) قیمت دارد و اگر فرض کنیم عددی بین نرخ حداقل و نرخ میانگین به قیمت آن اضافه شود (مثلا ۶۰ درصد)، این خودرو تبدیل به محصولی ۴۴ میلیون تومانی خواهد شد. تیبا ۲ هم که در حال حاضر حدود ۳۱ میلیون تومان قیمت دارد، با فرض افزایش ۶۰ درصدی، قیمت آن در کارخانه به حدود ۵۰ میلیون تومان خواهد رسید.

اما در مورد پژو پارس معمولی نیز به‌عنوان خودرویی زیر ۴۵ میلیون تومان، احتمالا افزایش قیمتی بیش از ۵۰ درصد (شاید میانگین ۷۰درصدی) لحاظ خواهد شد، بنابراین این محصول قیمتی حدود ۶۹ میلیون تومان در کارخانه خواهد داشت. در مورد سمند نیز اگر فرض را بر افزایش ۷۰ درصدی بگذاریم، قیمت این محصول در مدل EF۷ به بیش از ۵۷ میلیون و ۵۰۰هزار تومان خواهد رسید.

شرایط قیمت‌گذاری اما در مورد تندر-۹۰ به احتمال فراوان با سایر زیر ۴۵ میلیونی‌ها تفاوت خواهد داشت، زیرا این محصول از قطعات خارجی بیشتری بهره می‌برد و ارزبری آن بالاتر است. با این حال اگر فرض را بالاتر از عدد میانگین (مثلا رشد ۸۰ درصدی) قرار دهیم، با یک حساب سرانگشتی مشخص می‌شود قیمت تندر E۲ در کارخانه به حدود ۸۰ میلیون تومان خواهد رسید. داستان در مورد دیگر اعضای خانواده ال۹۰ متفاوت است، چه آنکه آنها با توجه به قیمت بالای ۴۵ میلیون تومان‌شان، توسط خودروسازان و احتمالا در حاشیه بازار قیمت‌گذاری خواهند شد.

قیمت احتمالی خودروهای پرتیراژ داخلی اعلام شد

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
اکبر
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۶
0
0
ببخشید ولی این قیمتها فقط و فقط بدرد جیب پر پول مسئولین میخورد نه مردم بدبخت و بینوا و بدون حامی،
با احتساب گرانی های روزهای اخیر در بازار ، که آنهم نتیجه بی فکری و بی قیدی مسئولین و نهایتا آزادسازی قیمت توسط خودروسازان است قیمت تیبا صندوقدار اکنون در بازار و آماده تحویل بین 39 تا 41 میلیون تومنه بعد میخوان قیمت کارخانه را با 60درصد اضافه به 44 میلیون برسانند !!!!!!واقعا خدا سایه چنین خودروسازان و چنین مسئولین دلسوزی را هر چه زودتر از سرمان کم کند
آفای وزیر صنعت و آقایان نماینده و اعضای سازمان حمایت ، گرانی ها و افزایش قیمتها را با حقوق و جیب خودتان محاسبه نکنید با جیب خالی کارگر و کارمند بدبختی محاسبه کنید که بعد از 20سال سابقه و هزارجور مکافات و قرض و از گلوی زن و بچه زدن 23 میلیون پول یک پراید را جور کرده و حالا با الطاف شما و به فرض احتساب 50درصد افزایش قیمت ، معلوم نیست 10میلیون باقی را باید از کجا تامین کند!!!!!!
خدا لعنتتان کند با این وضعیتی که برای مردم بوجود آورده اید . همان بهتر که کارگر و کارمند جماعت آرزوی داشتن یک پراید یا تیبای فکستنی به اصطلاح نو را به گور ببرد .
واقعا روی شمر و عمرعاص و حرمله را سفید کرده اید .3ماه است مردم را بلاتکلیف گذاشته اید که اینگونه از حقوقشان حمایت کنید؟؟؟؟
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
0
0
یعنی خدایی اینا از درامد مردم خبر دارن یا خودشونو زدن به اون راه
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: