کد خبر: ۷۹۵۳۴۹
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۷
تعداد بازدید: ۲۳۶
پورحسین شقلان :
یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: شاید مسائلی وجود داشته باشد اما نه اصلاح‌طلبان و نه اصول‌گرایان ممکن است به دلیل توجه به موقعیت اجتماعی و سیاسی خود آن را مطرح نکنند. نمایندگان شاید مطالبی را عنوان نکنند که آینده سیاسی‌شان را به خطر بیاندازد.
بیشترین تذکرات نمایندگان را وزارت راه و شهرسازی دریافت کرده است/ نمایندگان مطالبی که آینده سیاسی‌شان را به خطر بیاندازد، مطرح نمی‌کنند

به گزارش خبرداغ به نقل از  ایلنا ،شکور پورحسین شقلان درباره عملکرد وظایف نظارتی مجلس شورای اسلامی در دهمین دوره پارلمان، گفت: آمار و ارقام موجود عملکرد مجلس در این حوزه را نشان می‌دهد. آمار مجلس در پایان اجلاسیه دوم درمورد حوزه نظارت منتشر شد، حتی مقایسه‌ای با دوره‌های قبل هم انجام شده است.

بیشترین تذکرات نمایندگان در دوره دهم متوجه وزارت راه و شهرسازی است

وی با بیان اینکه ما برای بررسی عملکرد مجلس در حوزه نظارتی باید دوره دهم را با سایر دوره‌های مجلس مقایسه کنیم، تاکید کرد: مجموع تعداد تذکرات، سوالات، استیضاح‌ها، سوال از رئیس‌جمهور و وزرا در این دوره بیش از سایر دوران بوده است. حوزه نظارتی مجلس این دوره برجسته‌تر بوده است و علت آن این است که ما مشکلات منبع‌سوزی در حوزه‌های اقتصادی داریم که باعث شد که نمایندگان از این اهرم نظارتی بیشتر استفاده کنند.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس یادآور شد: بیشترین تذکرات نمایندگان را وزارت راه و شهرسازی درمورد جاده‌های مواصلاتی و عدم توسعه متوازن دریافت کرده است. بعد از آن وزارت جهاد کشاورزی درمورد خرید تضمینی محصولات کشاورزی بیشترین تعداد تذکر را داشته و سپس وزارت نیرو درباره مدیریت حق‌آبه‌ها و کمبود آب در معرض تذکرات نمایندگان واقع شده است. بنده پرینت تذکرات وزارت نیرو را گرفته‌ام و نشان می‌دهد از زمان  آمدن آقای اردکانیان به این وزارت‌خانه نزدیک به دویست سوال مطرح شده است و این نشان دهنده نظارت نمایندگان بر وزارت نیرو است.

گاهی نظارت جدی می‌شود اما ناکارآمد است

وی تصریح کرد:‌ اگر این نظارت‌ها و استیضاح‌ها و ... زیاد باشد مدیریت اجرایی کشور را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد چراکه وزرا مجبور می‌شوند همه‌ روزه به سوالات نمایندگان پاسخ بدهند. نظارت نمایندگان جدی بوده است. بنده حوزه نظارت را در مقایسه با حوزه تقنینی مجلس غیر از برنامه ششم توسعه و قانون بودجه و چند قانون مهم دیگر پررنگ‌تر می‌بینم؛ اما اینکه چرا نظارت مجلس نتیجه‌ بخش نیست این به مشکلات جدی کشور در عرصه‌های سیاسی و اقتصادی و فرهنگی برمی‌گردد. گاهی نظارت جدی می‌شود اما ناکارآمد است و نتیجه ندارد و گاهی وزرا ناتوان از حل مشکلات هستند.

نمایندگان مطالبی که آینده سیاسی‌شان را به خطر بیاندازد، مطرح نمی‌کنند

نماینده مردم پارس‌آباد در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا نمایندگان تحت تاثیر انتخابات  سال آینده مجلس صراحت بیان خود را از دست داده‌اند؟ گفت:‌ به هرحال نظام خط قرمزهایی دارد و به نوعی برای همه مهم است. مثلا نظام اقتصاد باید در این سیستم اصلاح شود اما نمایندگان متفاوت هستند. من قبول دارم که ما گاهی مجلسی محافظه کار داریم. شاید مسائلی وجود داشته باشد اما نه اصلاح‌طلبان و نه اصول‌گرایان ممکن است به دلیل توجه به موقعیت اجتماعی  و سیاسی نمایندگان آن را مطرح نکنند. نمایندگان شاید مطالبی را عنوان نکنند که آینده سیاسی‌شان را به خطر بیاندازد.

حیف است به‌ خاطر برخی اظهارنظرها نیروهای متخصص را از دست بدهیم

پورحسین شقلان در بیان پیشنهاداتی برای تشکیل مجلسی پویاتر در سال آینده، ابراز داشت: همانطور که از بیانات مقام معظم رهبری هم شنیده‌ام افراد برای نظام مهم است. نیروی انسانی کارآمد و خلاق و باانگیزه برای کشور بسیار مهم است. حیف است به‌ خاطر برخی اظهارنظرها نیروهای متخصص را از دست بدهیم هرچند که خط قرمزها و تخلفات مشخص است اما اعتقاد من این است که ترکیب مجلس نباید در ردصلاحیت‌ها طوری باشد که ما از این تخصص‌هایی که نظام هم هزینه داده است بی بهره بشویم.

با استانی شدن انتخابات تعامل بین مردم و مسئولان تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد

این نماینده مجلس دهم با اشاره به استانی شدن انتخابات گفت: این طرح موافقان و مخالفانی دارد. این طرح از طرفی باعث مطرح شدن افراد ملی می‌شود چراکه استان و مرکز استان‌ این‌ها را می‌طلبد اما از طرفی هم ممکن است افراد از آحاد مردم در نقاط دورافتاده غافل شوند و ممکن است به نوعی ارتباط بین مردم و مسئولان کمرنگ‌تر بشود. من فکر می‌کنم با استانی شدن انتخابات مقداری تعامل بین مردم و مسئولان تحت‌الشعاع قرار بگیرد.

مجلس در همه مسائل و امور کشور حق تحقیق و تفحص دارد

وی درباره طرح تحقیق و تفحص از مجلس گفت: خود مجلس می‌تواند در تمام حوزه‌ها وارد شود البته به نظر می‌رسد در آن اصلی که در قانون اساسی هست به آن هم اشاره شده که مجلس در همه مسائل و امور کشور حق تحقیق و تفحص دارد اما به نظر من معنای آن این نیست که مجلس از خودش تحقیق و تفحص کند، به هرحال مجلس معاونت‌هایی دارد و هرکدام مسئولیت خاص خودشان را دارند و همه‌شان هم مربوط به بحث تقنین نیست، امورات تقنینی مربوط به صحن است. 

لاریجانی مورد قبول اصلاح‌طلبان و اصولگرایان هست

شقلان درباره احتمال حضور علی لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰، عنوان کرد: فاکتورها و شاخص‌هایی که در قانون اساسی برای کاندیداهای ریاست جمهوری به آن اشاره شده در آقای لاریجانی جمع است. من زمانی با حاج‌آقا سعیدی نماینده مقام معظم رهبری صحبت می‌کردم که ایشان شاخص‌هایی را ازجمله ولایت‌پذیری مطرح می‌کرد که می‌گوییم شخصی ۷۰ یا ۸۰ درصد شاخصه ولایت پذیری دارد یا درمورد شاخص‌های دیگر می‌گوییم یک فرد این میزان از آن شاخص را دارد اما می‌گفتند مشکل ما زمانی است که برای سکان اجرایی کشور می‌خواهیم فردی را انتخاب کنیم که بتواند این تلاطم‌ها را پشت سر بگذارد. 

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: لاریجانی تجربیات ارزشمندی را در مجلس کسب کرده و کسی که در مجلس بوده در بحث دولت هم با توجه به اینکه بحث تعامل بین قوه مجریه و مققنه مطرح می‌شود می‌تواند موثر باشد. بالاخره ما باید منتظر باشیم که ببینیم رقبا چه کسانی خواهند بود. به نظر من آقای لاریجانی مورد قبول اصلاح‌طلبان و اصولگرایان هست و ریاست ایشان بر مجلس نشان می‌دهد که او فردی معتدل است هرچند که ممکن است انتقاداتی هم به مدیریت ایشان در مجلس مطرح باشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: