کد خبر: ۷۹۵۳۴۰
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۷
تعداد بازدید: ۲۵۹
«نیو ریپابلیک» گزارش داد؛
تا زمانی که تحقیقات مولر بتواند معمای شبکه روابط مالی بین دولت ترامپ و عربستان سعودی و امارات را حل کند، باید بدانیم که این شبکه مالی، سودهای زیادی به دنبال داشته است؛ از این حیث که دولت ترامپ تقریبا حامی تمام اولویتهای اساسی سیاست خارجی عربستان است.
عربستان و این همه نفوذ در کاخ سفید و واشنگتن؛ چگونه؟!

اما اشفور، در نشریه «نیو ریپابلیک» مقاله ای در مورد تاثیر عربستان و امارات در واشنگتن، نوشته و به استفاده شخصی دونالد ترامپ، خانواده او و منافع تجاری اش از این رابطه و بویژه هتلهای وی در پایتخت آمریکا، اشاره کرد.

به گزارش خبرداغ به نقل از  «انتخاب» در ادامه این مطلب آمده است: شیوه واضحی از تلاشهای عربستان سعودی برای خرید نفوذ سرّی وجود دارد و شبکه ای از اسناد موثّقی موجود است که سعودی ها و اماراتی ها را به دولت آمریکا و دیگر حامیان مورد اطمینان آنها، پیوند می دهد. بخشی از این شبکه، به فعالیتهای تجاری مشروع، مربوط است. ترامپ در زمان تبلیغات انتخاباتی اش تاکید کرد که با سعودیها توافق های زیادی دارد.

دولتهای عرب خلیج فارس، در بین دولتهایی هستند که از زمان انتخاب ترامپ بعنوان رئیس جمهور، بیشترین هزینه ها را در هتلها و گردشگاههای او، می کنند؛ همانطور که در سال 2016، حکومت سعودی بیشترین هزینه را در هتل ترامپ، در واشنگتن کرده و بالغ بر 270هزار دلار، برای اقامت در آن پرداخت کرد.

تا زمانی که تحقیقات مولر بتواند معمای شبکه روابط مالی بین دولت ترامپ و عربستان سعودی و امارات را حل کند، باید بدانیم که این شبکه مالی، سودهای زیادی به دنبال داشته است؛ از این حیث که دولت ترامپ تقریبا حامی تمام اولویتهای اساسی سیاست خارجی عربستان است. برای مثال، ایران را در نظر بگیرید؛ ترامپ از برجام خارج شده، تحریمهایی را علیه ایران اعمال کرده و در این میان، به منافع هم پیمانان اروپایی و آسیایی خود نیز توجهی ندارد. اعلام خروج از توافق هسته ای، موجب مخالفت هم پیمانان ایالات متحده، نظیر چین، روسیه و اغلب مختصصان منطقه ای و حتی وزیر دفاع و وزیر خارجه دولت ترامپ با او شد. با این حال، سران سعودی و اماراتی از خروج واشنگتن از توافق هسته ای، حمایت کرده و با نفوذ منطقه ای ایران مخالفت نمودند. آنها آماده بودند که کمبود نفت حاصل از تحریم صادرات نفت ایران را هم تامین کنند.

معاملات سلاح، زمینه دیگری است که در آن، دولتهای خلیج فارس استفاده زیادی از دولت ترامپ کردند. رئیس جمهور آمریکا تلاش می کند تصویر این معاملات را بسیار با اهمیت، پر سود و حیاتی برای اقتصاد ایالات متحده نشان دهد؛ اما واقعیت آن است که سود مالی فعلی مربوط به این معاملات، برای آمریکا، در مقابل سودی که برای عربستان دارد، بسیار ناچیز است؛ به این دلیل که سعودیها به این طریق می توانند از سلاح های پیشرفته فراوانی برخوردار شوند.

مهمتر انکه تفکیک بین تاثیر دولت ترامپ و دولتهای سابق آمریکا بر منافع سعودیها، از طریق خرید نفوذ سیاسی آنها در واشنگتن، دشوار است؛ همانطور که گزارشی صادر شده از مرکز سیاست بین المللی (CIP) نشان می دهد که فشار عربستان در واشنگتن، در سالهای اخیر افزایش یافته و تنها در سال 2017، عربستان برای خرید نفوذ در واشنگتن، مبلغی بالغ بر 27.3 میلیون دلار، هزینه کرده است. افزون بر اموالی که معمولا به گروههای فشار پرداخت می شود، سعودیها مبالغی را هم برای مراکز پژوهشی،دانشگاهها و دیگر موسسات فرهنگی اختصاص داده اند که تاثیر زیادی در سیاست خارجی ایالات متحده دارند.

اما وجود این اموال خارجی در واشنگتن، نگرانی های جدی را در مورد استقلال سیاست خارجی ایالات متحده برانگیخته است. حتی در نبود تبادلی واضح، خانواده ترامپ، از دولتهای خلیج فارس، استفاده مالی می کنند. این در حالی است که رئیس آینده کمیسیون اطلاعات در مجلس نمایندگان آمریکا، وعده داده است که از راز این روابط پرده برمی دارد. با این وجود، دانستن دامنه تکیه آمریکا بر مساله سیاست نقدی، به جای رهبری شخصی یا توافق سیاسی، در سیاست خارجی ترامپ، محال است.

پس از آنکه نتایج تحقیقات مولر در این باره کامل شود، مشخص می شود که این تنها دخالت روسیه در سیاست خارجی آمریکا نیست که باید مورد بررسی قرار گیرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: