کد خبر: ۷۹۵۳۲۷
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۳
تعداد بازدید: ۲۶۰
مرکز مطالعات الجزیره تحلیل کرد؛
تمرکز مقالات تحلیلگران سعودی، بر این نکته است که اعراب چاره‌ای جز صلح با اسرائیل و امضای توافق صلح فراگیری با آن ندارند، تا در ادامه، برای مقابله با ایران در منطقه، فراغت لازم را داشته باشند؛ چرا که ایران برای عرب‌ها از اسرائیل خطرناکتر است.
۸ نکته درباره تصویر ایران و اسرائیل در ذهن سعودی‌ها / از ادعای فوران آتشفشانی که از سوی تهران فعّال شده تا استراتژی مشترک تل آویو و ریاض برای مهار ایران

مرکز مطالعات الجزیره در تحلیلی به قلم سعد سلمان المشهدانی نوشت: در این مقاله بر آن هستیم تصویر ایران و اسرائیل در تفکر سیاسی متفکران سعودی را بررسی کنیم.

به گزارش خبرداغ به نقل از  انتخاب، در ادامه، مهمترین نکات تحلیل مرکز مطالعات الجزیره را ذکر می‌کنیم:

۱- تمرکز مقالات تحلیلگران سعودی، بر این نکته است که اعراب چاره‌ای جز صلح با اسرائیل و امضای توافق صلح فراگیری با آن ندارند، تا در ادامه، برای مقابله با ایران در منطقه، فراغت لازم را داشته باشند؛ چرا که ایران برای عرب‌ها از اسرائیل خطرناکتر است.

۲-اصحاب رسانه سعودی، حمایت ایران از گروه‌های مقاومت فلسطینی را استراتژی ایران برای استفاده از این گروهها، به عنوان سپری در برابر تحرکات اسرائیل علیه تهران می‌دانند.

۳- متفکران سیاسی سعودی، تمرکز خود را متوجه مقابله با سازمان‌های مخالف اسرائیل کرده اند که مهمترین آنها، حضور ایران در سوریه، لبنان و عراق است، به همراه فعالیت‌های حزب الله لبنان، حماس و انصارالله.

۴- در طول سال ۲۰۱۸، تعداد زیادی از مقالات تحلیلگران سعودی به وجود روابطی بین اسرائیل و عربستان پرداخته و علت این نزدیکی را نگرانی‌های مشترک این دو از ایران و تبعیت آن‌ها از استراتژی دو جانبه برای مهار نفوذ ایران و بهبود اوضاع عربستان سعودی، پس از تنش‌هایی دانستند که در جریان بهار عربی به خود دید.

۵- سرآمدان تفکر سیاسی در رسانه‌های سعودی در پی ارائه تصویری منفی از ایران هستند که در سوریه، یمن، عراق و لبنان نفوذ دارد.

۶- سعودی‌ها تلاش می‌کنند اینطور نشان دهند که مردم ایران در رنج هستند؛ چرا که این سیاست، تاثیر مستقیمی بر اوضاع اقتصادی آن‌ها می‌گذارد.

۷- متفکران سعودی بر این عقیده اند که مشکل ایران با جهان، نه در برنامه‌های هسته‌ای آن، بلکه در رفتار ایران است که منعکس کننده اعتماد، دوستی و التزام به جامعه بین المللی و بویژه منطقه عربی نیست.

۸- آنها مدعی هستند که شورای همکاری‌های خلیج فارس، بیشترین ضرر را از اقدامات ایران می‌بیند و منطقه خاورمیانه و خلیج فارس، در معرض فوران آتشفشانی است که توسط ایران فعّال شده و از سوی دو قطب روسیه و آمریکا، تغذیه می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: