کد خبر: ۷۹۵۰۱۴
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۰
تعداد بازدید: ۴۹۹
همزمان با فروش خودرو در کانال‌های خاص عرضه، بسیاری از مشتریان خودروسازان داخلی و حتی خارجی از به تعویق افتادن و بدقولی شرکت‌ها در تحویل خودروهایشان گلایه دارند.
خودرو هست اما گران استبه گزارش خبرداغ به نقل از روزنامه همشهری ، همزمان با فروش خودرو در کانال‌های خاص عرضه، بسیاری از مشتریان خودروسازان داخلی و حتی خارجی از به تعویق افتادن و بدقولی شرکت‌ها در تحویل خودروهایشان گلایه دارند.

در ۴‌ ماه گذشته قیمت برخی خودروهای داخلی متاثر از توقف فروش‌های فوری و تأخیر در تحویل خودروهای ثبت نامی به مشتریان افزایش یافته اما مشاهدات خبرنگار همشهری در مراکز فروش خودرو در جاده مخصوص کرج و همچنین نمایشگاه‌های سطح شهر تهران نشان می‌دهد این روزها انواع خودروهای داخلی و خارجی در برخی مراکز خاص با قیمت روز بازار به تعداد بالا عرضه می‌شود.

فروشندگان به خبرنگاران همشهری که در پوشش خریدار به این مراکز مراجعه کرده بودند، گفته‌اند آنها محصولات خودروسازان داخلی را در تفاهمی که با کارخانه‌ها دارند، به‌صورت بسته‌ای دریافت می‌کنند.

این گزارش می‌افزاید: انواع خودروهای داخلی در اینگونه مراکز خاص به‌صورت پلاک شده فروخته می‌شود و خریدار باید بعدا مراحل انتقال پلاک و سند را، خود طی کند. در این مراکز، خودرو هم با شرایط فروش نقدی و هم با شرایط فروش اقساطی به مشتریان عرضه می‌شود.

برخلاف نمایندگی‌های خودروسازان، در این مراکز، تحویل خودرو فوری است. فراوانی تعداد خودروهای داخلی عرضه شده با قیمت بازار در این مراکز، عجیب به‌نظر می‌رسد. طبق مشاهدات خبرنگار ما، اغلب خودروهایی که این روزها با کاهش شدید تیراژ تولید مواجه بوده‌اند، به شکلی انبوه در اینگونه مراکز عرضه می‌شود.

فروشندگان این مراکز عرضه خاص، مدعی‌اند خودروهایشان را از خود شرکت‌ها دریافت می‌کنند؛ موضوعی که راستی‌آزمایی آن برای همشهری امکان‌پذیر نیست.

شرکت‌های خودروسازی و به تبع آن وزارت صنعت، در توجیه دلایل کاهش عرضه خودرو در بازار مدعی‌اند که کمبود قطعه موجب کاهش تیراژ تولید خودرو شده است.

آنها انگشت اتهام را به سوی تحریم‌ها نشانه می‌روند و می‌گویند به‌دلیل کمبود برخی قطعات دست‌کم ۱۰۰هزار خودروی ناقص یا تجاری نشده در کف کارخانه‌های خودروسازی داخلی معطل مانده، اما تازه‌ترین آمار گمرک از تجارت خارجی ایران در ۸‌ ماه امسال حاکی از آن است که در مجموع یک میلیارد و ۶۴۶ میلیون دلار قطعات خودرو وارد کشور شده که از رشد ۱۵.۳۹ درصدی برخوردار بوده است.

عرضه نقد و اقساط انواع خودرو به نرخ روز

خبرنگار همشهری روایت می‌کند: پس از تماس یکی از خوانندگان روزنامه مبنی بر وجود سوله‌ای وسیع در یکی از جاده‌های حومه تهران، با ظرفیت چند صد خودرو و عرضه انواع خودروهای داخلی و وارداتی به نرخ روز و تحویل فوری، راهی محل شدم؛ مرکزی که در آن انواع خودروهای صفر کیلومتر و پرتقاضا در معرض دید مشتریان قرار گرفته بود.

در بدو ورود ۳ نگهبان به استقبالم آمدند و سؤال کردند با چه قصدی به مرکز مذکور مراجعه کرده‌ام. از آنجا که برای خرید خودرو با هیچ‌یک از کارشناسان مرکز مذکور هماهنگی نکرده بودم، منتظر ملاقات حضوری با یکی از کارشناسان ماندم.

بعد از حضور او و اعلام قصد خرید یکی از محصولات کمیاب، به همراه این کارشناس به بخش فروش هدایت شدم؛ بخشی که در آن ۱۵خانم و چند آقای جوان پاسخگوی تماس تلفنی مشتریان برای اعلام ضوابط و شرایط خرید و فروش خودرو بودند.

اغلب آنها با تأکید بر احتمال تداوم افزایش روزانه قیمت‌ خودروهای پرتیراژ داخلی تلاش می‌کردند از طریق مکالمه تلفنی مشتریان را به خرید سریع‌تر و واریز وجه مجاب کنند.

یکی از کارشناسان نیز از تأثیر اعلام قریب‌الوقوع قیمت‌های رسمی جدید خودروهای داخلی بر رشد قیمت‌ها در چند هفته اخیر خبر داد و تأکید کرد: قیمت‌های فروش خودرو در این مرکز، بر مبنای قیمت‌های نمایشگاه‌داران و عرضه‌کنندگان عمده‌ای تعیین می‌شود که قبلا خودروها را خریده و حالا به بازار عرضه می‌کنند. او با تأکید بر اینکه هیچ محدودیتی برای عرضه انواع خودروهای داخلی و وارداتی به مشتریان با قیمت‌های روز به‌صورت نقد و اقساط وجود ندارد، افزود: دیروز قیمت پژو ۲۰۶تیپ۲ از ۶۱ به ۶۴ میلیون، اچ۳۰ کراس دانگ‌فنگ از ۹۲ به ۱۰۷میلیون و نوع صندوقدار این خودرو به ۱۴۰میلیون تومان افزایش یافت.

همچنین قیمت سمند ‌ای‌اف‌سون ۳میلیون تومان و پژو۲۰۷ دنده‌ای و اتوماتیک تا ۵‌میلیون تومان بالا رفت.

به گفته این کارشناس، تحویل خودروهای عرضه شده در این مرکز به روز است اما نکته جالب آنکه خودروها به نام کارکنان این مرکز پلاک شده و با همین شکل به مشتری تحویل می‌شود تا در مدت یک هفته پلاک خودرو و تا ۲۰روز کاری (درصورت خرید نقدی) سند خودرو به مشتری منتقل شود.

از یکی دیگر از کارشناسان مرکز مذکور در مورد چگونگی تامین خودروهای کمیاب داخلی پرسیدم که او گفت: با هر ۳شرکت بزرگ خودروسازی داخلی کار می‌کنیم.

آنها از پارکینگ ما استفاده می‌کنند و سبدی (بسته‌ای) از آنها ماشین می‌گیریم. خبرنگار همشهری در پایان می‌نویسد: گوینده ادعاهایش را با قاطعیت مطرح می‌کرد اما آیا کسی هست که با همان قاطعیت صحت و سقم ماجرا را روشن کند؟

از کشف انبارهای مخفی تا تجمع مشتریان

همزمان با فروش خودرو در کانال‌های خاص عرضه، بسیاری از مشتریان خودروسازان داخلی و حتی خارجی از به تعویق افتادن و بدقولی شرکت‌ها در تحویل خودروهایشان گلایه دارند؛ چنانکه دیروز مشتریان رامک خودرو و نگین خودرو با تجمع روبه‌روی وزارت صنعت خواستار پاسخگویی مسئولان وزارتخانه در زمینه خرید محصولات این شرکت‌ها شدند.

اما این پایان ماجرا نیست؛ به‌تازگی فیلمی از کشف انبار خودروهای یک نوع خودروی کراس اور چینی توسط برخی مشتریان این شرکت خودروسازی در شبکه‌های مجازی منتشر شد. در این فیلم مشتریان اعلام می‌کنند تحویل خودروهای ثبت نامی آنها با تأخیر چندین‌ماهه مواجه شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محسن
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۳
0
0
این خبر درسنه.
من یه برلیانس ثبت نام کردم که موعد تحوبل آبان هست.دعوتنامه نیومد پیگیر شدم نمایندگی میگه شرکت قطعه نداره در حالیکه من به چندتا نمایندگی در تهران زنگ زدم همشون گفتن ماشین داریم هر چندتا بخوای اونم بصورت نقد یا اقساط!
پس معلومه که خودروسازان سر مردم دارن کلاه میزارن و فقط برای ما که ثبت نام کردیم قطعه ندارن ولی برای فروش آزاد تا دلتون بخاد ماشین دارن
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: