کد خبر: ۷۹۴۹۴۰
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۹
تعداد بازدید: ۲۸۴
رئیس هیئت روابط پارلمان اروپا با ایران گفت: اتحادیه اروپا در نظر دارد با راه‌اندازی SPV ( نهادهای واسط مالی)، دلار را از مبادلات اقتصادی حذف کند.
آمریکا با کنترل دلار،شرکت‌های اروپایی را تحت کنترل خود درآورده است/ حذف دلار از مبادلات اقتصادی اروپا، هدف اصلی راه‌اندازی SPV

به گزارش خبرداغ به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اتاق ایران، خانم تاریا کرونبرگ پس از دیدار با غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران با بیان اینکه مسئولان این طرح در اروپا با تلاش شبانه روزی بنا دارند آن را هرچه زودتر اجرایی کنند، افزود: این دور از تحریم‌های ایالات‌متحده آمریکا علیه ایران با دوره‌های پیشین تفاوت دارد، آمریکا از طریق کنترلی که بر دلار به‌عنوان مرجع اصلی تبادلات مالی دارد، شرکت‌های اروپایی را هم تحت کنترل خود درآورده است. به همین دلیل بسیاری از شرکت‌های بزرگ اروپایی از تبعات این دوره از تحریم‌ها ترسیده‌اند و همین ترس مانع تداوم فعالیت آنها با ایران شده است.

وی با اشاره به تلاش اتحادیه اروپا برای راه‌اندازی SPV به‌عنوان کانال ارتباط مالی میان ایران و اروپا گفت: این تجربه هم برای ایران و هم اتحادیه اروپا، کاملاً جدید است و همین تازگی باعث شده تا کمی تأخیر در روند کار پیش بیاید.

به گفته کرونبرگ با راه‌اندازی این سازوکار مالی، علاوه بر جلوگیری از به کار بردن دلار در مبادلات اقتصادی دو طرف، فضایی شفاف برای توسعه تجاری و مبادلات اقتصادی میان ایران و اروپا به‌صورت متعادل ایجاد خواهد شد؛ آن هم شبیه سیستمی که قبلاً در مبادلات کالا با کالا وجود داشت.

رئیس هیئت­­ روابط پارلمان اروپا با ایران ضمن محرمانه تلقی کردن جزییات راه‌اندازی این کانال ویژه مالی، افزود: وزرای اقتصاد کشورهای اروپایی به‌خصوص انگلیس، فرانسه و آلمان در حال کار روی این راه‌حل هستند و جزئیات به‌زودی نهایی شود. تنها می‌توانم بگویم سازوکارهای جدیدی در راه است که شرکت‌ها، هم شرکت‌های ایرانی و هم شرکت‌های اروپایی، باید برای استفاده از آن‌ها آموزش لازم را ببینند.

کرونبرگ اضافه کرد: امیدواریم که این راه‌حل همان‌طور که فدریکا موگرینی هم اشاره کرد تا آخر امسال نهایی شود؛ که این نهایی شدن بیشتر به بخش‌های فنی و مسائل تکنیکی SPV مربوط است؛ اما قطعاً برای اینکه شرکت‌ها بتوانند رسماً از این کانال مالی استفاده کنند به زمان بیشتری نیاز داریم.

SME ها، منتفع نهایی SPV هستند

رئیس هیئت ­­روابط پارلمان اروپا با ایران ادامه داد: شرکت‌هایی که بیشترین نفع را از این سازوکار مالی ویژه خواهند برد، شرکت‌های کوچک و متوسط هستند که در دوران تحریم‌ها تأکید بسیاری بر همکاری آنها از سوی مقام‌های ایرانی و اروپایی می‌شود. علاوه بر این در تلاشیم تا از این سازوکار در صنایع غذایی و دارویی که مشمول تحریم‌ها نیستند، استفاده کنیم.

کرونبرک اضافه کرد: برجام تنها در مورد منافع اقتصادی نیست، بلکه در مورد اهداف سیاسی و همکاری مشترک ایران با کشورهای دیگر و اروپاست؛ بنابراین­ فکر می‌کنم هم ایران و هم اروپا باید خوشحال باشند که توانسته‌اند در چارچوب این توافق بین‌المللی به این ارتباط دوطرفه دست پیدا کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: