کد خبر: ۷۹۳۸۳۲
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۹
تعداد بازدید: ۲۵۲
معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان گفت که طبق اخرین امار شاخص قیمت کل کالاها و خدمات مصرفی در مهر ماه سال جاری نسبت به مهر ماه سال ۹۶ در سطح استان کردستان ۱۴۹.۳ درصد رشد داشته است که میانگین کشوری در این بخش ۱۴۴.۱ درصد است.در بحث کالاهای خوراکی نیز شاخص قیمت ها در مهر ماه ۹۷ نسبت به مهر ماه سال گذشته ۱۶۹.۹ درصد رشد داشته است که این رقم در میانگین کشوری ۱۶۱.۸ درصد است.
نرخ تورم اقلام خوراکی در مهر ۹۷ نسبت به مهر ۹۶ حدود ۱۷۰ درصد است

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کردستان گفت: کردستان جزو استان های اول یا دوم کشور در بحث افزایش شاخص های قیمت است.

به گزارش خبرداغ به نقل از مهر، مسعود سالمی عصر امروز در جلسه کارگروه تنظیم بازار استان کردستان، اظهارداشت: متاسفانه در طول سال جاری شاخص قیمت کالا و خدمات مصرفی در استان بالاتر از میانگین کشوری بوده که بهبود این وضعین نیازمند بررسی است.

وی افزود: قیمت ۴۷۰ قلم کالای پر مصرف در حوزه شهری از سطح ۱۱ شهر استان به صورت سه بار در ماه و همچنین ۱۴۹ قلم در حوزه روستایی از سطح ۲۱ روستای کردستان رصد می شود و شاخص هایی که به دست می اید از نتیجه این آمارها است.

معاون امار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کردستان ادامه داد: با توجه به بررسی های بعمل امده و طبق اخرین امار شاخص قیمت کل کالاها و خدمات مصرفی در مهر ماه سال جاری نسبت به مهر ماه سال ۹۶ در سطح استان کردستان ۱۴۹.۳ درصد رشد داشته است که میانگین کشوری در این بخش ۱۴۴.۱ درصد است.

سالمی یاداور شد: در بحث کالاهای خوراکی نیز شاخص قیمت ها در مهر ماه ۹۷ نسبت به مهر ماه سال گذشته ۱۶۹.۹ درصد رشد داشته است که این رقم در میانگین کشوری ۱۶۱.۸ درصد است.

وی بیان کرد: همچنین در بحث تورم نقطه به نقطه نیز استان کردستان از ابتدای سال تا پایان ابان ماه روند رو به افزایش را نشان می دهد و در فروردین ماه با ۵.۸ درصد رتبه ۲۲ کشور را داشته و در مقایسه با میانگین کشوری که هفت درصد بوده, بالاتر است.

معاون امار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کردستان گفت: براساس اخرین امارها شاخص نرخ تورم نقطه به نقطه در ابان ماه سال ۹۷ نسبت به ابان ماه سال گذشته به ۴۲.۵ درصد افزایش یافته که این رقم در میانگین کشوری ۳۴.۹ درصد است و در حال حاضر استان کردستان جایگاه دوم کشور در بحث تورم نقطه به نقطه را دارد.

سالمی در بخش دیگری از سخنان خود اظهارداشت: موضوع فقر در روستاها و شهرهای استان کردستان به شاخص های تورم و قیمت کالاهای اساسی ارتباطی ندارد و این موضوع به درامد سرانه خانوارها و همچنین سرانه هزینه انها برمی گردد.

وی افزود: سرانه هزینه یک خانوار شهری در استان کردستان در سال ۹۶ حدود ۲۳۱ میلیون ریال و در خانوارهای روستایی ۱۷۹ میلیون ریال بوده است که نسبت به میانگین کشوری که به ترتیب ۳۳۵ میلیون ریال و ۱۶۵ میلیون ریال بوده در حوزه شهری در جایگاه ۲۶ و در حوزه روستایی در جایگاه ۲۱ قرار داشته است.

معاون امار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کردستان ادامه داد: همچنین سرانه درامد خانوارهای شهری در کردستان ۲۴۹ میلیون ریال بوده و نسبت به میانگین کشوری که ۳۶۷ میلیون ریال بوده جایگاه ۳۰ کشور را داشته است.

سالمی در پایان سخنان خود یادآور شد: سرانه درآمد خانوارهای روستایی نیز در این استان ۱۷۳ میلیون ریال بوده و با توجه به اینکه میانگین کشوری ۲۰۲ میلیون ریال بوده در جایگاه ۲۲ کشور قرار داریم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: