کد خبر: ۷۹۳۸۲۳
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۲
تعداد بازدید: ۲۷۲
مرجع تقلید شیعیان گفت: دستگاه قضا آبروی نظام بوده و آبروی نظام با دستگاه قضا گره‌خورده است بنابر این باید کاری کرد اکثریت مردم از دستگاه قضا راضی بوده و از آن رضایت داشته باشند.
آیت الله مکارم: دستگاه قضا آبروی نظام استبه گزارش خبرداغ به نقل از  تسنیم: آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی عصر امروز در دیدار جمعی از حقوقدانان بسیجی که در مدرسه علمیه امیرالمؤمنین(ع) قم برگزار شد با اشاره به اینکه پیامبر گرامی اسلام از محیط جاهلیت به رسالت رسید اظهار داشت: برخی برای اثبات حقانیت پیامبر اکرم(ص) و نشان دادن عظمت اسلام به دنبال معجزه‌های مختلف می‌روند که ثابت کنند رسول گرامی اسلام از سوی خدا مأموریت داشته است.

وی در ادامه با اشاره به حقوقی که در منابع اسلامی برای قاضی بیان‌شده گفت: در این منابع آمده قاضی در صورت گرسنه بودن نباید قضاوت کند، و در دعوا تساوی را رعایت کرده و در محکمه به ظالم و مظلوم نگاه کند که حاکی از اهمیت امر قضاوت از نگاه اسلام است.

مرجع تقلید شیعیان با نقل روایتی در زمینه شیوه رفتار و زندگی قاضی افزود: در تعالیم دینی آمده قاضی لازم نیست برای خرید مایحتاج خود به مغازه برود، چراکه ممکن است در این میان آشنایی و دوستی اتفاق بیفتد و مسئله انتظار از قاضی مطرح شود.

آیت‌الله مکارم شیرازی با تأکید بر اینکه برای شناخت مظلوم از ظالم قاضی باید تحقیق بیشتری انجام دهد، خاطرنشان کرد: این کار توسط حضرت علی(ع) انجام می‌شد و ایشان بر مبنای مبانی دینی و تعالیم اسلامی عمل می‌کردند.

وی با بیان اینکه حقوق‌دان بسیجی مرکب از حقوق و بسیج است، ادامه داد: مردم انتظار دادخواهی از دستگاه قضا دارند، و یکی از این انتظارات، رسیدگی هر چه سریع‌تر به پرونده‌ها بوده و از طولانی بودن این فرآیند گلایه‌مند هستند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: گاهی مردم از مراجعه به دستگاه قضا صرف‌نظر می‌کنند، چرا که می‌بینند ارزش رسیدن به‌حق در آن موضوع به دلیل طولانی بودن زمان رسیدگی و هزینه نیست در نتیجه به دنبال حل مشکل توسط خودشان هستند.

آیت‌الله مکارم شیرازی یکی از دلایل طولانی شدن زمان رسیدگی به پرونده‌ها را شکایات زیاد بیان و تصریح کرد: متأسفانه امروزه با ایجاد کمترین مشکلی مردم دست به شکایت می‌زنند در حالی‌که در گذشته بیشتر مشکلات توسط قوم‌ و خویش حل می‌شد.

وی با انتقاد از عملکرد برخی حقوقدانان و وکلا گفت: برخی از آن‌ها با بی‌انصافی و با شگردهای متفاوت برای آن که زمان رسیدگی به پروند در دادگاه طولانی شود، دست به هر کاری می‌زنند در حالی‌ که طولانی شدن این امر سبب ناامیدی مردم می‌شود.

مرجع تقلید شیعیان خاطرنشان کرد: دستگاه قضا آبروی نظام بوده و آبروی نظام با دستگاه قضا گره‌خورده است، بنابراین باید کاری کرد اکثریت مردم از دستگاه قضا راضی بوده و از آن رضایت داشته باشند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: