کد خبر: ۷۹۳۵۹۵
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۰
تعداد بازدید: ۳۸۶
علی تاجرنیا، فعال سیاسی اصلاح طلب با انتقاد از روش‌های فعلی اصلاح طلبان برای تعیین لیست گفت: در حال حاضر اصلاح‌طلبان در نزدیکی انتخابات ها اجماع می‌کنند و لیست هایی را مقرر می کنند و این لیست معمولا جزو منفعل ترین ها خواهد بود تا برگزاری انتخاباتی جدید و عملاً در این پروسه توجهی به نیازهای روز مردم و گفتمان اصلاح‌طلبی نمی‌شود.
«پارلمان اصلاحات» باید جای شورای عالی اصلاح طلبان را بگیرد / این شورا به تحزب گرایی ضربه زده / با ادامه روش فعلی به نتیجه خاصی نمی رسیم / عارف و بسیاری از اعضای شورای عالی گاهی کار سیاسی را با رودربایستی اشتباه می گیرند / فراکسیون امید جز منفعل‌ترین تشکلات اصلاح‌طلبی است؛ اعضایش منتظرند ببینند دیگران چه می کنند تا بر اساس آن عمل کنند

علی تاجرنیا، فعال سیاسی اصلاح طلب با انتقاد از روش‌های فعلی اصلاح طلبان برای تعیین لیست گفت: در حال حاضر اصلاح‌طلبان در نزدیکی انتخابات ها اجماع می‌کنند و لیست هایی را مقرر می کنند و این لیست معمولا جزو منفعل ترین ها خواهد بود تا برگزاری انتخاباتی جدید و عملاً در این پروسه توجهی به نیازهای روز مردم و  گفتمان اصلاح‌طلبی نمی‌شود.

به گزارش خبرداغ به نقل از «انتخاب» ،علی تاجرنیا  درخصوص احتمال جایگزینی پارلمان اصلاحات به جای شورای عالی اصلاح طلبان گفت: شخصا معتقد به ایجاد یک تشکل جامع و فراگیر هستم که در آن فراکسیونیزم به رسمیت شناخته شود. در واقع هیچ تشکیلاتی به جز این نمی تواند در قالب یک تشکیلات برنامه ریز و برنامه ساز آن هم به طور دائم عمل کند.

وی افزود: به کار گرفتن هر ساز و کاری به جز این موقتی است و تشکیلات موقتی هم همیشه برای کشور هزینه به بار آورده است. در واقع موضوعی که باید به آن توجه کنیم این است که باید برای اصلاح‌طلبان ساختاری تشکیل شود که از حالت موقتی آن را خارج کند و البته مقبولیت عمومی را هم به همراه خود داشته باشد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه آنچه تا به امروز در شورای عالی اصلاح طلبان عملی شده هیچ ارتباطی با ترویج تحزب ندارد بلکه به حزب و تحزب گرایی ضربه هم رسانده؛ اظهار داشت: شورای عالی تلاش بیشتری در راستای دوری گزیدن از احزاب کرده است.

وی ادامه داد: وقتی چهره هایی ناشناخته تر از فعالان حزبی، در این تشکلات نقش‌های محوری پیدا می‌کنند نشان می دهد که ما نمی‌خواهیم تشکیلاتی در قالب احزاب در کشور نهادینه کنیم و الگویی شورای عالی سیاستگذاری تحزب نیست.

تاجرنیا تاکید کرد در شرایط فعلی جوانان بیشتر از اینکه سعی کنند به تحزب را حزب گرایی نزدیک شوند سعی دارند خود را به شخصیت های سیاسی نزدیک کنند چرا که در این صورت آنطور که پیداست نتایج بهتری دریافت می کنند.

وی با بیان اینکه اصلاح طلبان در شورای عالی دارای وزنه برابر و مشخصی نیستند گفت: بسیاری از افراد حاضر در این تشکل شاخص های لازم برای حضور در حزب را ندارند و این مسئله باعث می شود که احزاب به گروه‌های متفاوتی تقسیم می‌شوند که حوزه اثرگذاری هم ندارند.

وی با یادآوری انتخابات شورای شهر و اختلافاتی که بین اصلاح‌طلبان وجود داشت، گفت: در آن زمان لیستی که پس از آن ارائه شد، به هیچ عنوان مورد اقبال قرار نگرفت.

تاجرنیا خاطرنشان کرد: من فکر می کنم جدای از شخص محمد خاتمی که مقبولیت خاص خود را دارد ما نباید به هیچ عنوان بحث شخص گرایی را ترویج کنیم و به جای آن پارلمان اصلاحات بر اساس وزن گروه‌های سیاسی و اعتبارات آنها تشکیل شود و از بین آنها مجموعه‌ی تصمیم‌گیر که شامل تمام گروه‌های اصلاح‌طلبی باشد انتخاب شود .

وی افزود: اگر بخواهیم به همین روش ادامه دهیم و صرفا تعدادی از احزاب با شاخصه های فردی که برخی از افراد درون آنها فعال باشد، به نتیجه خاصی نمی رسیم. تشکیلاتی باید وجود داشته باشد که ضمن رعایت وزن افراد فراگیری لازم را هم دارا باشد و از غلبه اکثریت بر آن پرهیز شود.

تاجرنیا با اشاره به انتقاداتی که به حضور همیشگی عارف و تمرکز قدرت بر روی او در میان اصلاح طلبان وجود دارد گفت: متاسفانه بعضی اوقات کار سیاسی را با رودربایستی اشتباه می گیریم؛ در وهله اول باید بدانیم اگر می خواهیم در جریان اصلاح طلبی یا هر جریانی به فردی وزن دهیم آن فرد باید ویژگی های لازم را برای اداره امور و مقبولیت کافی داشته باشد.

وی اضافه کرد: عارف و بسیاری از افراد دیگر در شورای عالی و جریان اصلاح‌طلب قطعاً ویژگی های خاص خود را دارند اما اینکه ما در هر تشکیلاتی وزن زیادی به افراد ببخشیم و آن افراد هم بتوانند از پس این مسئولیت بر بیایند و وجهه لازم را هم کسب نکنند، ممکن است در کوتاه مدت بتوانیم اقبال مردم را به دست بیاوریم اما در بلندمدت دیگر پاسخگو نخواهد بود.

تاجرنیا با انتقاد از روش‌های فعلی اصلاح طلبان برای تعیین لیست گفت: در حال حاضر اصلاح‌طلبان در نزدیکی انتخابات ها اجماع می‌کنند و لیست هایی را مقرر می کنند تا انتخابات بعدی و این لیست معمولا جزو منفعل ترین ها خواهد بود تا برگزاری انتخاباتی جدید و عملاً در این پروسه توجهی به نیازهای روز مردم و گفتمان اصلاح‌طلبی نمی‌شود.

وی ادامه داد: نتیجه همین لیست بندی است که در مجلس شورای اسلامی فعلی اکثر نمایندگان اصلاح‌طلب تفکر حزبی ندارند و فراکسیون امید هم جز منفعل‌ترین تشکلات اصلاح‌طلبی است. وقتی قرار از تشکل حزبی به عنوان مثال در مجلس شورای اسلامی شکل بگیرد اما ابزار و مدیریت آن وجود ندارد نتیجه چیزی می شود که در حال حاضر تحت عنوان فراکسیون امید شاهد آن هستیم.

تاجرنیا تأکید کرد فراکسیون امید و اصلاح طلبانی که در مجلس شورای اسلامی در حال حاضر وجود دارند بسیار منفعل هستند و منتظرند تا ببینند دیگران چه عکس العمل هایی نشان می دهند تا بر اساس آن عمل کنند. در واقع فراکسیون امید امروز هیچ استراتژی در مسائل مهم ندارد.

وی در پایان با اشاره به گمانه زنی هایی که در خصوص کاندیداتوری عارف در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ وجود دارد گفت به این دلیل که تمام افرادی که در حال حاضر در شورای عالی حضور دارند اثرگذار نیستند امکان دارد بر سر محمدرضا عارف هم به اجماع نرسند و شخص محمدرضا عارف که ریاست شورای عالی را هم برعهده دارد به عنوان کاندیدای اصلاح طلبان معرفی نشود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: