کد خبر: ۷۹۲۳۳۶
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۰
تعداد بازدید: ۲۷۱
مدیر نظارت و ارزیابی دارو و مخدر معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی گفت: مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها در درمان بیماری‌های ویروسی مثل سرماخوردگی و آنفلوانزا تأثیری ندارد و ممکن است عوارض جانبی خطرناک داشته باشد و باعث گسترش مقاومت میکروبی شود.
تأکید بر خودداری از مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک‌
به گزارش خبرداغ به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی، «مریم فلاح» افزود: آنتی‌بیوتیک‌ها تنها علیه عفونت‌هایی بکار می‌روند که توسط باکتری‌ها بوجود آمده باشند و علیه بیماری‌های ویروسی مثل سرماخوردگی و آنفلوانزا تأثیری ندارند.

وی تصریح کرد: بیماری‌هایی نظیر سرماخوردگی(گرفتگی بینی، گلودرد، عطسه، سرفه، سردرد) آنفلوانزا(تب، لرز، بدن درد، سردرد، گلودرد، سرفه خشک) در اکثر موارد علت ویروسی دارد که نیاز به مصرف آنتی‌بیوتیک ندارند.

مدیر نظارت و ارزیابی دارو و مخدر معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی افزود: عفونت‌های گوش، عفونت‌های شدید سینوس‌(که بیشتر از 2 هفته طول بکشد)، گلودرد استرپتوکوکی و عفونت ادراری از بیماری‌هایی هستند که در بیشتر مواقع علت باکتریایی دارند که در اکثر مواقع با تجویز پزشک به مصرف آنتی‌بیوتیک نیاز دارند.

فلاح با تأکید بر این‌که تنها پزشک می‌تواند از میان انواع مختلف آنتی‌بیوتیک‌ها، آنتی‌بیوتیک موثر بر بیماری افراد را تشخیص بدهد، یادآور شد: اطلاع از سابقه حساسیت بیمار به یک آنتی‌بیوتیک خاص، قیمت دارو، زمان‌بندی دوز دارو، عوارض عمومی دارو، سن بیمار، بقیه داروهایی که فرد دریافت می‌کند از جمله عواملی است که پزشک در صورت تجویز آنتی‌بیوتیک به آن توجه می‌کند از این‌رو از مصرف خودسرانه این دارو جداً خودداری شود.
ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: