کد خبر: ۷۹۲۲۶۲
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۸
تعداد بازدید: ۳۳۰
با خادم در برخی مواقع اختلاف سلیقه داشتم اما او همیشه برایم عزیز است. نمی‌دانم چه شد قول بازگشت به کشتی دادم. وزیر قول داد بهترین شرایط را برای تیم‌های کشتی فراهم کند.
محمد بنا: به هیچ عنوان با اسرائیلی‌ها کشتی نمی‌گیریم

به گزارش خبرداغ، بازگشت سه باره محمد بنا به کشتی خبر مهمی بود که یکشنبه منتشر شد. محمد بنا، سرمربی سابق تیم ملی کشتی فرنگی پس از کسب نتایج درخشان در المپیک لندن 2012 چهره شد و «آقای خاص» کشتی فرنگی لقب گرفت اما او و تیمش در المپیک 2016 ریو با کسب 2 مدال برنز موفق نبودند و این ناکامی موجب شد تا عکس‌های بنا در حال گریه کردن در ریو منتشر شود. با تمام این اوصاف المپیک دیگری در راه است و کشتی فرنگی باید با داشته‌هایش خود را برای موفقیت در توکیو آماده کند. بنا بارها قاطعانه اعلام کرد که هیچ گاه به کشتی بازنخواهد گشت اما اینکه چه موضوعی باعث شد تصمیم او تغییر کند، سؤالی است که خبرنگار «ایران» از محمد بنا پرسیده. او درخصوص این سؤال و وضعیت فعلی کشتی فرنگی، احتمال بازگشت ستاره‌هایی همچون حمید سوریان و بحث رویارویی با کشتی‌گیران رژیم صهیونیستی صحبت کرده است.
آقای بنا! شما در مصاحبه‌های مختلف تأکید داشتید که به کشتی بازنخواهید گشت، چه شد که راضی به بازگشت شدید؟
تا 48 ساعت پیش از قبول این مسئولیت فکرش را نمی‌کردم و مطمئن بودم که به هیچ وجه به کشتی بازنمی‌گردم اما با حمید بنی تمیم، سرپرست فدراسیون کشتی دیداری داشتم و صحبت‌هایی شد که مرا مجاب کرد بار دیگر به کشتی بازگردم. حقیقتاً نمی‌دانم که چه شد قول بازگشت به کشتی دادم!
چه صحبت‌هایی شد که شما را مجاب به بازگشت کرد؟
بنی تمیم به دیدار من آمد و گفت: «در حال حاضر کشتی به شما نیاز دارد.» و این موضوع باعث شد تا به یکباره نظرم تغییر کند و به کشتی بازگردم. شکست‌های کشتی فرنگی در مسابقات جهانی موجب شد تا جو سنگینی در این رشته به وجود بیاید. در این مقطع احساس کردم کشتی بیشتر از هر زمان دیگری به من نیاز دارد، بنابراین تصمیم گرفتم تا مدتی مزاحم کشتی باشم! در دو سال دوری از کشتی هم کنار کشتی بودم و همیشه و هر زمان به آن فکر می‌کردم. من عاشق کشتی هستم و عاشق را نمی‌توان از عشقش دور نگه داشت.
آیا وزیر ورزش هم در مورد بازگشت با شما صحبتی داشت؟
با وزیر ورزش در مورد بازگشت به کشتی صحبتی نداشتم. روز شنبه من به همراه حمید بنی تمیم و غلامرضا محمدی دیداری با مسعود سلطانی‌فر داشتیم و وزیر ورزش به من گفت که خوشحال است مجدداً به کشتی بازگشتم. او برایم آرزوی موفقیت کرد و گفت که امیدوار است تا المپیک 2020 بتوانیم کار را به گونه‌ای پیش ببریم تا در این دوره هم کشتی‌مان موفق باشد. من هم از وزیر درخواست کردم که در این راه کمک حال ما باشد و وزیر هم قول داد تا بهترین شرایط را برای کسب نتیجه مطلوب برای تیم‌های کشتی فراهم کند.
از چه زمانی کار خود را آغاز می‌کنید؟
غلامرضا محمدی، سرمربی تیم ملی کشتی آزاد بلافاصله پس از انتخاب زرنگی کرد و زودتر از من کارش را آغاز کرد. من از نیمه دوم آذرماه کارم را آغاز می‌کنم. برنامه‌های سالانه‌ام را در سال 2019 گرفته‌ام و باید کادر فنی را مشخص کنم و در مورد نفراتی که به کادر تیم ملی اضافه خواهند شد، تصمیم بگیرم.
طبیعتاً در بازگشت شما انتظار این است که 3 طلای المپیک لندن در المپیک 2020 ژاپن تکرار شود!
تکرار نتایج المپیک لندن کار بسیار سختی است بخصوص با توجه به شرایط کنونی کشتی و حضور 6 وزن از این رشته در المپیک. در این مقطع خیلی از کشورها از ما جلو زدند مثلاً ژاپنی‌ها در سبک وزن و روس‌ها در اکثر اوزان و گرجی‌ها. در ریو به دنبال رسیدن به اوج موفقیت بودیم اما 2 برنز نصیب‌مان شد و نتایج ریو را شکست دانستیم در حالی که نتایج ریو بد نبود. سعی می‌کنیم در المپیک پیش رو نتایج آبرومندانه‌ای کسب کنیم.
در حال حاضر باید برای المپیک 2020 سهمیه بگیریم، با توجه به داشته‌های کشتی فرنگی‌مان شرایط کسب سهمیه وجود دارد؟
باید در مسابقات جهانی 2019 سهمیه بگیریم و کارمان سخت است اما باید هر طور شده در این مسابقات سهمیه‌های مورد نظر را کسب کنیم چرا که در ادامه راه کار سخت‌تر خواهد شد. 3 وزن تیم ملی کشتی فرنگی برای حضور در المپیک 2012 سهمیه نگرفته بود و ما زمان زیادی برای کسب این 3 سهمیه صرف کردیم. در نهایت این 3 سهمیه را توسط کشتی‌گیرانی کسب کردیم که کارشناسان معتقد بودند کشتی‌گیران پیری هستند. در حال حاضر شرایط به گونه‌ای است که زمان کسب سهمیه وجود دارد و می‌توانیم با کسب 6 سهمیه المپیک 2020 با خیال راحت و زمان بیشتر خود را برای المپیک آماده کنیم.
پس از انتخاب شما به عنوان سرمربی تیم ملی، حمید سوریان در پستی اینستاگرامی به شما تبریک گفت و برای شما آرزوی موفقیت کرد.
سوریان همیشه به من لطف دارد. او اسطوره است.
آیا با وجود حضور شما احتمال بازگشت حمید سوریان بر روی تشک کشتی وجود دارد؟
بازگشت سوریان به خودش بستگی دارد. من دوست دارم تیمی همانند تیم المپیک 2012 داشته باشم اما در حال حاضر هم جوانان شایسته‌ای در کشتی حضور دارند که می‌توان از آنها کشتی‌گیران خوبی ساخت. زمانی که برای المپیک 2012 کارمان را آغاز کرده بودیم تعداد کشتی‌گیران موفق زیاد نبود اما در حال حاضر کشتی‌گیران جوان خوبی داریم که می‌توانیم از آنها استفاده کنیم. البته زحمت اصلی این کشتی‌گیران را مربیان سازنده‌ای می‌کشند که در حال حاضر تعداد آنها در کشتی‌مان کم نیست و این موضوع می‌تواند آینده خوبی برای کشتی‌مان بسازد. به هر شکل اگر حمید سوریان، امید نوروزی و قاسم رضایی آماده باشند، از آنها استفاده خواهم کرد. خیلی از کشتی‌گیران در کشورهای دیگر دیده می‌شوند که با وجود سن بالا عملکرد موفقی دارند و روی سکوی قهرمانی جهان می‌روند.
عملکرد کشتی‌مان را در زمان ریاست شش ساله رسول خادم، چطور می‌بینید؟
رسول خادم یکی از بزرگان کشتی است و در طول این سال‌ها تلاش خود را برای پیشرفت کشتی کرد. من در المپیک ریو برای دومین بار به تیم ملی بازگشتم و در این مسابقات موفق نبودم، پس از نظر شما باید کارنامه مرا دور بریزند؟ خادم در مقاطعی موفق نبود اما در برخی مواقع هم عملکرد خوبی داشت مثلاً تیم ما در بازی‌های آسیایی جاکارتا خوب نتیجه گرفت. از نظر من خادم مشاوره‌ای با اهالی کشتی نداشت و این کارش را سخت‌تر کرد. خادم نگاهی 10 ساله به کشتی داشت در صورتی که در ورزش ما به مدیری 10 سال زمان نمی‌دهند. درست است که من با خادم در برخی مواقع اختلاف سلیقه داشتم اما او همیشه برای من عزیز است.
خادم در مقطعی با برخی مسائل همچون بحث مواجهه با کشتی‌گیران رژیم صهیونیستی روبه‌رو شد و در آن زمان از مسئولان ورزش درخواست کرد تا در این مورد تصمیم‌گیری کنند. شما چه نظری درخصوص این مسأله دارید؟
ما در برخی مواقع مجبوریم تابع قوانین بین‌المللی باشیم اما خودمان هم قوانینی داریم که هر کدام از این قوانین برای ما محترم هستند. اگر در صورت رویارویی با نمایندگان رژیم صهیونیستی تمامی کشتی‌گیران‌مان اوت شوند، ما نباید کشتی بگیریم چرا که قوانین کشور ما آنها را به رسمیت نمی‌شناسد، بنابراین ما هم باید تابع این قانون باشیم و به هیچ عنوان با اسرائیلی‌ها کشتی نمی‌گیریم. البته در موضوع رویارویی با کشتی‌گیران رژیم صهیونیستی راه‌هایی وجود دارد و می‌توان از این راه‌ها استفاده کرد.

منبع:روزنامه ایران

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: