کد خبر: ۷۹۱۸۶۶
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۹
تعداد بازدید: ۲۱۷
رویترز:
خبرگزاری رویترز گزارش داد که عربستان سعودی در مقابل فشارهای دولت آمریکا برای حل و فصل بحران قطر و اتحاد دوباره کشورهای حوزه خلیج (فارس) مقاومت می‌کند.
واشنگتن در طرح متحدسازی مجدد کشورهای منطقه علیه ایران شکست خورد

به گزارش خبرداغ به نقل از  ایلنا ،خبرگزاری رویترز به نقل از چهار منبع آگاه نوشت که واشنگتن معتقد است در حال حاضر نفوذ فراوانی بر عربستان سعودی دارد، چرا که ریاض به دنبال بهبود تصویر کریه خود پس از جنایت قتل «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی است. همچنین آمریکا به دنبال آن است تا از این نفوذ برای پایان دادن به جنگ یمن و حل بحران کشورهای حوزه خلیج‌فارس استفاده کند. 

اما دولت آمریکا فقط در هدف اول خود توانست پیشرفتی حاصل کند، به گونه‌ای که ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان سعودی روز سه‌شنبه گذشته عملیات نظامی علیه جنبش انصار الله در اطراف بندر استراتژیک الحدیده واقع در غرب یمن را تحت فشار آمریکا و انگلیس متوقف کرد. 

«هدر نائورت» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تأکید کرد که واشنگتن با شرکای خود در منطقه از جمله عربستان سعودی برای پایان دادن به جنگ یمن و بحران قطر همکاری می‌کند. وی گفت: «وحدت کشورهای منطقه اهمیت حساس و فراوانی برای منافع مشترک ما در موضوع مقابله با نفوذ ایران، مبارزه با تروریسم و تضمین آینده‌ای شکوفا برای تمام شرکای منطقه‌ای ما دارد». 

همزمان به نظر می‌رسد که دولت آمریکا از بیم آسیب رسیدن به روابط با بزرگ‌ترین متحد خاورمیانه‌ای خود در قبال موضوع قتل خاشقجی موضعی محتاطانه در پیش گرفته است. 

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا روز گذشته تأکید کرد که دیگر زمان سرزنش «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی برای موضوع قتل خاشقجی گذشته است. 

ترامپ طی اظهاراتی در مورد اینکه سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا ولیعهد سعودی را مسئول اصلی قتل خاشقجی می‌داند، ‌تأکید کرد که سیا هنوز به هیچ نتیجه نهائی نرسیده است. وی افزود که گزارش مفصلی از این موضوع طی دو روز آینده به کاخ سفید ارائه و مسئول اصلی قتل این روزنامه‌نگار سعودی مشخص خواهد شد. 

ترامپ بلافاصله پس از این اظهارات سوار بر هواپیما در مسیر ایالت کالیفرنیا به منظور بررسی آتش سوزیژ‌های ویران کننده، با «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه و «جینا هسپل» رئیس سازمان سیا برای اطلاع از آخرین اطلاعات دریافتی در مورد موضوع قتل خاشقجی تماس تلفنی برقرار کرد. 

اما آمریکا در موضوع تلاش برای حل بحران کشورهای حوزه خلیج‌فارس هیچ پیشرفتی نداشته و در این زمینه شکست خورده است، ‌به گونه‌ای که رویترز به نقل از دو منبع آگاه گزارش داد که واشنگتن برای بازگرداندن وحدت به کشورهای منطقه در مقابله با ایران قبل از چهارم نوامبر یعنی زمان از سرگیری تحریم‌ها علیه تهران پس از توافق هسته‌ای موسوم به برجام تلاش می‌کرد.

آرزوی غربی‌ها برای بهبود روابط ریاض با دوحه به دنبال اظهارات «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی در کنفرانس طرح سرمایه‌گذاری آینده در ۲۵ اکتبر گذشته تحقق پیدا کرد اما دیپلمات‌ها و منایع منطقه‌ای به رویترز اعلام کردند که آنها شاهد هیچ اقدام جدی و حقیقی از سوی ریاض و متحدانش  برای رفع اختلاف‌ها نبوده‌اند.

یک دیپلمات عرب به رویترز گفت که اظهارات ولیعهد سعودی به اشتباه ترجمه شد. وی توضیح داد که این اظهارات در واقع پیامی برای آمریکا بود و هیچ تغییر حقیقی در مواضع مرتبط با قطر ایجاد نکرد. 

یک منبع منطقه‌ای به رویترز تأکید کرد که شاهزاده بن سلمان از اتخاذ هر نوع اقدامی که دال بر ضعف او باشد،‌ درست زمانی که به دنبال ترمیم جایگاه آسیب دیده خود از موضوع قتل خاشقجی است،‌ امتناع خواهد کرد. 

کویت نیز به نوبه خود در ماه جاری میلادی از وجود یک چشم‌انداز مثبت برای حل بحران منطقه‌ای خبر داد. یک منبع آگاه از سیاست‌های آمریکا به رویترز گفت: «دیپلمات‌ها در حال آماده‌سازی طرح جدیدی برای حل و فصل این بحران هستند». 

این خبرگزاری همزمان تأکید کرد که به نظر نمی‌رسد هیچ یک از طرف‌های درگیر آماده کوتاه آمدن از مواضع خود و عقب‌نشینی برای رسیدن به یک راهکار میانه باشند. 

«لولوه آل خاطر» سخنگوی وزارت خارجه قطر موضوع قتل خاشقجی را زنگ خطر برای همه توصیف کرد. این در حالی است که «اکبر الباکر» مدیر اجرائی خطوط هوائی قطر نیز نسبت به امکان بهبود روابط با سران فعلی سعودی و اماراتی ابراز بدبینی کرد.

بنا بر اظهارات سه دیپلمات و دیگر منابع آگاه از سیاست‌های منطقه، امارات اختلاف با قطر را در رأس اولویت‌های خود به شمار نمی‌آورد. 

به نقل از روسیا الیوم،  یک دیپلمات غربی به رویترز گفت: «این قطر است که بهای حل بحران را خواهد پرداخت و امارات با انزوای قطر خوشبخت خواهد بود». 

 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: