کد خبر: ۷۹۱۸۳۱
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۳
تعداد بازدید: ۹۲۹
یکی از دغدعه های اصلی من و خواهشم از دوستان این بوده که این بابایی که به برنامه ما آمده آبرو دارد، دو بچه دارد و در یک شهر کوچک زندگی می کند. مراقب باشید. ای کاش همیشه آبرویمان دست خدا باشد و دست خلق خدا نیفتد.
شفاف سازی علی ضیاء درباره حواشی حضور پدر زنجانی در فرمول یک؛ خبر احضار به دادگاه کذب بود / مجری ام نه صدا خفه کننشست خبری برنامه «فرمول یک» با محوریت حواشی حضور پدر کودک بیمار زنجانی با حضور سیدعلی ضیاء مجری و تهیه کننده و تعداد زیادی از نمایندگان رسانه های مختلف امروز یکشنبه 27 آبان برگزار شد.
به گزارش خبرداغ به نقل از روابط عمومی برنامه «فرمول یک»، ضیا در ابتدا با تشکر از اهالی رسانه، اظهار کرد: امروز می خواهیم درباره موضوعی شفاف سازی کنیم که بخشی از اطلاعات آن تکمیل شده اما در بعضی بخشها هنوز پیچیدگی دارد. ماجرا از جایی آغاز شد که ما در اتاق فکر برنامه بحث می کردیم که چطور می توانیم در فضای فعلی افزایش بی وقفه قیمت ارز، برنامه ای داشته باشیم. گزینه های مختلفی هم برای این موضوع داشتیم از کسانی که لوازم التحریر را علی رغم گرانی به قیمت قبلی میفروختند تا مدیران و مسئولان مثل مدیر بانک مرکزی.
شبکه استانی اشراق اولین بار با پدر زنجانی گفتگو کرده بود
وی افزود: سرانجام ویدئویی را دیدیم که مربوط به شادی پدر کودک بیمار زنجانی از ارزان شدن دلار بود و پس از پخش از شبکه اشراق که شبکه استانی زنجان است، در فضای مجازی وایرال شده بود. صداقتی که در چشم آن پدر دیدیم که از ارزان شدن دلار خوشحال بود باعث شد او را به عنوان مهمان برنامه در نظر بگیریم. دوستی در زنجان داشتیم و با کمک واحد خبر مرکز زنجان آن پدر را پیدا کردیم و او به برنامه آمد. برنامه ای که همه مان را تحت تاثیر قرار داده بود؛ از من گرفته که روی آنتن حالم دگرگون شده بود تا پشت صحنه که عوامل گریه و زاری می کردند.
این مجری ادامه داد: به هر حال برنامه حواشی داشت، پولی برای این پدر جمع شد و حالا بعد از یک ماه که بخشی از پیچیدگی های پرونده مشخص شده، ما می خواهیم شفاف سازی کنیم. جامعه خبلی نسبت به این اتفاق ملتهب بود و التهابی که ایجاد شده بود تصمیماتی را منجر می شد که شتاب زده و با اطلاعات نادرست باشد. ما هنوز درباره بیماری آن کودک با اگر و اما حرف می زنیم و ترجیح من این بود از التهاب فضا کم شود تا به موقع راحت صحبت کنیم. بنابراین می خواستیم تحقیقات بیشتری انجام بدهیم و حرف دقیقی را بزنیم.
کودک زنجانی دچار بیماری لنفوم هوچکین است که شاید دوباره عود کند
ضیاء درباره بیماری کودک زنجانی توضیح داد: این بچه بیماری لنفوم هوچکین دارد که با پیشرفتهای پزشکی بخش قابل توجهی از آن قابل درمان است اما ۱۰ درصد ممکن است دوباره عود کند. همچنین به خاطر شیمی درمانی های متعدد عوارضی نیز برای بیمار دیده می شود. این کودک سال ۹۶ به خاطر این بیماری بستری شده است و درگیر عوارض شدید شیمی درمانی است. ان شاءالله که او خوب شده باشد و آرزویمان است این بچه هیچ مشکلی نداشته باشد و قطعا دوست داریم این بیماری برنگردد. 
در برنامه های تلویزیونی بارها از این دست اتفاقات رخ داده
وی تاکید کرد: ما برنامه تلویزیونی هستیم. من پزشک و دادستان نیستم. قطعا هر کدام از شما می دانید یک برنامه روتین چه مختصاتی می تواند داشته باشد. در برنامه های همگن ما نیز چنین اتفاقاتی بارها افتاده است. همه در رسانه کار می کنیم و ممکن است در فضای شما هم این اتفاق بیفتد. نمی توانیم از پیچیدگی هایی که در این پرونده وجود دارد اجتناب کنیم و ماجرا هنوز پیچیده است.
تهیه کننده «فرمول یک» یادآور شد: ویدئوی پدر زنجانی قبل از برنامه ما وایرال شده و اولین بار در شبکه زنجان پخش شد حتی شبکه اشراق از خانه این فرد هم گزارش گرفته اند و کسانی که با این بچه معاشرت داشتند می دانستند او چقدر صادقانه حرف می زند. این بچه هزار صفحه پرونده پزشکی دارد و ما به اندازه یک برنامه تلویزیونی زنده درباره او تحقیق کردیم. قطعا از امروز به بعد هم بیشتر تحقیق می کنیم اما کماکان اتفاق نظر داریم که او بیمار است.
ماجرای پدر و فرزند زنجانی را سیاه و سفید نبینیم
ضیاء درباره ماجرای فروش کلیه پدر زنجانی تصریح کرد: اگر این قصه را خیلی سیاه یا سفید ببینیم به همه لطمه می زند. بهتر است آن را کاملا در یک فضای خاکستری ببینیم. هدف ما صحبت کردن درباره کلیه ایشان نبود بلکه او را به عنوان پدری که گرانی دلار برای تهیه داروی کودک بیمارش تاثیرگذار بوده دعوت کردیم و کاری به کلیه او نداشتیم. او پیش از حضور مقابل آنتن با بچه های ما معاشرت کرد و خودش گفت من کلیه ام را داده ام. حتی پیش بچه های سردبیری پیراهنش را بالا زده بود و بخیه هایش را نشان داده بود. 
ماجرای اهدای کلیه ولیخانی چه بود؟
وی اضافه کرد: دو روز بعد خبرهایی دال بر این رسید که ماجرای کلیه اشتباه است و ما بر اساس آن اقداماتی انجام دادیم. معلوم شد که او نزدیک به سه سال قبل از تولد بچه اش کلیه اش را داده و البته قطعا بی پولی آنقدر به او فشار آورده که چنین کاری کرده. او آن زمان کارگر رستوران بوده و خانواده ای که او کلیه اش را به پدر آنها داده ۳۰۰ هزار تومان به او داده بودند که یک ماه سر کار نرو تا دچار بیماری و سرماخوردگی نشوی و بتوانی راحت کلیه را بدهی. انجمن بیماران کلیوی هم ۲ و نیم میلیون به او می دهند. پدر آن خانواده یک سال بعد سرطان می گیرد و پدر زنجانی به عیادت او می رود و یک میلیون تومان به او کمک می کند. ۳۰۰ هزار تومان اولیه را هم به این خانواده پس می دهد. بنابراین حرفهای او یک پروژه عجیب غریبی است که از سو به دروغ می گوید کلیه ام را به خاطر دارو فروخته ام و از طرف دیگر می بینیم که چطور به آن خانواده کمک کرده است. البته باز هم می گویم که اصلا هدف برنامه ما کلیه نبوده و ما اطلاع نداشتیم. او به ما اطلاع داد و ما روی صداقت او حساب کردیم.
من از پلیس فتا کمک خواستم تا خدشه ای به پول مردم وارد نشود
احضار نشده ام اگر احضاریه ای دارید نشان بدهید
ضیاء با تکذیب خبر احضار شدنش به دادگاه در این باره که چرا پس از ورود دادستانی به شفاف سازی اقدام کرده، تصریح کرد: کسی که از پلیس فتا می خواهد حساب را ببندد، کسی که با معاون دادستانی صحبت می کند و می خواهد به پرونده ورود کنند، کسی که این پرونده را شکل می دهد و اجازه نمی دهد خدشه ای به پول مردم وارد شود من هستم. بنابراین این که کار به دادستانی کشیده را خود من خواسته ام. چند روز پیش خبری منتشر شد که علی ضیاء به دادستانی احضار شد. هرکسی چنین چیزی می گوید برگه احضاریه مرا نشان بدهد. به مدت 10 روز عزیزان دادستانی زنجان با من تلفنی صحبت می کردند و برای پیگیری برخی از موارد از من خواهش کردند حضور پیدا کنم. 
دوستانه به دادستانی رفتم و خودشان خواسته بودند بعد از ساعت اداری بروم
وی ادامه داد: نزدیک به 1 میلیارد و 400 میلیون تومان پول در حساب است و نزدیک به 80 میلیون تومان پول قبل از اینکه من حساب را ببندم خارج شده است. شاید خیلی ها خبردار نمی شدند و بعد از اینکه کل پول خارج می شد می فهمیدند. من به خواهش دادستانی و طی یک رابطه دوستانه به دادستانی رفتم و حتی خواست آنها بود که من خارج از ساعت اداری به آنجا بروم. شکر خدا من مسئولیت برنامه ام را به عهده می گیرم و اینجا هستم تا مسئولیت برنامه ام را بپذیرم. جایی نرفته ام و جایی هم نخواهم رفت. احتیاجی به احضار هم ندارم و خودم خواستم دوستان به پرونده ورود و شفاف سازی کنند و از پزشکان استعلام کنند. فقط برخی حساسیت های شخصی و ملاحظاتی داشتم که باید طبق آن محدودیت ها عمل می کردم و می گذاشتم در یک فضای آرام صحبت کنم. 
حرف زدن از گرانی ها سواستفاده از عاطفه مردم است؟!
این مجری همچنین در پاسخ به سوالی درباره درگیر کردن احساسات مردم، تاکید کرد: شکر خدا هنوز عاطفه داریم و تحت تاثیر قرار می گیریم. خود من به شخصه وقتی بچه ای را می بینم که سر چهارراه گل می فروشد متاثر می شوم؛ به خاطر انسانیت حتی اگر او هموطن من نباشد. مسئولیت من گفتن دردها است و من درد پدری را که بچه بیمار دارد گفتم. اگر بگوییم او درد نکشیده با فضای برنامه همخوانی نمی کند. آیا ما بچه سرطانی نداریم که مشکل داشته باشد؟ همه بچه ها مشکلاتشان حل شده است؟ اگر من در برنامه از مشکلات دارو و گرانی و تحریم بگویم از عاطفه مردم سوءاستفاده کرده ام؟ برخی گرانی را در گوشت و مرغ و پنیر احساس می کنیم و برخی مثل این پدر در داروهای فرزندش. خلاف واقع هم در برنامه گفته شده است و من بارها فکر کردم اگر این پدر طبق واقعیت گفته بود که من کلیه ام را سه سال قبل از تولد فرزندم داده ام هم ما ناراحت و نگران می شدیم.
پیرو فضای مجازی نبودیم
ضیاء در پاسخ به انتقادی مبنی بر اینکه چرا به دنباله روی از فضای مجازی می پردازید و تیم مشاوره و ایده پرداز در کنارتان نیست تا به وظیفه فرهنگ سازی تان عمل کنید، تصریح کرد: قطعا نگاه من مثل شما است و معتقدم تلویزیون برای فرهنگسازی است. برنامه ما پیرو فضای مجازی نبوده و با پدر زنجانی در تلویزیون و در شبکه زنجان اولین بار مصاحبه شده است و در شبکه های ملی این مصاحبه زیاد پخش شد. اکنون اگر جامعه التهاب دارد با فرهنگ درست کنار هم بایستیم و از التهاب کم کنیم. در این برنامه گفته شد شمایی که دلار می خری تا سود کنی اقتصاد کشورت را نابود می کنی و بچه ای هم ممکن است به جهت تحت سرپرستی نبودن برای او مشکل ایجاد شود.
وی تاکید کرد:‌‌ نگاه شخصی من برای برگزاری این جلسه این بود که از ایده های شما استفاده کنیم. قطعا اتاق فکر داریم و رفقای شما پیش ما هستند‌. اعضای اصلی فرمول یک رفقای شما هستند. قطعا اگر نام پنج نفر از بچه های تیم تحقیق را بگوییم پنج نفر را می شناسید و معتقدید سه نفرشان از بهترین ها و اهل تحقیق و فکر هستند. این نشست هم فرصتی است تا با شما عزیزان هم  تعامل ایجاد کنیم.
ژن خوب نیستم و به خاطر ژن خوب به دادگاه رفته ام
مجری «فرمول یک» درباره شایعه احضار شدنش و اینکه مگر از ژن خوب است که خارج از ساعت اداری به دادگاه رفته گفت: من کم دادگاه نرفته ام‌ و برای اتفاقات خیلی سخت و تلخی هم رفته ام اما هیچوقت نگفتند من احضار شده ام. بلکه رفتم و حرفهایی را زده ام که دغدغه ام بود. من به خاطر ژن خوب به دادگاه رفتم. خواست من نبوده است و نخواسته ام خارج از وقت اداری بروم و عزیزان از من خواستند در این زمان حضور پیدا کنم. احضار برای وقتی است که تو جرمی را مرتکب شده باشی و پیرو یک اتفاق برایت احضاریه بیاید. دروغ نگویم من دو روز یک بار با عزیزان صحبت می کردم و اطلاعات جدید رد و بدل می شد. حتی پرونده پزشکی در اختیار من قرار گرفت تا تحقیقاتی انجام بدهم. اصلا یک سوال؛ اگر خارج از وقت اداری رفته ام پس چطور کسی فهمیده؟ من و معاون دادستان بودیم دیگر پس چه کسی فهمیده؟ من روی این موضوع حرف دارم.
وی ادامه داد: کلمه احضار، مطابق جو فکری جامعه پس از وقوع جرم است. اما خواهش می کنیم بیایید با "باید بیایید" فرق می کند. من در محله مان که بالای شهر هم نیست با شلوار گرمکن نانوایی می روم تفاوتی بین من و نانوای عزیز نیست اگر جرمی مرتکب شده ام. اگر می گفتند ۸ صبح برو هم می رفتم ولی گفتند ۲ بعدازظهر بیا.
محک معتبر و تلاشهایش ستودنی است اما مرجع من نیست
ضیاء در پاسخ به اینکه چرا از موسسه محک قبل از آوردن مهمان استعلام نشده تاکید کرد: قطعا اطلاعات و تخصص محک از اطلاعات بنده بیشتر است و تخصصی هم کار می کنند. محک معتبر است و تلاش ستودنی برای جامعه می کند. خودم و تیم فرمول یک را روبروی محک ندیدم و نخواهم دید. محک را هم مقابل خودم ندیدم. اما مرجع من محک نیست. مرجع من برای یک برنامه تلویزیونی می تواند یک دکتر باشد. مثل دکتر محرمی. می تواند دکتری در زنجان باشد که به او زنگ می زنیم و می گوید بله این کودک مریض بوده و همین اواخر پیشم بوده است. 
دغدغه اصلی من حفظ آبروی پدر زنجانی بود
وی در پاسخ به خبرنگاری که از او به خاطر اینکه مثل برخی مجریان دیگر پشت مهمانش را خالی نکرده تقدیر می کرد و جویای سرنوشت پول بود، توضیح داد: یکی از دغدعه های اصلی من و خواهشم از دوستان این بوده که این بابایی که به برنامه ما آمده آبرو دارد، دو بچه دارد و در یک شهر کوچک زندگی می کند. مراقب باشید. ای کاش همیشه آبرویمان دست خدا باشد و دست خلق خدا نیفتد. همه این اتفاقات می توانست با ۴تا تماس تلفتی خصوصی حل و بعدا در فضای راحت تر اعلام شود. من دغدغه آن پدر را دارم. اینکه او شرایط زندگی سختی دارد بر هیچکس پوشیده نیست. اتاق این پسر فرش ندارد و پتو پهن کرده اند و شرایط مالی بدی که دارد پوشیده نیست. 
تهیه کننده  «فرمول یک» ادامه داد: این پدر این روحیه را دارد که می گوید کمک مردم مازاد خواست من است و باقی را به بچه های سرطانی می دهم. زمانی که ۸۰ میلیون پول از حساب خارج شد ما متوجه شدیم. آن زمان من با پلیس فتا تماس گرفتم و خواهش کردم باگهایی را که این پرونده دارد و برای ما ناشناخته است روشن کند‌‌. چرا که درباره موضوع کلیه احساس دین می کردم و می گفتم شاید بخشی از مردم به خاطر این موضوع به این پدر کمک کرده اند. وقتی پلیس فتا در جریان قرار گرفت هم حساب را یک طرفه کرد چون گفت خیر عمومی صورت گرفته و نباید جلوی آن را بگیریم.
سرنوشت پول را به مراجع قضایی بسپاریم
ضیاء اذعان کرد: قطعا پول برای کودکان سرطانی خرج می شود. اکنون گزینه های زیادی وجود دارد و تصمیم نهایی را دادستانی می گیرد حتی گزینه اینکه پول به حسابها برگردد هم روی میز است. یا اینکه بخش دیگری از پول را هم به پدر بدهند. بهتر است سرنوشت پول را به مراجع قضایی بسپاریم. من منت دار اعتماد مردم هستم و ان شاءالله همیشه پای صداقتمان بایستیم. همیشه با صداقت بوده ام و آنچه در قلبم می گذرد بگویم. 
وی همچنین از حاضران این گونه درخواست کرد: فارغ از هر اتفاقی با رفقای بنده درباره فضای برنامه و سوژه و اتفاقات حرف بزنید. امیدوارم فضایی را ایجاد کنیم که اتفاق بزرگی شکل بگیرد. لطفا کمکتان را از ما دریغ نکنید. هم قدم با هم برویم و هر دغدغه ای داشتید به بچه های ما بگویید. 
مجری ام نه صدا خفه کن
این مجری در بخش دیگری از سخنانش درباره اینکه چرا جلوی پدر زنجانی در بخشی که گلایه های تندی را بیان کرده نگرفته بیان: لزوما من تلاشی برای اینکه جلوی اظهارنظرهای مهمان برنامه را بگیریم نمی کنم من مجری برنامه ام صدا خفه کن نیستیم پارسال کتایون ریاحی به برنده ما آمد و از گلدن تایم خرید وسایل شنوایی برای کودکان سخن گفت. آن زمان مشکلات ارزی با وجود دلار سه هزار و پانصد تومانی بود! یادش بخیر! آن زمان اعلام شد برخی از بچه ها ممکن است در صورت تاخیر بیشتر امکان شنیدن را از دست بدهند. مدیر کل روابط عمومی وزارت بهداشت انتهای برنامه زنگ‌ زدند و فردا خانم ریاحی با وزیر دیدار کرد. از این دست کارها در برنامه اتفاق افتاده و خوشحالیم فرهنگ سازی کرده ایم.
ضیاء تصریح کرد: هر مهمانی ممکن است با لحنی صحبت کند که خوشایند خیلی ها نباشد اما بعد از برنامه بنده را مقصر می دانند. در هیچ جای دنیا انتظاری از مجری برنامه درباره لحن صحبت مهمانش وجود ندارد و او را بازخواست نمی کنند. ما در جامعه ای زندگی می کنیم که مسئولان باید پایین تر از مردم قرار بگیرند و اگر یکی از مردم ماقبل مسئولی لکنت داشته باشد آن مسئول مقصر است. فردای برنامه ما هم آن پدر توسط مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت برای تامین دارو به وزارتخانه برده بود.
اگر این حواشی ناشی از دسیسه چینی علیه من باشد هم ترسی ندارم
وی در پاسخ به اینکه آیا فکر نمی کند بولد شدن این حواشی ناشی از یک پاپوش و دسیسه علیه او بوده، توضیح داد: اگر چنین چیزی هم باشد من ترسی ندارم. تلاشم این است زندگی شفافی داشته باشم و تمیز زندگی کنم. من هم خاکستری ام و نقاط سیاه و سفید دارم‌. این موضوع ممکن است دسیسه باشد ممکن است هم نباشد. من خودم را درگیر این اتفاقات نمی کنم. ما از قهرمانانمان درست استفاده نکردیم و آنها معرفی نشده اند. آیا ما چمران و بزرگی او را می شناسی؟ ما باید قهرمان ها را معرفی کنیم. مهمان دیروزمان بانویی بود که دو دست نداشت و قهرمان شنا و تکواندو با روحیه بالا بود. وظیفه من است که درد مردم را بگویم و از آنها وام بگیرم. بنابراین خودم را درگیر این چیزها نمی کنم. 
می جنگیم تا برنامه خوب بسازیم
این مجری همچنین در پاسخ به انتقادی درباره برنامه های تلویزیون که بیشتر انگار رادیویی هستند، تاکید کرد: به این پرسش مدیران من باید پاسخ بدهند. فقط این را بگویم که مثل همه جای دنیا در کشور ما هم مخاطبان، خودشان برنامه هایشان را انتخاب می کنند. من هم دغدغه دارم برنامه ام رادیویی نشود و بازی های تصویری را در برنامه گنجانده ایم که فضا را جذاب تر کنیم. ما هم می جنگیم که برنامه مان اینطور نشود. ریزش مخاطب را قبول ندارم و برنامه های زیادی هستند که از آنها به عنوان پرمخاطب ترین های تلویزیون نام برده می شود. همه ما باید تلاش کنیم برنامه خوب بسازیم.
ضیاء در پایان درباره نتیجه پرونده و اینکه آیا پدر زنجانی جرمی مرتکب شده یا خیر گفت: دادستانی هرچیزی را که صلاح باشد می گویند و تلاش من بر این است آبرویی از کسی برده نشود. مسئولیت حرفهای خودم را می پذیرم و تلاش می کنم اتفاقی برای پدر زنجانی نیفتد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: